Home Reisverslag Nederland 2 x winterkamperen De Paalberg, Ermelo

2 x winterkamperen De Paalberg, Ermelo

door GewoonKamperen

Begin januari waren we nog gaan winterkamperen op camping landgoed ”t Wildrijck in Diever maar konden niet meer wachten tot de voorjaarsvakantie. We wilde er echt even uit en wandelen over de Veluwe en dus kwamen we uit op de camping waar we al een paar keer naartoe waren geweest. Camping / Recreatiepark De Paalberg in Ermelo *****. We hadden vanwege het weer besloten last minute te boeken. De vooruitzichten voor het weekend waren redelijk goed. Droog en semi zonnig en alleen op zondag kans op een buitje

Na de online boeking snel nog even de caravan aangemeld bij de stalling. Vanwege een studiedag van onze zoon konden we er een lang weekend van maken en al op vrijdagochtend vertrekken.

Vrijdag om 09.00 uur reden we naar de stalling. Het was 5 graden en er stond een aardige wind. Net toen we de caravan wilde aankoppelen werden we ‘verblijd’ met een harde hagelbui. Dit was echt winterkamperen. Ik reed inmiddels op de automatische piloot naar de camping in Ermelo.

Camping De Paalberg, Ermelo / Recreatiepark De Paalberg in Ermelo, Veluwe camping
ANWB camping De Paalberg *****, Ermelo / Recreatiepark De Paalberg ***** in Ermelo, Veluwe camping

Bij aankomst waren we de enige gasten bij de receptie. Het was toch een vreemd tijdstip. Midden in februari op een vrijdagmiddag. De camping leek wel in ruste. Op de camping stonden voornamelijk caravans van eigenaren die een jaarplaats op de camping hadden. Bij ons in de buurt stonden slechts twee campers. Op een ander veld bij de ingang van de camping stonden ook nog een aantal grote campers. Op de camping waren ze druk met het plaatsen van nieuwe huisjes en bezig met een multi-sportveld.

winterkamperen met onze Adria Adora op camping de Paalberg in Ermelo

Toen ik water wilde halen kwam ik er al snel achter dat de watertappunten verspreid over de camping allemaal, vanwege vorstgevaar, waren verwijderd of afgesloten. Het was wel even zoeken naar een kraan. In een klein sanitairgebouw kon ik bij een wasbak toch de gieter vullen. Houd er rekening mee dat tijdens de wintermaanden de meeste campings bepaalde zaken sluiten en dat openingsuren ook kunnen wijzigen. Kortom houd er rekening mee dat als je gaat winterkamperen faciliteiten beperkt open zijn of helemaal gesloten zijn.

afgesloten kranen op de camping tijdens winterkamperen

Bij de receptie moesten we onze QR code laten zien om later die dag toegang te kunnen krijgen tot het zwembad. We kregen meteen een polsbandje. Het was wel vreemd dat er niemand in zwembad deze bandjes controleerde.

Als eerste reden we naar Bataviastad. We wilde nog even profiteren van de uitverkoop. Gelukkig was het erg rustig. We konden overal naar binnen zonder te wachten. Bij de ene winkel hadden ze nog sale bij de andere winkel lag de nieuwe collectie al in de winkel. Het was voor het eerst dat ik niets had gekocht. Geen zin in kopen voor het kopen.

Bij terugkomst was onze caravan prima op temperatuur. Onze zoon was meegegaan naar Batavia. Nu was hij aan de buurt. We gingen naar het verwarmde binnenzwembad. We waren in totaal met 6 gasten in het zwembad en hadden hierdoor alle ruimte. Het water was echt heel aangenaam. Je kon er zo in lopen / springen. Met je ogen dicht waande je je in een tropisch oord. Toen we naar onze caravan liepen was het al donker. Het was onbewolkt en slechts een paar graden boven nul. We konden de prachtige sterrenhemel zien.

Gelukkig had mijn vrouw thuis al een pan macaroni klaargemaakt. (altijd handig om plastic bakken van de chinees te bewaren / hergebruiken). Ik had de gasfles al aangesloten dus konden we snel schakelen. Een makkelijk en lekker 1 pansgerecht. Zo klaar. Eitje erbij.

Ik weet niet wat het is maar op de camping gaat de tijd altijd sneller dan thuis.

Goede verwarming in de camping

winterkamperen / vorst op de camping

Ga je winterkamperen zorg dan wel dat je verwarming het goed doet en dat jouw kampeerplaats voldoende stroom (ampère) heeft. Het is wel lekker als je de verwarming wat warmer kan zetten als het echt fris wordt in de caravan. Tijdens ons wintertripje ging de temperatuur ‘s avonds toch snel naar beneden. Het vroor toch een graad of drie op de Veluwe.

Voor de zekerheid nemen we altijd een gasfles mee voor het geval de stroom uitvalt. Het liefst nemen we twee gasflessen mee. Ik sluit de gasfles wel aan maar draai hem niet open. Gelukkig heeft onze caravan vloerverwarming. Toen we de caravan kochten had ik nooit gedacht dat zo’n vloerverwarming zo relaxt kon zijn. Nooit een koude vloer in de caravan en het toilet. Ook geen zin in een koude avonden in je caravan, camper of voortent? Kijk dan op mijn blog over kampeer verwarming! Tip! Er zijn ook verwarmde vloerkleden te koop!

Als we naar het centrum van Ermelo gaan, halen we altijd bij de No.1 slagerij Gelderblom Ermelo een aantal bakken Indische stoof en Kip Ketjap. We leggen een noodvoorraad aan voor de vriezer. Het is altijd leuk om even door het centrum van Ermelo te lopen. Iedereen was blij dat de winkels en restaurants weer open waren. Wij ook. Altijd leuk om winkels te bezoeken die je niet kent.

Net ver van onze camping hoorde de geluiden van motoren. Onze zoon wilde even kijken. Gelukkig hebben we altijd twee fietsen bij ons. Speciaal voor onze zoon hadden we dit keer zijn E-step meegenomen. We gingen even kijken. Binnen 10 minuten waren we bij de crossbaan. Ze waren volgens mij bezig met een wedstrijd. Jonge kerels die met grote snelheid aankwamen rijden en dan een scherpe bocht moesten nemen. Grappig om te zien.

Kubb op de camping
het bos (Veluwe) in met een prikstok / afvalgrijper
No1. slagerij Gelderblom, Ermelo

Weer of geen weer. Als we gaan kamperen dan worden er spelletjes gespeeld. Onze zoon had al Kubb uit de dissel gehaald. Het was prima weer. De zon scheen en het was 12 graden. We hadden het hele veld om te spelen. Moeders daagde de heren uit. Hadden wij even pech met de wind. We werden keihard verslagen.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Prikstok / afvalgrijper mee tijdens een wandeling over de Veluwe

Vlak voor ons kampeerweekendje zagen we bij de Lidl een goedkope grijper in de aanbieding. Dit was het moment om deze grijper te kopen. Als je ziet hoeveel rommel mensen weggooien in de natuur. Het klinkt een beetje truttig maar als je vaak gaat wandelen of fietsen begin je er echt aan te ergeren. Dit moet je eens in het buitenland proberen! Littering! Dan krijg je toch een mega prent. ‘In California the punishment for first-time littering starts at a minimum $250 fine

Bij ons in de buurt hadden we de grijper al even uitgetest. Je wilt niet weten hoe veel mondkapjes en blikjes overal rondslingeren. Na een korte wandeling hadden we een grote tas gevuld met rommel / afval.

Vanuit onze camping op Veluwe gingen we nu het nuttige met het aangename combineren. Wandelen & opruimactie. Vol goede moed ging we op stap om een bijdrage te leveren aan een schoner milieu. Tot onze verbazing lag hier gelukkig bijna geen vuil.

goedkope kampeerartikelen

Zondagochtend wilde we niet te laat naar huis vertrekken. Ineens ontstond het idee om de caravan te laten staan en het volgende weekend terug te komen. De Corona ellende duurde al bijna 2 jaar en het kamperen met onze caravan had deze ellende echt verlicht. Lekker weg met je eigen huisje naar diverse plaatsen in binnen-en buitenland. Buitenleven, relaxen in de natuur en weg van huis.

We liepen snel naar de receptie om te vragen of we onze caravan een week konden laten staan op dezelfde plaats. Gelukkig was onze plek niet bezet. Na een lange wandeling over de prachtige Veluwe reden we zonder de caravan naar huis.

Opnieuw kamperen camping De Paalberg, Ermelo

Storm op de camping: Eunice

Het was een onstuimige week voordat we weer naar de camping gingen. Eerst trok storm Dudley over ons land. Op veel plekken in Nederland had storm Dudley behoorlijk huisgehouden. Het KNMI had code geel uitgevaardigd vanwege zware windstoten. De storm had her en der al voor flinke schade gezorgd. We waren benieuwd of er op de camping nog bomen waren omgewaaid. Sommige kampeerders hadden hun voortent / wintertent opstaan. Hoe was het met onze caravan?

We wilde vrijdagmiddag , gelukkig zonder caravan naar Ermelo rijden maar het waaide heel hard. Nu hadden we te maken met storm Eunice. Windkracht 8 / 9 aan de kust. Het nieuws: Storm Eunice legt Nederland vrijdagmiddag plat met zware windstoten. Gelukkig hadden we op tijd de auto ingepakt. Last minute besloten we toch niet naar de camping te rijden. Onze zoon wilde thuisblijven om zijn huisdieren in de gaten te houden. Thuis werd de schutting even verstevigd en de trampoline uit elkaar gehaald. We hadden besloten zaterdagochtend naar de camping te gaan.

De volgende morgen reden we naar de camping om te kijken of onze caravan geen schade had. Toen we in de buurt van onze camping in het bos reden was de weg bezaaid met takken. Het had hier heel hard gewaaid. Bij de ingang van de camping kregen we echt even de zenuwen. Het zou toch niet… Vlak bij onze caravan stond een grote berk. Op de camping zagen we overal grote takken liggen. Vlakbij het zwembad lag er een boom op een stacaravan. Het personeel van de Paalberg was druk met het verwijderen van takken en omgeslagen bomen. Toen we de laatste bocht namen naar onze plek zagen we dat onze caravan niet beschadigd was. Wat een geluk.

omgevallen boom op camping de Paalberg na storm Eunice

Na een korte wandeling over de camping zag je dat er toch veel bomen waren omgewaaid en takken waren afgebroken.

Het was de bedoeling om heerlijk een weekendje te gaan kamperen. Op diverse weersites zagen we dat de wind zaterdagmiddag weer zou toenemen en dat zondag helemaal stormachtig zou worden. We twijfelde nu of we onze caravan moesten laten staan of toch dezelfde dag terug zouden gaan rijden naar de stalling. We liepen nog even over de camping om een nieuwe plek uit te zoeken. Na een storm konden we even geen bomen meer zien. De meeste kampeerplaatsen hadden grote bomen in de buurt. Een kampeerplaats met een Berk in de buurt was helemaal geen optie. Deze bomen hebben korte wortels en zijn daarmee helemaal een groot risico. Uiteindelijk besloten we om toch naar de stalling te rijden.

Rond 14.00 uur zou het even wat minder gaan waaien. We hadden de caravan vast aangekoppeld en rijklaar gemaakt.

Camping De Paalberg heeft een verwarmd binnenzwembad. Nu we hier toch waren konden we beste nog even gaan zwemmen. Het was uitgestorven. We hadden een groot privé zwembad.

verwarmd binnenzwembad camping / recreatiepark de Paalberg, Ermelo

Iets voor 14.00 uur reden we de camping af. We hadden besloten het eerste stuk niet via de snelweg te rijden. Als je bij Ermelo de snelweg opgaat dan rijd je langs het water. De wind stond dan vol op de auto en de caravan. We reden binnendoor via Putten. Toen ik de snelweg opreed merkte ik meteen dat het toch hard waaide. Met (aan) gepaste snelheid en op de cruise control reed ik naar de stalling. Ons weekendje kamperen was niet verlopen zoals gehoopt maar we waren toch blij dat de caravan zonder schade weer bij de stalling stond.

Vakantiehuisje huren op recreatiepark / bungalowpark de Paalberg

bungalow, vakantiehuisje, chalet op de Paalberg recreatiepark, Ermelo

VELUWE CAMPINGS BOEKEN

Ben je zoek naar een gezellige (familie) camping op de prachtige Veluwe?

Camping Samoza, kamperen & paardrijden **** ❤️ GewoonKamperen.nl

Weekend herfstkamperen op camping De Wildhoeve, Emst ❤️GewoonKamperen.nl

Campel De Pampel, Hoenderloo

Haeghehorst, Ermelo

5 Sterren Vakantiepark & Camping De Twee bruggen

ANDERE WINTERKAMPINGS (WINTERKAMPEREN)

Goedkope kampeer verwarming kopen ❤️ GewoonKamperen.nl

Winterkamperen / mini kampeervakantie camping Beringerzand ❤️ GewoonKamperen.nl

Winterkamperen met privé sanitair op Landgoed `t Wildryck, Diever ❤️ GewoonKamperen.nl

Weekendje winterkamperen op minicamping Camping De Bocht, Noord Brabant ❤️ GewoonKamperen.nl

Winterkamperen op camping Beringerzand met lentetemperaturen ❤️ GewoonKamperen.nl

Weekendje winterkamperen op minicamping de Geelders, Sint Oedenrode ❤️GewoonKamperen.nl