Home Reisverslag Nederland Eerste keer kamperen met de caravan 2019

Eerste keer kamperen met de caravan 2019

door GewoonKamperen

Caravan ophalen in Neerkant, Noord Brabant

Afgelopen jaar (2019) begon ons eerste kampeerseizoen. Kamperen met onze eigen caravan. Op zaterdag 23 maart was het eindelijk zover. We konden onze bijna nieuwe caravan, een Adria Adora 472 LU, ophalen in Noord Brabant bij het Caravancentrum De Neerkant. Na een uitgebreide uitleg over de caravan gingen we op pad. Gelukkig kregen we wel een dikke informatiemap mee. Ik had nog nooit met een caravan / aanhanger gereden en was toch wat gespannen. Je moet er toch niet aan denken dat je op je eerste rit meteen schade rijdt.

Mijn eerste rit was van Neerkant naar de caravanstalling Droppert in Pijnacker. Ik werd meteen op de proef gesteld. Vanuit Neerkant mocht ik de caravan meteen over smalle landweggetjes naar de snelweg rijden. ‘Leuk’ die grote bomen vlak langs de weg. Het werd meteen een uitdaging: rijden met extra lange spiegels, ruime bochten nemen en niet te snel invoegen met een grote caravan achter je auto. Wennen aan nieuwe geluiden, letten op de wind en uitkijken voor vrachtwagens en andere busjes. Relaxed rijden was er niet bij.

De rit duurde voor mijn gevoel een eeuw. Tijdschema’s moest ik steeds overboord gooien. Dit was heel anders rijden. Niet racen maar rustig op de rechterbaan kilometers maken. De aanhouder wint. Muziekje aan en karren maar.

Wat was ik blij dat ik de caravan zonder schade bij de stalling kon achterlaten. De kop was er af! Het zou toch wat zijn… Met een natte rug stapte ik uit de auto. Gelukkig hadden we een lijstje gemaakt wat we bij aankomst moesten doen. (handrem, disselslot, mover afstandsbediening uit, elektriciteit uit, gasflessen uit de caravan, caravan op slot, etc.) Hopelijk niets vergeten! Wat ging de auto hard zonder caravan! Een verschil van dag en nacht.

In ons eerste campingseizoen hadden we met onze caravan een groot aantal campings bezocht in binnen en buitenland. In totaal zijn we maar liefs 14 keer kort of langer weggeweest. Het is bij ons alles of niets. Bij thuiskomst hadden we binnen enkele dagen onze volgende bestemming alweer geboekt. Het kamperen beviel ons zo goed dat we ons niet konden inhouden. Zelfs kamperen in praktisch je eigen achtertuin was helemaal super.

Eerste keer kamperen met de caravan op een camping in Nederland op vakantiepark / camping Roompot Kijkduin)

Op zaterdag 30 maart gingen we voor de eerste keer met de caravan naar de camping. Een nachtje proefkamperen in de buurt. We hadden voor één nacht een comfort royal plek geboekt bij vakantiepark / camping Roompot Kijkduin. We wilde niet ver rijden dus was Kijkduin vlakbij het strand prima te doen. Binnen 30 minuten waren we vanaf de stalling bij de camping. Gelukkig was het erg rustig bij de ingang van de camping en kon ik de caravan vlakbij de ingang even parkeren. We kregen een plattegrond en een nummer op een veld op de camping. Het was erg rustig. Niet zo raar in maart!

In het laagseizoen krijg je bij veel campings korting als je een ACSI kortingskaart (Eurocampings) hebt of een CKE kampeerkaart van de ANWB hebt. Altijd mooi meegenomen! Roompot heeft 18 campings door heel Nederland. Later in het seizoen zouden we nog een Roompot camping bezoeken: Bospark ‘t Wolfsven in Mierlo. Een prachtige camping midden in het bos bleek later. (Zie kampeerblog: Nachtje kamperen bospark ‘s Wolfsven, Mierlo)

Gelukkig hadden we onze nu al (heilige) checklist meegenomen. Handrem erop, afkoppelen, mover knopje in caravan aan, mover afstandsbediening aan, handrem eraf halen, caravan op de plaats zetten, handrem erop, pootjes naar beneden, elektriciteit aansluiten, etc. Het was check, double check. Niets vergeten. OK, We waren wel vergeten het toiletwater reservoir te vullen. Volgende keer dan maar! Dan moesten de mannen maar even tegen de boom plassen!

Ik was bijna vergeten te vertellen dat we eerst een ‘waardeloze plek’ op de camping hadden gekregen. Daar gingen we natuurlijk niet mee akkoord. Gevolg was wel dat toen we naar onze nieuwe plek reden we een doodlopend pad inreden. Leuk, rijden met een caravan zonder enige rijervaring! Ik kon geen kant meer op. We waren letterlijk omsingeld door vakantiehuisjes en auto’s.

Eerst probeerde ik nog met aanwijzingen van mijn vrouw onze auto en caravan te keren. God hoorde mij brommen in de auto. Sorry! Uiteindelijk werden we onder andere geholpen door een bezoeker van het park die zag dat we geen kant op konden en zijn auto even wilde verzetten. De uiteindelijke oplossing was de caravan los te koppelen en met de mover de caravan te keren. Lang leven de mover, zeker als je over boomstroken en los zand moet rijden. Duwen was geen optie geweest. Enfin.

Daar stonden we dan! Voor het eerst met onze caravan op een camping vlakbij zee. Nu eerst een broodje. Dit was toch een hele nieuwe manier van vakantie vieren. Lekker in de natuur onder de bomen. We hadden alle ruimte. Het was tijd om de voortent op te zetten. Gelukkig had de vorige eigenaar alle stokken een kleurtje gegeven. Dat scheelde zoeken. Eerst de tent aan de caravan schuiven / vastmaken. Zoals bij elke eerste keer koste het wat meer tijd. Je hoort wel verhalen dat er ruzies of irritaties ontstaan bij het opzetten van een tent. Ik was ook verbaast. Helemaal niets. In Zweden later dat jaar hadden we de tent binnen 30 minuten opstaan. Maar toen kwam er een grote bui aan! Snel schakelen en goed samenwerken. Vanaf de eerste keer kamperen hadden we taken meteen verdeeld.

Toen de tent stond, eigenlijk een gedeelte van de tent en niet zoals we wilde, maar hij stond; besloten we hem meteen weer af te breken en in te pakken. We hadden hem immers niet vastgezet met haringen en wilde geen risico lopen met de wind. Tentstokken verzamelen, in zakken doen. Het tentdoek opvouwen en alles weer netjes terug leggen in de caravan. De gewichtsverdeling is erg belangrijk, kwamen we later achter. Een goede verdeling zorgt voor balans en meer veiligheid en comfortabeler rijden.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Mijn vrouw had in de keuken van de caravan een notitieboekje liggen. Elke keer als we wat miste konden we het meteen opschrijven of doorgeven. Super handig. Thuis hadden we een speciale caravantas met spullen die we dan de volgende keer weer konden meenemen. Inmiddels hebben we al een hele verzameling. Kampeerspullen of eten die we afgelopen seizoen niet of nauwelijks gebruikt hebben gaan weer mee naar huis. Scheelt weer gewicht en benzine.

Voor we het wisten was het al veel later dan verwacht. Het begon al donker te worden en de temperatuur ging snel omlaag. Gelukkig had mijn vrouw genoeg dekbedden meegenomen. Tip voor iedereen. Zorg voor voldoende dekens anders word het creperen. We hadden nog geen gasflessen gekocht om te koken en dus gingen we maar friet halen. Onze eerste ‘maaltijd’ in de caravan. Super gezellig en knus. Ik moest wel even zoeken waar alle lampen zaten. Misschien was het achteraf toch verstandig geweest om een gasfles te kopen en deze mee te nemen. Het werd toch wat koud in de caravan. (Later kom je er pas achter dat je vloerverwarming hebt en welk knopje je daarvoor moet gebruiken…

Na wat geklooi met de tafel en de kussens konden we voor onze zoon een eigen slaaphoek maken en gaan slapen. Vanuit ons bed konden we de sterren zien door het panorama raam. We hadden heerlijk geslapen ondanks de dunne matrassen. Al snel kochten we bij de IKEA drie toppers voor wat meer comfort. Niet lekker slapen is niet gezellig kamperen!

De volgende morgen waren we redelijk vroeg op. Normaliter moest je voor 11.00 uur de camping hebben verlaten. Maar omdat het rustig was mocht je zelf bepalen hoe laat je wilde gaan. We hadden alles rustig opgeruimd. Samen met mijn zoon de afwas gedaan. Toen vond hij (nog) leuk om af te drogen. Later dat seizoen was hij minder happig.

Zonder kleerscheuren reden we terug naar de stalling. Onze eerste campinguitje was een feit. Helemaal top!

GOEDKOPE CAMPINGVAKANTIES IN EIGEN LAND!

ANDERE BLOGS op GEWOONKAMPEREN

Kamperen zonder sanitair maar met een douche tent & buitendouche ❤️ GewoonKamperen.nl

KAMPEREN POLEN & KAMPEREN DUITSLAND DEEL 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkope campingverlichting ❤️ kampeerverlichting GewoonKamperen.nl

Kampeer blunders / beginnersfouten & kampeertips voor startende kampeerders met een caravan ❤️GewoonKamperen.nl