Home ANWB campings Kamperen Achterhoek op recreatiepark Het Winkel, Winterswijk

Kamperen Achterhoek op recreatiepark Het Winkel, Winterswijk

door GewoonKamperen

Het was voor de eerste keer dat we in de Achterhoek gingen (winter / lente kamperen. We hadden dit keer gekozen voor recreatiepark / camping Het Winkel in Winterswijk. Vanaf de stalling was het ruim twee uur rijden. We moesten heel Nederland dwars oversteken. Een groot stuk A12 en nog een stukje A18. Het was zaterdagochtend. Een dag eerder hadden we al zoals gebruikelijk alle spullen naar de caravan gebracht en de fiets van onze zoon meegenomen en deze vast op de fietsendrager gemonteerd. We mochten van de camping eerder komen en dus vertrokken we rond 09.00 uur bij de stalling. Het zou een mooie dag worden. Het was nog wel fris en het was onderweg erg mistig. De zon was de hele weg ver te zoeken. Gelukkig stond er wel weinig wind.

Voor het middaguur stonden we op de parkeerplaats bij de camperplaatsen van camping Het Winkel. Ze waren druk met het leggen van nieuwe leidingen / kabels. De zon had zich nog steeds niet laten zien. We moesten even wachten bij de receptie. Wat ons meteen opviel is dat er veel gasten uit Duitsland waren. We waren de enige gasten uit Nederland die incheckte. Het leek wel of we op een Duitse camping stonden. Vanwege de Duitse Corona maatregelen hield iedereen nog afstand en ging niemand de receptie binnen maar wachtte netjes buiten zijn beurt af.

Toen we naar de slagboom reden zagen we dat alle camperplaatsen bezet waren. Overal stonden grote campers. Ook op de kampeervelden was een groot deel van de kampeerplaatsen bezet met campers en grote caravans. We hadden een hoekplaats op het L veld. Naast ons stond een buscamper met twee kampeerders uit Duitsland. Een plaats verder stond een Nederlands echtpaar uit Veendam.

Toen onze caravan en ook ons wintertentje stond (Deze keer was er geen wind bij het opzetten van de tent) brak eindelijk de zon ook in Winterswijk door. Heerlijk. Snel werden tafel en stoelen uit de caravan gepakt. Elke zonnestraal moest gekoesterd worden. Het was niet warm maar met weinig wind was het heerlijk.

Camping Het Winkel lag vlak bij de Duitse grens. We besloten met de fiets naar de ALDI en de REWE in Oeding te gaan om daar boodschappen te halen. (5.6 km, 20 minuten fietsen) Het is altijd leuk om buitenlandse supermarkten te bezoeken en zeker als de prijzen lager zijn dan in Nederland.

In eerste instantie wilde we eerst onze meegebrachte macaroni in de voortent opeten. We hadden al drie stoelen in het kleine wintertentje neergezet. Zonder de zon werd het toch snel koud en besloten we snel de caravan in te gaan. Het was ook winter en ‘s avonds zou het gaan vriezen. Gelukkig had mijn vrouw al eerder de verwarming in de caravan aangezet.

Wat is het heerlijk om niet gewekt te worden door een wekker maar door fluitende vogels die het blijkbaar ook heerlijk vonden dat de zon weer scheen. Het had flink gevroren. De auto, het gras en zelf de ruiten van de caravan waren bevroren.

Zodra de zon volop scheen kon je met een winterjas lekker in de zon gaan zitten of een boek lezen.

Bij elke nieuwe camping gaan we de omgeving verkennen. Bij de receptie van de camping kregen we een aantal wandelingen. De Achterhoek is prachtige (vakantie) streek met bossen, weilanden, boerderijen. Na onze eerste wandeling hadden we trek gekregen en besloten we te gaan (winter) BBQ-en. Maar eerst moesten we nog even naar Winterswijk fietsen om vlees te halen. Vanaf de camping reed je door het bos zo naar het centrum van Winterswijk. Daar zagen we al snel een grote PLUS supermarkt. We hadden besloten alleen even boodschappen te halen en een andere keer Winterswijk in te gaan.

Winter BBQ-en

Bij terugkomst op de camping was het even snel schakelen want iedereen had echt trek. De BBQ uit de caravan halen en in elkaar zetten, de gasfles uit de auto pakken maar eerst de tafel uit de caravan halen om alle boodschappen op te zetten. Daar zaten we dan eind februari op de camping uit de wind en met een winterzonnetje te barbecueën. Voorbij lopende Duitse gasten keken ons jaloers aan. Wij hadden immers Duitse stadionworsten op onze BBQ liggen…

Na ons heerlijke zonne-momentje waren we toch benieuwd hoe de rest van Winterswijk eruit zag. Wederom fietste we naar de PLUS om daar onze fietsen neer te zetten. Vanaf de PLUS liep je zo naar de winkelstraat van Winterswijk. Het was drukker dan ik had gedacht rond dit tijdstip. (16.00 uur) Iedereen was blij dat de zon scheen en dat de winkels open waren. Heel Duitsland was ook aan het winkelen. De terrassen zaten vol. De ijssalons deden goede zaken. We konden niet achterblijven. We moesten eerst even goed kijken waar we veel mensen zagen met ijs. Achter de Jacobskerk zaten twee ijssalons: Gelateria Talamini en ijssalon Roberto. Bij Talamini stonden mensen in de rij. Dat was een goed teken. Het ijs is echt een aanrader! Een lekkere bol Italiaans ijs voor een goede prijs.

Bij terugkomst op de camping wilde onze zoon nog even tafeltennissen. De strijd was begonnen. Onze caravan ligt vol met sportattributen en (reis) spelletjes. De tafeltennisbatjes waren zo gevonden. We zijn doorgegaan tot de zon bijna onder was. Ik had met moeite gewonnen. Bij terugkomst had mijn vrouw schnitzels met rahmsaus (roomsaus klaargemaakt. Het voelde al alsof we in Duitsland waren en dus was een Duits gerecht een goede keuze.

We hadden tijdens deze kampeervakantie echt geluk met het weer. Weinig wind en de hele dag scheen de zon. Elke dag zette ik na het ontbijt in de caravan onze stoelen uit de wind in de zon. Met een warme jas aan en een muts op kon je heerlijk genieten van een ochtendzonnetje.

Kamperen is ook wandelen (Achterhoek, Wooldse Veen & Zwillbrocker Venn, Duitsland)

Bij de receptie van de camping hadden ze wandelroutes. Om de omgeving te verkennen begonnen we met een korte wandeling in de buurt van de camping. Eerst langs de camping en later het bos in. We hadden helemaal geen verwachtingen maar de omgeving was echt prachtig en heel divers. We liepen langs een rivier, door het bos, langs weilanden en kwamen uit bij watermolen Den Helder. Hier was het tijd voor een drankje bij De Gulle smid. Heerlijk in de zon.

Op de grens van Nederland en Duitsland ligt een prachtig natuurgebied: Wooldse Veen. Een hoogveengebied en natuurreservaat aan de zuidoostzijde van de Nederlandse gemeente Winterswijk. Vanaf de camping was het 8 minuten rijden naar de Kuipersweg. Daar konden we parkeren op een een parkeerterrein van Natuurmonumenten.

Vlakbij het begin en einde van het wandelpad konden we makkelijk parkeren. Vanwege het moerasachtige gebied liepen we op een aangelegd smal pad op palen. Het plankenpad is rond de 2 kilometer lang maar zeker de moeite waard. Trek wel waterdichte schoenen of laarzen aan!

Van mede-kampeerders op ons kampeerveld kregen we een tip voor een mooie wandeling in Duitsland. In de buurt bij Eibergen en Groenlo net over de grens ligt het natuurgebied Zwillbrocker Venn. Het Zwillbrocker Venn is een prachtig bos-, veen- en watergebied waar flamingo’s leven. Zij hadden er drie gezien tijdens hun wandeling. Vanaf de camping reden we naar het plaatsje Vreden in Duitsland waar we op Zwillbrocker Venn Parkplatz gratis konden parkeren.

Na een paar honderd meter lopen kwamen we bij een groot meer. Speciaal voor deze wandeling hadden de verrekijker meegenomen. Vanuit de vogelkijkhut Zwillbrocker Venn konden we 13 roze flamingo’s spotten. Leuk om te zien. We hebben met mijn mobiel en de verrekijker foto’s gemaakt. De wandeling was 6,2 km maar voor ons gevoel leek er geen einde aan te komen. We liepen een grote ronde rond het meer. Achteraf was een wandeling naar de flamingo’s genoeg geweest. Onze zoon werd per meter chagrijniger.

Kamperen recreatiepark Het Winkel, Winterswijk

Op zoek naar een camping gelegen in de prachtige natuur? Aan de rand van Winterswijk, niet ver van de Duitse grens in de prachtige Achterhoek ligt de sfeervolle familiecamping / recreatiepark Het Winkel. Een gezellige gezinscamping met een hoge gastwaardering (Zoover 8.3) Kamperen op camping Het Winkel is in diverse vormen mogelijk.

De camping heeft diverse kampeervelden met grote kampeerplekken met en zonder privé sanitair voor campers en caravans.

Er zijn verschillende soorten kampeerplaatsen:

De comfortplaats is ca 100-120 m² groot en geschikt voor maximaal 6 personen uit één gezin. De kampeerplaats heeft 10 ampère stroom en watertoevoer en afvoeraansluiting

De comfortplaats Plus is ca. 150 m² groot en is geschikt voor maximaal 6 personen uit één gezin. De kampeerplaats heeft 10 ampère stroom (uit te breiden tot 16 ampère) en water- en rioolaansluiting

Direct tegenover de camping heeft Het Winkel een speciaal camperplaatsen. Naast campingplekken kan je op recreatiepark Het Winkel ook een (luxe) vakantie chalet ( 4 of 6 persoons) of glamping accommodatie huren. (5 persoons glamping tent)

chalet op camping Het Winkel in Winterswijk
glamping tent 5 personen op camping Het Winkel

Sanitair recreatiepark / camping Het Winkel

Faciliteiten & horeca recreatiepark / camping Het Winkel

Camping Het Winkel heeft een groot aanbod faciliteiten: buitenspeeltuin, binnenspeeltuin, verwarmd buitenzwembad met een glijbaan en ligweide, kinderboerdij met een kippenpad, verwarmd peuterbad, tennisbanen, tafeltennis, volleybalveld, basketbalveld, Pannaveld, sportveld, kinderclubhuis met meertalig animatieteam, jeugdhonk, dierenweide, bowlingbanen, indoor Jeu de Boules baan, pooltafel, speeltoestellen op verschillende plaatsen over hele camping, zonnebanken, infrarood cabine, sauna, restaurant, coffeebar, kinderplein, kiosk, snackbar, kegelbanen.

Kampeervoorzieningen recreatiepark / camping Het Winkel

Verwarmde en nette sanitairgebouwen (kindersanitair met kinderdouche en kindertoilet, privé sanitair), familiedouche, wasserette met wasmachine en droger, invaliden toilet, fietsverhuur

REACHTSTREEKS BOEKEN CAMPING HET WINKEL

IMPRESSIE RECREATIEPARK HET WINKEL

Vervangen gasslang & gasdrukmeter

Na drie jaar kamperen was het tijd om de gasslangen en de gasdrukmeter van ons CADAC kooktoestel en CADAC BBQ te vervangen. Via de online kampeerwinkel van Obelink hadden we voor onze vakantie al twee nieuwe gasdrukregelaarsets gekocht. (installatiesetje bestaande uit een gasslang met een lengte van 150 cm, een 30 mbar drukregelaar)

Volgens de BOVAG is het belangrijk om slangen en regelaars op tijd te vervangen en problemen te voorkomen. Voor gasslangen is de maximale levensduur 4/ 5 jaar. Op de gasslang staat het productie jaartal of een jaartal waarin de slang uiterlijk vervangen moet worden (TO BE REPLACED BEFORE). Vertoont de gasslang echter eerder scheurtjes, dan zal ik deze deze altijd vervangen. Neem geen risico! Een drukregelaar kan theoretisch 10 jaar lang mee. Het is aan te raden deze ook na 5 jaar te vervangen.

Gasslangen, gasslang met drukregelaar, losse drukregelaars, gasslang installatie set

Veiliger BBQ / koken op de camping met de GasStop (gasflesverzekering)

De GasStop automatische gasfleszekering is een klep die de gasdoorvoer bij ernstige lekkage automatische en direct na de gaskraan 100% afsluit. Een manometer is een lekkage indicator waardoor u kunt zien of er sprake is van lekkage in de weg naar het gasapparaat. Ook geeft een manometer de verdampingsdruk aan in een gasfles en is daarmee te gebruiken als inhoudsmeter.

Handig op de camping: gaslevel indicator / gasniveau meter / niveaumeter gasfles

Ideaal voor op de camping of gewoon thuis bij de BBQ. Nooit meer onverwacht een lege gasfles!

Goedkope kampeerartikelen: kijken, vergelijken = besparen

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Excursie naar Münster, Duitsland

Op een uur rijden van onze camping lag in Noordrijn-Westfalen de historische stad Münster. We waren al de grens over geweest maar wilde een grote nieuwe Duitse stad bezoeken. Op de camping had ik al een parkeergarage uitgekozen. Deze lag vlakbij het centrum van Munster. Parkhaus Engelenschanze. Adres: Engelstraße 49, 48143 Münster, Duitsland. We hadden geen programma. Tot onze verbazing moesten we het grootste gedeelte van onze trip over tweebaanswegen rijden. Terwijl we gehoopt hadden op een snelweg zonder snelheidsbeperking. Op zowel de heen als terugweg reden we achter een vrachtwagen die geen haast had. Was een uitdaging. Na ongeveer een uur rijden (75 km) stonden we rond 11.00 uur in de parkeergarage. We hadden de minst zonnige dag uitgekozen maar de zon scheen toch. Vanuit het Westen zou er regen komen. Op gevoel liepen we naar het centrum. Het viel ons meteen op dat deze stad heel veel kerken had. Het was een woensdag en het was voor zo’n grote stad heerlijk rustig. In Duitsland had men blijkbaar geen vakantie.

Na een forse wandeling door het centrum van Münster was het tijd voor Duits eten. Mijn vrouw wist een leuke wijk waar veel restaurantjes zaten. Toen we daar aankwamen was alles gesloten. Normaal zouden ze carnaval vieren maar vanwege Corona was alles dicht. Het was even zoeken naar een leuk restaurant. Bij toeval liepen we langs Köpi Stuben Gaststätte Restaurant Biergarten. Gelukkig was dit resturant wel open. Het was er erg rustig en mochten zelf een tafel uitzoeken. Eerst werd onze QR code nog even gecheckt. De keuze was snel gemaakt: 1 mal Bauernschnitzel mit Zwiebeln und Spiegelei und zwei mal Frisch paniertes Schnitzel vom Schwein mit Bratkartoffeln und kl. gemischten Salat. Het eten was zoals ik gehoopt had. Jammer genoeg hadden we niet gezien dat je niet kon pinnen. Ik mocht op jacht naar een pinautomaat. Tip! Neem altijd cash mee! Na een kwartier zoeken had ik nog geen pinautomaat gevonden. Wel was ik bijna verdwaald. De serveerster liep later mee naar een een voor ons onvindbare bank.

Münster, Stad van kerken

Het is heerlijk om door een nieuwe stad te slenteren waar je nieuwe winkels kon ontdekken. In een stad met zoveel kerken moesten we zeker even een kaarsje opsteken. Op de terugweg reden we langs een tankstation. Daar konden we voor 1,80 tanken. Mooi meegenomen. Op dat moment wisten we nog niet dat door de afschuwelijke oorlog in Oekraïne de prijs van benzine binnen enkele dagen met 10 cent zou stijgen.

Toen wij op de terugweg langs Obelink reden besloten we even te stoppen om te kijken wat ze allemaal voor kampeerartikelen hadden. Het was uitgestorven. Heerlijk rustig. We hadden nog toiletvloeistof voor in de afvaltank en spoelwater vloeiwater voor de caravan nodig. In Polen had ik deze van mede-kampeerders gekregen en waren goed bevallen. In een noodtempo liepen we door deze grote winkel. Gelukkig hebben ze ook een online kampeerwinkel!

Kampeeruitrusting compleet en op zoek naar goedkope kampeerartikelen?

MEER GOEDKOPE KAMPEERARTIKELEN & KAMPEERVERLICHTING

Kampeerverlichting ❤️ camping verlichting ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkoop lichtsnoer / lichtslinger binnen & buiten voor de camping / tuin (gewoonkamperen.nl)

Goedkope kampeer verwarming kopen ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkope kampeerartikelen & campingartikelen ❤️ GewoonKamperen.nl

Pannenkoeken bakken

We hadden super veel geluk met het weer. Winter, 10 graden, volop zon en weinig tot geen wind. Het is inmiddels traditie dat er tijdens een kampeervakantie minimaal 1 keer pannenkoeken gebakken moeten worden. Meestal bakt mijn vrouw deze maar nu was ik de pannenkoeken chef. In een grote Paella pan bakte ik mijn eerste pannenkoeken op de camping. Essentieel is dat het beslag niet te dik is. De eerste pannenkoek met kaas was prima maar een beetje te dik. Blijkbaar had iedereen trek want 1 grote pannenkoek was niet genoeg. Diverse Duitsers die langs liepen wilde wel even aanschuiven.

Kamperen is samen doen

We hadden gehoopt dat er kinderen op de camping zouden zijn waarmee onze zoon zou kunnen spelen. Dat was niet te geval, althans niet van zijn leeftijd. Dit houd in dat wij hem wat meer moesten vermaken. Samen dingen doen. Bijna altijd leuk. Tijdens een kampeervakantie doen wij meer spelletjes dan thuis. Toen onze zoon de pingpong tafel had ontdekt was de ”strijd” losgebarsten. Hij wilde van zijn papa winnen. Iedere avond gingen we na het eten tafeltennissen tot de zon onderging. Overdag wilde onze zoon graag voetballen (hoog houden), badmintonnen, golfen met een soft balletje. Ook hebben we dit keer een aantal keren Jeu de Boules gespeeld. We hadden van huis speciale ballen meegenomen. Met tafeltennis heb ik gewonnen maar met Jeu de Boules was onze zoon echt de beste.

Zwemmen in Inselbad Bahia (zwemparadijs), Bochholt

Voordat we gaan kamperen mag iedereen thuis een aantal leuke dingen op een wenslijstje zetten. Onze zoon had bowlen en zwemmen op zijn ‘wish list’ gezet en dus gingen we zwemmen. Onze camping had alleen een buitenzwembad en die was gesloten. Op 20 minuten rijden lag in Bocholt tropisch zwembad Baia. Last minute besloten we te gaan zwemmen. Via het internet kon je kaartjes bestellen. Vanwege Corona mochten we maar 60 gasten in het hele zwembad. Je moest een tijdstip reserveren en had de keuze uit 2 of 4 uur zwemmen.

We konden om 17.00 uur gaan zwemmen. Iedereen was verplicht om zoveel mogelijk zijn mondkapje op te houden. Zelfs als je naar het zwembad liep. Alles zag er super uit. Nette kleedruimte, vriendelijk persoon en het water was ook aangenaam. Je kon er zo in springen. Onze zoon had al snel de glijbanen gezien. Er was bijna niemand dus waren er ook geen rijen. Vlakbij de ingang / uitgang had je ligbedden waar je onder warmtelampen kon gaan liggen. Na een paar banen zwemmen was dit de plek waar ik te vinden was. Voordat we het wisten waren de twee uur voorbij. Het was donker. We besloten nog even naar de Kaufland te rijden voor de lekkere Knorr saus: Feinschmecker Rahmsauce zu Braten. Deze hadden we ontdekt tijdens onze kampeervakantie op Landgoed ”t Wildrijck in Diever. Het geluk was met ons. De sausen van Knorr waren in de aanbieding. 44 cent per stuk. Ze weten nu nog dat de Hollanders zijn geweest! Oké Twee Hollanders en een Brabantse!

Tegenover de Kaufland lag ook de ALDI en de LIDL. We konden het niet laten om deze supermarkten ook even te bezoeken. Altijd leuk. Met tassen vol boodschappen reden we naar huis. Bocholt leek wel uitgestorven. Toen we het centrum uitreden werd het echt donker. Vanuit de auto konden we sterren zien. Ik reed soms met het grote licht om wat meer te zien. Dit was ik niet gewend. Ik merkte dat de randstad echt verlicht is.

Bowlen op de camping

Thuis hadden we het al beloofd. We zouden weer een keer gaan bowlen tijdens onze kampeervakantie. Op donderdag, vrijdag en zaterdag zou de bowlingbaan op de camping open zijn. Toen we wilde reserveren was de bowlingbaan was gesloten. Toen onze zoon een rondje over de camping maakte en terugkwam met het nieuws dat het restaurant en de bowlingbaan wel open waren. Dit waren ze vergeten aan te passen in het reserveringssysteem. Foutje! Gelukkig was er nog baan vrij. Binnen een half uur stonden we op de bowlingbaan. Na drie wedstrijdjes had onze zoon 1 keer gewonnen, papa en mama gelijk geëindigd en mama 1 keer gewonnen.

Nieuwe gasflessen

Nu onze grote Benegas gasfles bijna leeg was wilde we even in de buurt kijken waar we deze konden ruilen. In Winterswijk bij een AVIA tankstation konden we onze gasfles ruilen. Toen we prijzen zagen van een nieuwe BENEGAS gasfles schrokken we wel even. Een nieuwe fles was 104,95 euro en omruilen was ook heel prijzig. De verkoopster zag ons gezicht en zei dat ze een goed alternatief hadden. Ze verkochten ijzeren gasflessen die je eigendom werden en zo’n 10 jaar mee zouden gaan. Bijvullen van deze gasflessen was door heel Nederland mogelijk. Voor 13,50 EUR per stuk werd de gasfles gevuld met 5 kg propaan, terwijl we bij Benegas 49,95 EUR zouden moeten betalen voor een gasvulling van 5 kg.

Ga ook een kamperen in je ‘achtertuin’

Tijdens onze kampeervakantie in Winterswijk gingen de benzineprijzen elke dag met een aantal eurocenten omhoog. Nu hadden wij nog geluk dat we vlakbij de grens zaten en in Duitsland goedkoper konden tanken. Toen we thuis waren en de tank bijna weer leeg was realiseerde we ons voor het eerst dat onze reiskosten wel erg hoog waren geworden. De volgende keer zouden we in de buurt van onze woning gaan kamperen. We hebben welbewust voor de Paasdagen een camping gezocht op max 50 km van onze woonplaats. Normaliter zou ik niet eens zoeken op een camping in de buurt. Nu gaan we net niet kamperen in Zuid Holland maar in de provincie Utrecht op slechts 37 kilometer. We gaan met de Pasen kamperen op camping: Bij Groen Geluk. Een kleine groene camping in het Groene Hart van Nederland met respect voor de natuur, duurzaamheid en vitaal leven. (Na ons bezoek volgt een kampeerverslag). Ook interesse in deze camping? Klik dan HIER!

Campings Achterhoek / kamperen Achterhoek

Op zoek naar een camping in de prachtige Achterhoek in mooi Nederland?

Vakantiepark / camping De twee Bruggen, Winterswijk

5 Sterren Vakantiepark & Camping De Twee bruggen

Camping Jena, Hummelo

Camping Vreehorst, Winterswijk (Ardoer)

Zoek nu jouw ideale vakantie en boek direct!

Kleinschalig kamperen in de Achterhoek

Camping Groot Antink, Groenlo (natuurcamping)