Home Reisverslag Nederland Reisverslag: kamperen op camping / recreatiepark De Koornmolen, Zevenhuizen Pinksteren 2020

door GewoonKamperen

Kamperen tijdens de Corona op camping De Koornmolen in Zuid Holland

kamperen op camping De Koornmolen in Zevenhuizen, Pinksteren 2020

Het was dinsdag 26 mei 2020. Ik had net het ophaalformulier van de stalling voor onze caravan ingevuld en verzonden. Dit moesten we minimaal 3 dagen van tevoren doen. Niet vergeten anders heb je gewoon pech en staat je caravan niet klaar. Per mail kregen we meteen een  ontvangstbevestiging van ons ophaalformulier. Op vrijdag 29 mei konden we nu onze caravan vanaf 07.00 uur tot 12.00 uur ophalen.

Op slechts een kwartier rijden van onze caravanstalling in Pijnacker lag recreatiepark / camping De Koornmolen in Zevenhuizen.

Onze zoon had speciaal voor dit Pinksterweekend al eerder extra huiswerk gemaakt om vrijdag vrij te zijn. Rond 10.00 uur reden we naar caravanstalling Droppert in Pijnacker. We zouden vandaag op tijd naar de camping rijden. We waren vanaf 10.00 uur welkom. Rond 11.30 uur stonden we bij de receptie van de camping. We waren nog nooit zo vroeg op een camping aangekomen. We hadden nu nog de hele dag.

De camping lag praktisch in onze achtertuin maar je had wel het gevoel dat je even helemaal weg was. Dit jaar hadden we met Pinksteren geboekt. Een week eerder waren we nog naar Duynparc Soest geweest. Nu was het tijd voor ons tweede kampeeruitje. Nog steeds waren de sanitaire voorzieningen vanwege het coronavirus gesloten. Dat was jammer want de camping had het sanitair een upgrade gegeven.

Camping de Koornmolen is een 3.5 sterren (familie) camping in Zevenhuizen in de provincie Zuid Holland gelegen aan de rand van de Rottemeren. Vorig jaar hadden wij deze camping in het voorseizoen bezocht en dat was ons goed bevallen. Het grote overdekte zwembad was een grote plus op deze camping. Dit keer was het zwembad gesloten voor campinggasten. Heel erg jammer. De camping beschikt o.a. over een voetbalveld; een Jeu de Boules baan en een speeltuintje. Op dit camping kan je fietsen, kinderfietsen, skelters en bolderkarren huren. De camping is autovrij. Je komt aan, zet je caravan, vouwwagen of tent op de juiste plek en zet vervolgens je auto op een parkeerplaats tegenover de camping. Ik moest er even aan wennen om geen auto naast de caravan te hebben staan maar het geeft wel veel rust en is voor kleine kinderen wel veiliger.

Video impressie camping De Koornmolen

Op de camping was het heerlijk rustig. Slechts de helft van het kampeerveld was bezet. Later op de dag kwamen er nog wat kampeerders bij. Naast ons stond een ouder echtpaar en aan de andere kant hadden we geen buren. We hadden alle ruimte. Heerlijk! Tegenover ons stond een gezin met twee jonge kinderen. Ze waren met de vouwwagen. Op het veld stonden veel families met kinderen maar ook oudere echtparen.

Er stonden geen tenten op de camping. De meeste kampeerders waren met de caravan gekomen. Op ons veld stonden nog drie vouwwagens ondanks dat de sanitaire voorzieningen op de camping waren gesloten. Deze hadden een wc / douchetentjes achter de vouwwagen staan.

Met onze auto konden we praktisch naar onze standplaats rijden. Om de caravan helemaal goed te zetten gebruikte we de mover. Tegenwoordig zet onze zoon de caravan met de mover op de juiste plaats. Daarna draaide hij ook de poten uit. Klaar dachten we. Niet dus! Volgens de waterpas (altijd meenemen) stond onze caravan in de lengte recht, maar in de breedte redelijk schuin. In de dissel hadden we nog ergens caravan leveler liggen. Ik noem ze oprijblokken. We hadden deze dingen nog nooit gebruikt. Maar nu bleken ze toch handig. We hadden vaker gedacht: De caravan staat niet recht maar het is te doen. Als je caravan echt schuin staat dan kan je ‘ochtends wakker worden met hoofdpijn. Althans, als jij op het laagste punt in de caravan slaapt. Dit keer moesten we wel aan de slag. Met een simpele druk op de knop van de afstandsbediening reed ik met de mover de caravan aan één kant de leveler op. De waterpas gaf gelukkig aan dat de caravan nu wel waterpas stond.

Vanaf de ingang van de camping begleidde iemand ons naar de juiste plek. Super handig en aardig. We stonden op Hazenveld nummer 18. De zon scheen volop en het was 22 graden. We hadden besloten de voortent niet op te zetten. Dat was teveel werk voor slechts drie nachten en hoefde ook niet met het mooie weer. De hele auto was weer volgeladen met tassen. Deze moesten eerst uitgeladen en verdeeld worden. Daarna gingen de campingtafel en de stoelen naar buiten. Nu was het tijd voor een broodje in de zon.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

(Nieuwe) buren op de camping

Elke keer dat je op de camping staat is de vraag wie je nieuwe buren worden. Jong, oud met of zonder kinderen. Caravan, vouwwagen of camper. Iedere kampeerder zoekt de beste plek met zon of juist schaduw. (Afhankelijk van seizoen). Dit keer konden we extreem vroeg terecht op de camping. We hadden verwacht dat we al één van de eerste op het veld zouden aankomen. Dat bleek niet het geval. De helft van ons veld stond er al sinds Hemelvaart. Ze waren allemaal blijven staan. We hadden wel de beste plaats op het veld. We waren de laatste die in de zon konden zitten.

Beste plek op camping De Koornmolen met zon

Het grappige op de camping is dat men elkaar zit te bekijken. Zeker als er nieuwe gasten komen. Men gaat er soms speciaal voor zitten. Sommige draaien nog even hun campingstoel om niets te missen. Dit was live camping televisie. Zeker als er een voortent of luifel opgezet moet worden. Gaat alles soepel of is een eerste ruzie geboren. De eerste keer dat wij de voortent gingen opzetten hadden wij het geluk. Er was bijna niemand meer op de camping. We konden alles uitproberen zonder publiek.

buren op de camping, live camping tv

Iedereen kampeert op zijn eigen manier. Sommige kampeerders nemen planten mee van huis voor de sfeer. Er worden hele veldboeketten geplukt. Er worden solar lampen geplaatst voor de sfeer. Voortenten worden soms omgetoverd tot kleine paradijsjes. Het heeft wel iets. Wij hebben een felgekleurd tafelkleed en gekleurde lampjes in de voortent. Wie had dat ooit gedacht!

Op de camping is het iedere keer de vraag of er kinderen zijn in de leeftijdscategorie van onze zoon (9). Voor hem en voor ons is dat wel het leukste. Als hij lekker kan spelen dan hebben wij ook alle ruimte. Er waren een groot aantal gezinnen met kinderen. Onze zoon kijkt in het begin altijd even de kat uit de boom. Al snel had hij zijn draai gevonden en was hij verdwenen. Een reden om te gaan kamperen en een caravan te kopen was het spelen van onze zoon met andere kinderen. We merkten dat hij hier behoefte aan had. In een hotel of vakantiehuisje is de kans op contact veel kleiner.

Watergevecht op de camping

Mijn vrouw had last minute bij de Action nog even waterspuiters gehaald. Ik zat nog geen vijf minuten voor de caravan toen onze zoon al naar de caravan kwam lopen met een emmer water. Ik zag de bui al hangen en trok snel mijn zwembroek aan. Met dit weer kon ik een watergevecht niet weigeren. Ik had mijn polo nog niet eens uitgedaan of de eerste waterstralen vlogen mijn kant op. Slim als hij was had hij mij wel een waterspuit gegeven maar had hij wel de emmer meegenomen en stond op afstand te wachten tot ik zou komen. Na een paar minuten was ik doorweekt. Hij mocht nog twee emmers water halen en toen was het klaar.

Na dit watergevecht was het een goed moment voor een buitendouche sessie. Naast ons hadden de buren een doucheslang aangesloten op de kraan van de camping. Ook een oplossing. Andere kampeerders hadden een grote waterzak in de zon hangen.

Buiten douchen op de camping

Douchen deden we in de buitenlucht achter de caravan. Dat kon ook makkelijk. Ik had echt verwacht dat ik enkele seconden warm water zou hebben maar ik kon zeker een paar minuten douchen met een fatsoenlijke en warme waterstraal. Wie had dat ooit gedacht! Onze mini caravanboiler, die we nog nooit hadden gebruikt. De ontdekking van 2020!

Tijdens ons laatste campinguitje hadden we besloten onze doucheslang van de caravan gewoon buiten de caravan te gebruiken. Even het badkamerraam open, douchekop naar buiten en douchen maar. Tijdens ons laatste kampeervakantie in Soest merkte we dat de doucheslang eigenlijk iets te kort was. Het was maar goed dat mijn vrouw meteen een nieuwe, extra lange doucheslang had gekocht. Zo hadden we wat meer ruimte om te manoeuvreren.

Koekeloeren op de camping

Na ons eerste kampeeruitje in Duynparc Soest hadden we weer een ‘must have’ lijst gemaakt met zaken / producten die we hadden gemist of handig waren om toch te hebben. Tot onze verbazing was de lijst redelijk kort. (O.a. elektrische vliegenmepper met USB aansluiting, brandblusser, koolmonoxidemelder, Jeu de Boules set) Vorig kampeerseizoen hadden we een inklapbaar droogrek gekocht. Als het begon te waaien dan lag deze zo om. Dit kampeerseizoen hadden we een uitklapbare wasmolen gekocht. Deze kon je op de dissel vastmaken als je wilde. Super handig, althans dat vond mijn vrouw.

Als je op de camping staat maak je veel sneller contact met andere kampeerders dan in het ‘gewone’ leven, althans dat is mijn ervaring. Kamperen is samen; buiten in de natuur. Ieder op z’n eigen manier. Een praatje is zo gemaakt. Als je langsloopt zeg je elkaar gedag. Waar je ook komt. We hebben al meegemaakt dat wildvreemde mensen je advies komen geven. Wij zijn nog startende kampeerders. Alle goede tips zijn welkom. Als wij iemand kunnen helpen is dat ook leuk.

Wat mij ook opviel is dat kampeerder elkaars caravan bestuderen en zelfs soms binnen willen kijken. Wij zijn blij met onze Adria Adora 472 LU. Hij is groot genoeg en heeft alles wat we nodig hebben. Je kan het zo gek maken als je wilt. Iedereen heeft zijn eigen caravanmerk en specifieke wensen. Wat ik wel zielig vind is als oude mensen een nieuwe caravan aangesmeerd krijgen voor veel te veel geld en ons dan vertellen dat ze graag hun oude beestje terug zouden willen hebben omdat ze al nieuwe knoppen niet begrijpen. Als je nieuwe caravan dan ook nog lekt….

Gelukkkig hadden we onze fietsen meegenomen. Vanaf de camping fietste we halverwege de middag naar de Dorpsstraat in Zevenhuizen. We moesten nog even wat boodschappen halen. Rechts van de ingang stond een viskraam. Nu moest onze zoon kiezen. Een ijsje of een portie kibbeling. Hij was er snel uit. Vis natuurlijk. Mijn vrouw ging even snel de Jumbo in. Het was vrijdagmiddag en al heel druk. Snel wegwezen! We waren zo weer op de camping en toch even weggeweest.

Het is 18.30 uur. Voor ons speelde kleine kinderen in een opblaasbadje. Naast ons wordt de BBQ aangestoken en schuin tegenover ons op het veld waren ze net klaar met het opzetten van een vouwwagen. Er hing een relaxte sfeer.

Zelf zaten we te twijfelen. BBQ-en of toch friet halen op onze eerste avond op de camping. Onze zoon wilde graag friet. Dat was eigenlijk ook een traditie geworden. Wie waren wij dan om deze te verbreken. Patat, prima. Maar hij mocht het dan zelf gaan halen bij de snackbar op de camping. Naast ons probeerde ze nog steeds de BBQ aan te krijgen. Goedkoop rommelding. Twee volwassen kerels op de grond. Samen pielen.

Zaterdag op de camping

Na een slow start in de ochtend en een ontbijtje buiten hadden we zaterdagmiddag een korte fietstochtje gemaakt langs de Rottemeren. Op iedere kleine steiger langs het water lagen mensen te zonnen of te vissen. Het leek wel of iedereen een bootje had gehuurd om ruimte te hebben en even te ontspannen tijdens de coronaperiode. Op de heenweg was het relaxt fietsen tot we dezelfde weg terug moesten. Toen hadden we wind tegen. We waren blij toen we weer terug waren op de camping. Wat een ruimte en rust. Het was wel heel druk met fietsers en wandelaars ondanks Corona.

Actief op de camping

Het rare van kamperen / de camping is dat je dingen doet die je thuis nooit doet. In de caravan hebben we nu al een groot aantal dingen liggen om voornamelijk onze zoon te vermaken. Kan hij lekker met andere kinderen spelen. Soms moeten we zelf ook meedoen. Het adagium: Zien is doen. En ja hoor, bij het zien van de tafeltennis set moest er meteen gespeeld worden. Gelukkig had de camping twee tafeltennistafels op een veld staan. Als we spelen wil onze zoon natuurlijk van zijn papa winnen. Een titanenstrijd was losgebarsten. Onze zoon won uiteindelijk met 1 punt verschil van papa. De badminton set, Beach rackets en de Jeu de Boules set had ik nog maar even ‘verstopt’.

Zaterdagavond BBQ-en op de camping

Kort nadat we de caravan hadden gekocht zag ik op het internet een aanbieding voor een camping BBQ, een CADAC Grillo Chef 2. Dit is een alles-in-een gasbarbecue met veel (optionele) kookoppervlakken. Ik had echt een goede aanbieding. We houden sowieso van BBQ-en dus mocht een BBQ op de camping niet ontbreken. Tip! Zomerproducten moet je in de herfst en winter kopen!

Thuis ging meteen al het vlees meteen in de koelkast van onze caravan. Met koelelementen hielden we het vlees koel tot we bij de camping waren. Aangezien het traditie was dat we op de eerste dag altijd patat zouden gaan halen moesten we een dagje wachten met BBQ-en. De koelkast hield het vlees koel.

Nu was het zaterdag. Met dit mooie (pinkster) weer kon de BBQ niet in de caravan blijven liggen. Onze buren waren al begonnen. Even kijken waar de wind vandaan kwam. Ramen en deuren dichtdoen. Ik liet eerst de BBQ flink warm worden. Op de extra grillplaat die ik had gekocht kon ik tegelijkertijd vlees grillen en aardappeltjes bakken. Mijn fout was dat ik teveel vlees in één keer op de BBQ had gelegd omdat we alle drie mega trek hadden. Ik kon nu niet meer weglopen bij de BBQ en iets laten verbranden. Gevolg was dan dat ik als laatste iets kon eten.

Spareribs op Cadac grillo chef 2 op camping De Koornmolen

De volgende keer nemen we meer tijd en leg ik iedere keer drie stukken vlees op de BBQ. Als het vlees dan klaar is kunnen we wel gezellige met z’n drieën eten. Daarna kan de BBQ eventueel weer aan.

Had je geen BBQ meegenomen, geen probleem. Op de camping kreeg je een gourmetstel of BBQ in bruikleen als je een vis of vlees gourmetmenu of BBQ menu had besteld! Wel zo handig!

Sanitaire stop in de caravan

Kamperen zonder een fatsoenlijk toilet op de camping is voor mij een uitdaging. Zeker als ik naar het toilet moet in onze caravan. Plassen is prima, maar dan. Ik ben geen soepstengel maar een caravantoilet is wel heel klein in. Het lijkt wel een kindertoiletje. Je kan letterlijk je kont niet keren! Na de vorige keer brak het zweet mij uit. Kamperen is super maar dit… Je zou bijna stoppen met eten of even naar huis rijden. Laten we maar hopen dat de douches en toiletten echt weer op 1 juli open gaan. Het zou toch leuk zijn als we tijdens onze zomervakantie op recreatiepark / camping De Paalberg op de Veluwe wel naar het toilet en douche zouden kunnen gaan. (Zie: Reisverslag weekendje kamperen op recreatiepark / camping De Paalberg)

TV kijken in de caravan

Net voor ons kampeeruitje in Soest had ik bij Canal Digitaal onze vakantie FLEX 6-pakket geactiveerd. We konden dan één maand tv kijken in de caravan. Daarnaast moest ik ook met mijn smartcardnummer de smartcard heractiveren. Met één druk op de knop gaat de schotel ophoog en draait dan automatisch in de goede richting. Afgelopen keer was dit niet het geval. De schotel bleef ronddraaien op zoek naar de juiste satelliet. Na 10 minuten gaven we het op. Ik hoop dat de boom die half in de weg stond de grote boosdoener was. Televisie kijken als het regent is best leuk maar ik ga niet mijn caravan verzetten om tv te kunnen kijken. Met een mobiele Hotspot en een IPad kom je een heel eind.

Nieuwe camping, nieuwe poging. Ik zag de bui al hangen. Er waren veel te veel bomen in de buurt. Toch maar even proberen. Tot onze grote spijt konden we wederom geen televisie kijken. Misschien ook wel goed zo. Het was mooi weer en een vakantie zonder televisie kan prima. We hadden het niet gemist. Het zou meer een test geweest zijn.

1ste pinksterdag op camping De Koornmolen, Zevenhuizen

De zon scheen volop en het was vroeg al lekker warm. Op het veld waar wij stonden waren kinderen aan het spelen. Zwembadjes werden al gevuld met nieuw water. Zo kon het water vast opwarmen. Er werd een vlieger opgelaten. Voor de tent zaten mede kampeerders te lezen, op hun mobiel of een krant te lezen. Onze buren waren al vroeg gaan fietsen. Tegenwoordig lijkt iedereen een E-bike te hebben. Nu wel handig want het waaide toch stevig. Ze waren ook zo weer terug.

Onze zoon had al snel het ‘pand’ verlaten en was met vriendjes naar het speeltuintje van de camping gegaan. Mijn vrouw zat lekker in de zon een boek te lezen en ik zat achter mijn IPad dit artikel te typen. Toen ik op mijn telefoon keek was het al 13.00 uur.

Op de camping kan je moe worden van het niets doen. Lekker in de zon zitten. Boekje erbij. Niet teveel poespas. Voor we het wisten was de middag voorbij. Leuk om te zien is dat iedereen meedraait met de zon. Zoek de plek met de meeste zon.

Oventje in de caravan

Halverwege vorige kampeerseizoen ontdekte we dat de vorige eigenaar een mini caravan oventje in de caravan had ‘verstopt’. Wij noemen dit nu onze kleine kampeerschat. Hij past precies in een kleine ruimte onder de koelkast. Hij was toen nog nooit gebruikt. Splinternieuw. Een TRISTAR camping oven. We hadden het niet verwacht maar hoe vaak we deze oven nu al hebben gebruikt voor van alles.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Van oven bitterballen, pizzabroodjes, lasagne, ovenfriet, diverse soorten afbakbroodjes, etc. Als deze campingoven kapot gaat kopen we meteen een nieuwe! We kunnen niet meer zonder, wie had dat gedacht. Als het regent zetten we het oventje binnen. Ontbijten in de caravan of voortent met de geur van verse croissantjes en daarnaast is de voortent en / of caravan zo warm. Kamperen kan zo leuk zijn. Tip! Ga je met de caravan kamperen neem dan zeker een campingoven / caravan oventje mee! Let wel op de afmetingen en wattage! Je moet het oventje wel ergens kwijt kunnen in de caravan!

Tristar mini campingoven

’s Avonds was het tijd voor een makkelijk campinghap. Macaroni. Makkelijk en snel klaar te maken op een gas BBQ met één pit. Eerst pasta koken, gehakt en saus bereiden en als laatste een eitje bakken. Onze zoon kon nog net 10 minuten vrijmaken in zijn speelschema om mee te eten. We hadden hem maar gematst met het opruimen en afwassen.

Op het veld waar wij stonden hadden wij het langste de zon. Iedereen om ons heen moest zijn tafel steeds verplaatsen om de zon niet te verliezen. ’s Avonds koelde het wel af. Hierdoor kon je prima slapen. Wel op tijd alle ramen openen om te ventileren maar niet vergeten de horren dicht te doen. Onze overbuurman was dat vergeten en deze werd ’s nachts lek geprikt. Tip! Zorg dat je altijd een elektrische vliegenmepper in de caravan hebt liggen en doe overdag ook de raamhorren en de hordeur dicht!

Dag van vertrek (Tweede Pinksterdag)

Het was tweede pinksterdag kwart voor negen. Ik hoorde vanuit de caravan de eerste auto het campingveld oprijden. Overal zaten al mensen al lekker buiten in de zon te ontbijten. Vandaag was het voor de meeste de vertrekdag. Het leek wel alsof er een startschot was gegeven met de komst van de eerste auto. Ineens was iedereen druk. Niet in de eerste versnelling maar meteen door naar zes.

Voortenten werden afgebroken en gepoetst. Caravans werden leeggehaald. Ineens stond iedereen de afwas te doen. Spullen werden in de auto gezet. Het was een drukke bedoeling. Kinderen moesten maar even gaan spelen. Alles moest schoon en fris. Papa’s en Mama’s mochten nu niet gestoord worden. Normaliter moet je voor een bepaald tijdstip de camping hebben verlaten en beginnen de voorbereidingen al een dag eerder. Nu mochten we nog de hele dag blijven staan. Rond een uur of 11 vertrokken toch al de eerste kampeerders. Mijn vrouw ging de dissel leeghalen en opnieuw organiseren. Alles stond op de campingtafel uitgestald. De buren zaten meteen te kijken. Daarna werden een aantal ramen van de caravan ingespoten met een speciale siliconenspray van Thetford om de rubberen randen rond de deur en de ramen goed te houden. De volgende keer zijn de overige ramen en de deur aan de beurt.

Aangezien we tijdens onze laatste kampeeruitje in de regen naar de stalling waren gereden was onze caravan erg vuil geworden. Dit was een goed moment om de voor en achterkant van de caravan te wassen. De zijkanten van de caravan zijn de volgende keer aan de buurt. Met een grote spons, warm water en speciale caravanshampoo van Gently die ik nog in de dissel had liggen was ik gelukkig zo klaar met poetsen. De caravan zag er weer als nieuw uit.

Rond het middaguur ging voor de laatste keer het oventje aan en werden er broodjes afgebakken. Ook gingen de laatste drie mini pizzaatjes de oven in. We moesten ons Pinksterweekend wel goed afsluiten.

Inmiddels hadden we een aardige werkverdeling. Ieder van ons had zijn eigen taken bij het opruimen van de caravan. Ook dit keer zat de auto weer voor met spullen die mee naar huis moesten. Nu nog een finale check: waren alle ramen goed gesloten? Was de caravandeur dicht? Had ik de accu uitgezet via App? Zaten de fietsen goed vast? Was de mover van de banden? Deden de remlichten van de caravan het correct? Waren de buitenspiegels goed afgesteld zodat ik onderweg het overig verkeer goed kon zien? All right, off we go! Snel naar de stalling. Hopelijk konden we weer snel gaan!

Wil je dit jaar toch nog gaan kamperen in Nederland en heb je nog geen camping gevonden? KLIK, KIJK en VIND HIER het grootste aanbod campings in Nederland!