Home Reisverslag Nederland Reisverslag: start kampeerseizoen op camping Duynparc Soest, Hemelvaart 2020

Reisverslag: start kampeerseizoen op camping Duynparc Soest, Hemelvaart 2020

door GewoonKamperen

Zelfvoorzienend kamperen met eigen sanitair op de camping met een caravan op de camping in Soest

Kamperen met de caravan, hemelvaart 2020 op camping Duynparc Soest

Moederdag 2020. We wilde ondanks Covid toch gaan kamperen tijdens Hemelvaart. Last minute hadden we onze eerste camping in 2020 geboekt waar we ook echt naartoe zouden gaan. Ons eerste kampeeruitje in 2020 was op camping Duynparc Soest. Een betaalbare camping in het groen op een uur rijden van onze woonplaats.

Op deze camping / park hoefde we niet verplicht van woensdag t/m maandag te boeken. (Het zogenaamde Hemelvaart arrangement) en deze camping had zijn prijzen aangepast aangezien het sanitair niet open was.

Duynparc Soest ligt aan de rand van de bosrijke Utrechtse Heuvelrug op vijf hectare. De 41 staanplaatsen bevinden zich op enkele beschutte grasvelden en bij het kleine, ronde zwembad. De vaste plaatsen liggen redelijk apart. Er is een jeu-de-boules baan. Kleine campinggasten kunnen gebruikmaken van een sportveld, springkussen, speeltuin.

Eindelijk was het zover. Ons kampeerseizoen zou met een grote vertraging door het coronavirus gaan beginnen. Ons kampeerseizoen was begonnen. We stonden echt te springen.

Mijn vrouw was vanaf het moment dat we geboekt hadden druk met het verzamelen van alle kampeerspullen. Overal werden spullen vandaan gehaald. De eerste tas met voedsel stond al snel in de hoek van de woonkamer.

Voor onze bedden in de caravan werden hoeslakens, moltons, topperhoezen, dekbedden verzameld. Goed tellen anders was ik het haasje! Papa mocht anders onder zijn eigen jas slapen! Ook werden de koelkastlades beneden in de huiskamer neergezet. Deze hadden we meegenomen om in de vaatwasser goed te reinigen. De nieuwe KCK was binnengekomen. Meteen in de tas.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Nu was het goed nadenken welke producten / zaken mee moesten. Gelukkig hadden we vorig kampeerseizoen al een checklist gemaakt. (Handige zaken, praktische producten) Zo vervelend als je er ’s avonds achter komt dat je tandenborstel, oplader van de IPad en of telefoon nog thuis ligt. Je kan alles kopen maar toch!

Na een paar dagen leek het wel of er in onze woonkamer een bom was ontploft. Overal stonden tassen met eten en drinken, kleding, campingspullen, een matrastopper voor onze zoon en twee nieuwe gasflessen.

voorbereiding eerste kampeertrip, huis vol tassen

Na één volledig kampeerseizoen kom je erachter dat je veel teveel spullen meeneemt. Zeker als je kort weggaat en in Nederland blijft. Je gebruikt minder kleding dan gedacht en ook de hoeveelheid voedsel die je meeneemt is eigenlijk ‘to much’.

In tegenstelling tot vorig jaar namen we dit keer veel minder eten en drinken mee. Scheelt ruimte en gewicht. We hadden gemerkt dat we teveel producten in de keukenkastjes hadden staan die we niet gebruikte. We hoeven niet alles op voorraad te hebben. Op is gewoon op! Volgende keer beter! Als we iets missen dan appen of mailen we elkaar. Een goede reminder. Bij thuiskomst worden deze producten meteen gekocht en in de speciale kampeertas opgeborgen.

We hadden alle glazen potten met pastasaus vervangen door zakken. Ook voor de glazen jampot hebben we vervangen door een tube. De pindakaas heeft ook een plastic verpakking gekregen. Het is veiliger en lichter. Een goede standaard voorraad is prima. Met een zak pasta en saus kom je een heel eind!

Als je drie weken gaat kamperen is het handig om wat extra eten en kleding mee te nemen maar anders niet doen! Elke kilo extra moet je meeslepen en kost je extra benzine. We hadden tijdens onze kampeerreis naar Denemarken en Zweden op advies van andere kampeerders onze hele auto volgestopt met pakken Lipton Ice, flessen Sprite, Fanta, Cola. Achteraf moesten we wel lachen toen we de eerste Deense supermarkt inliepen en zagen dat de prijzen vergelijkbaar waren.

Sommige producten bleven dit jaar thuis, andere items werden toegevoegd aan onze standaard caravan uitrusting. Dit jaar hadden we de elke nieuwe attributen toegevoegd. Onze tennisrackets, een jeu de boules set en een dartbord met pijlen. Als je op de camping gratis kan tennissen is het irritant als je dan rackets moet huren terwijl je ze thuis hebt liggen.

Dit jaar gaat ook onze metaaldetector mee. (Garrett 300i) Deze had onze zoon voor zijn verjaardag gekregen. Tot op heden hebben we slechts 1 euro, tig bierdopjes en andere rommel gevonden. Tijdens dit kampeerseizoen gaan we de beschrijving van de detector lezen en kunnen we bepaalde frequenties uitschakelen. Ben benieuwd wat onze vangst dit jaar gaat worden.

Aangezien het sanitair op de camping gesloten was (coronavirus) en wij zelfvoorzienend moesten zijn (het sanitair was gesloten) hadden we een douche tent van de Decathlon en Qlima draagbare gasboiler gekocht bij VidaXL. Hiermee hadden we onze eigen buitendouche gekocht. Met de deze lichtgewicht boiler hadden we warm water in onze buiten douche.

Een paar dagen voor ons vertrek hadden we de verplaatsbare buitengeiser (Qlima) in huis. Mijn vrouw kwam er op tijd achter dat niet alles compleet was. Je moest zelf wel een gasdrukregelaar en een slang kopen. Onze gasfles was ook op dus dan maar even naar de Intratuin. Leuk tijdens corona. Je kon je kont niet keren. Het leek wel of sommige mensen nooit van corona hadden gehoord. Afstand houden, NEEE.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Voordat we op stap zouden gaan wilde we eerst thuis even de buitengeiser testen. Na wat gepiel met slangen hadden de geiser ergens in de tuin opgehangen, het water aangesloten en het gas opengedraaid. Tot onze verbazing hadden we binnen elke seconden warm water. Wat wel vervelend was dat de wateraansluitingen allemaal lek waren. Met tape hebben we dit proberen te verhelpen.

Ons buitendouche tentje hadden we ook even in de woonkamer opgezet en was groter dan gedacht. Nu straks maar kijken of alles zou werken op de camping. Gelukkig waren de weersvooruitzichten gunstig. Hoge temperaturen en veel zon.

Op het moment dat we weten dat we gaan kamperen verzamelen we ook boeken en tijdschriften en stripboeken voor onze zoon. Tegenwoordig kan je alles online lezen maar een hard copy tijdschrift of boek vind ik op vakantie net iets leuker. Ik vind het heerlijk om voor de caravan in een comfortabele stoel in het zonnetje even weg te dromen. De ene keer een KCK magazine en de andere keer een boek. Ben je klaar met lezen dan neem je ze weer naar huis of geef je ze aan je buren op de camping.

Eigenlijk was het plan om op de camping alle spullen in de caravan zetten. Later besloten we toch om de caravan naar huis te rijden en daar klaar te maken voor kampeerseizoen 2020. Wij sjouwen altijd alle tassen en overige spullen naar de caravan en mijn vrouw zorgt ervoor dat alles netjes verdeeld wordt en dat we alles terug kunnen vinden. Dit is de beste verdeling. Voorkomt ruzie.

Met een goed gevoel reden we rond half 10 naar de stalling. Gelukkig was ik niet vergeten het ophaalformulier van de stalling voor onze caravan op tijd op te sturen. Anders hadden we de caravan niet mee kunnen nemen. (Zet het in je agenda zodat je niet te laat bent!) Ik moest uitkijken dat ik niet te hard ging rijden. Na zes maanden konden we eindelijk weer weg met de caravan. Wat hadden we naar dit moment uitgekeken! Eerst wilde we donderdag vertrekken maar mijn vrouw kon haar parttime dag verschuiven dus gingen we een dag eerder.

In oktober hadden we onze caravan nog grondig gereinigd. Bij aankomst waren we erg benieuwd hoe onze caravan eruit zou zien en ruiken naar zes maanden stalling.

Mijn vrouw maakte de deur van onze caravan open. De caravanrook prima, niet muf. Mijn vrouw had in oktober Zwitsal geurzakjes in de badkamer gehangen. In de gootsteen hadden we een vochtvreter gezet. Hier zat een beetje water in. Alles was droog. Zelfs de toppers. Wat waren we nu blij dat we (mama) aan het einde van vorig kampeerseizoen alles goed hadden schoongemaakt en goed hadden geventileerd. Bij aankomst thuis ging ook meteen het dakvenster open. De grote inruimsessie kon beginnen.

Het eerste wat mijn vrouw deed is de accu weer aansluiten. (Zij is van de techniek, ik ben atechnisch) We hebben een PowerXtreme X30 Lithium accu in de caravan. Met een app kan je op afstand de accu aan en uit kan zetten en lezen hoe vol / leeg de accu is. Ik was erg benieuwd hoe vol de accu nog was na 6 maanden.  Via mijn app kon ik zien dat de accu nog voor 83% vol was.

Met z’n drieën duwde we de caravan naar de auto. De mover konden we niet gebruiken We moesten wel even checken dat we niets waren vergeten. (de handrem bijvoorbeeld!). Even checken of de caravanverlichting het goed deed. Caravanspiegels monteren. Check, double check.

Het waren op tijd de caravan gaan halen omdat mijn vrouw alle tijd wilde nemen om de caravan ‘reis klaar’ te maken. Hij stond tegenover ons huis op de stoep. Nu was het wachten tot moeders klaar was. Ik ben erg blij dat ze de moeite neemt om er een super plek van de maken. Wij mannen hadden alles er zo ingegooid. Als laatste maakte we samen de fietsen vast. Het was tijd om te vertrekken of toch niet! Vorige seizoen waren er twee bigfoots kapot gegaan. We hadden meteen nieuwe besteld. Voordat we gingen kamperen moesten deze toch nog even worden vernieuwd. Binnen 5 minuten zaten ze er onder. Voordat we vertrokken pakte onze zoon nog wat extra Nerf pistolen en nog even mijn jas.

Om 11.50 vertrokken we naar camping. Op de A12 was het drukker dan verwacht maar we hadden geen file onderweg. Overal zagen we gelukkig weer caravans en kampers rijden. Het kampeerseizoen is echt begonnen! Het was wel weer even wennen om met een caravan te rijden. Ruime bochten, langzaam rijden maar heerlijk om weer op pad te kunnen. Nu we in Nederland overal nog maar 100 km per uur mogen rijden werden we deze keer niet meer massaal ingehaald. Ik reed gewoon mee met het verkeer. Met een volle tank reden we zonder stop direct naar de camping in Soest.

Na ongeveer een uur rijden stonden we bij de receptie van Duynparc Soest. Het was een dag voor Hemelvaart en het was erg rustig. Gelukkig hadden we toch onze fietsen meegenomen. Altijd handig. Tip! Al ga je maar een paar dagen weg, neem je fietsen altijd mee! Ook handig op de camping!

Receptie camping Duynparc Soest

Buiten was het 20+ graden en half bewolkt. We hadden een comfortplaats geboekt (Tussen 100m2 en 150m2 groot, eigen watertappunt, afvoer, elektra-aansluiting en Wifi). De eigenaar had telefonisch aangegeven dat hij in verband met het coronavirus niet alle standplaatsen zou verhuren om meer ruimte te creëren. Das fijn.

Bij de receptie mocht maar één persoon naar binnen. We mochten zelf een plekje uitkiezen. Op het eerste veld hadden we even onze auto en caravan neergezet. Met de plattegrond gingen mijn vrouw en zoon naar de perfect plek. Welke plek had de meeste zon en ruimte? Uiteindelijk kozen we voor 57B. ’s ochtends zon tot half 5. Dan even twee uur schaduw door een grote boom en vanaf 19.00 uur nog even de avondzon. Het grootste gedeelte van het park bestond uit luxe vakantiehuizen en chalets. Dit geeft toch een andere sfeer dan “echte” camping met alleen standplaatsen voor caravans en campers.

Onze zoon mocht de caravan met de mover op de juiste plaats zetten. Hij wil steeds meer zelf doen. Superleuk dat hij meehelpt met van alles. Handig voor later als hij zelf weg wil gaan! Gelukkig duurt dat nog even.

Deze keer hadden we besloten voor vier nachten de voortent niet op de zetten. De weersvoorspellingen waren immers goed. Zeker op de woensdag en donderdag. We waren benieuwd hoe deze camping zou bevallen zonder sanitair. Kamperen in de coronacrisis. We konden niet naar een toilet of douche op de camping. We moesten alles zelf regelen. Je kampeert niet met een tent maar toch. Voor ons een grote stap terug in comfort.

De stoelen en tafel werden meteen uit de caravan gehaald en de fietsen werden van het fietsrek gehaald. We waren bijna vergeten het disselslot te monteren. We waren eindelijk weer op de camping. Op ons veld stonden al een aantal campers maat het veld was nog niet vol.

fietsen op camping Duynparc Soest

Meestal gaan we meteen de omgeving verkennen maar door fysiek ongemak zou deze kampeertrip er iets anders uitzien. Lopen en fietsen zat er voor mij niet in. Het werd een relax kampeervakantie.

chillen op zitzak van Coca Cola op camping Duynparc Soest

Last minute had mijn vrouw nog een aantal boeken en tijdschriften meegenomen. Deze kwamen nu wel van pas. Na een laat broodje ging mijn vrouw en zoon met de fiets de omgeving verkennen. Vanaf de camping reed je zo het bos en een duingebied in. Het was heerlijk rustig. Het was lang geleden dat ik tijd had om rustig een boek te lezen. De zon scheen en er was weinig wind.

Kubb spelen op camping Dunparc Soest
badminton op camping Duynparc Soest

Na een uur kwam de familie weer terug. Het was tijd om te BBQ-en. We hadden een extra gasfles meegenomen en onze CADAC BBQ hadden we zo in elkaar gezet. Het vlees hadden we van thuis meegenomen en lag in de koelkast. De vorige keer hadden we te snel ons vlees op de BBQ gelegd. Deze keer had ik hem al 10 minuten aanstaan en de deksel er niet afgehaald. Dit was beter. Geduld is een schone zaak.

BBQ-en op camping Duynparc Soest

Wat was het heerlijk om buiten te leven. We kwamen helemaal tot rust. We hadden geen schema. Helemaal niets. Er werd KUBB gespeeld. We hadden nog een badmington set in de caravan liggen dus deze werd ook gebruikt.

Aangezien we niet naar het sanitair konden moesten we nu een oplossing zoeken voor onze douche. We hadden een buitengeiser gekocht maar hadden ook een douche in de caravan. Tot op heden hadden we de boiler in onze caravan nooit gebruikt. Als we warm water nodig hadden dan gebruikte we de waterkoker.

In de dissel stond nog een fles van 123 products met schoonwatertank- en leidingreiniger die we nog nooit hadden gebruikt. Voordat we onze douche wilde uittesten moesten we er wel voor zorgen dat de watertank en leidingen schoon waren. Ze waren immers al zolang niet meer gebruikt. De watertank werd gevuld en de juiste dosering leidingreiniger werd toegevoegd. De boiler werd aangezet en na een kwartier werd de kraan opgezet. De hele schoonwatertank moest nu leegstromen en opnieuw gevuld worden met water. Vervolgens lieten we opnieuw alles weglopen. Achteraf hadden we veel langer moeten wachten. De reiniger moet wel zijn werk kunnen doen! Volgende keer moeten we nu opnieuw de leidingreiniger gebruiken. We waren te ongeduldig en hadden niet goed gelezen. (Lees de instructie)

123 products met schoonwatertank- en leidingreiniger

Watertankreiniger / leidingreiniger / boilerreiniger caravan / camper

Stilstaand water vormt een goede voedingsbodem voor bacteriën en vuil, het is daarom zeer belangrijk de watertank en leidingen van uw caravan of camper goed schoon te houden om het risico op (legionella) besmetting tot een minimum te beperken.

Ben je zelf nog op zoek naar een watertankreiniger / leidingreiniger voor uw caravan of camper? Hieronder staan zes verschillende merken.

Gently tankreiniger caravan (grondige reiniging en desinfectie van de waterleidingen en watertanks)
Hendriks watertankreiniger caravan H11 plus
123 tank en leiding reiniger caravan (geschikt is voor reiniging van het gehele drinkwatersysteem)
Kemdirect watertankreiniger / leidingreiniger / boilerreiniger caravan
NeoNautic watertankreiniger caravan (biologisch afbreekbaar)
Reich watertankreiniger caravan (5-in-1 reinigingsproduct)

Achter onze caravan hadden we ruimte overgelaten om ons buitendouche neer te zetten. Gelukkig was het niet koud. Ik was de ‘geluksvogel’ die onze douche mocht gaan testen. We besloten de douchetent niet op te zetten. Ik mocht in mijn zwembroek kijken hoeveel water er uit de caravandouche zou komen. Warm / lauw of koud water. Mijn vrouw was verantwoordelijk voor de douchekraan. De voorpret dat papa buiten onder een koude douche zou staan…

Tot mijn grote verbazing kwam er een fatsoenlijke waterstraal uit de douchekop en binnen enkele seconden had ik nog warm water. Ik kon gewoon douchen en het warme water was nog niet eens op toen ik klaar was. Dit buitenexperiment was geslaagd. Bij regen of harde wind was dit geen optie geweest. Nu wilde de rest van de familie ook. Wel even wachten tot de boiler weer warm was.

lekker lezen op camping Duynparc Soest

Op de camping hadden ze een springkussen en een speeltuintje. Onze zoon was binnen no-time op zijn fiets verdwenen. Wij hadden zo alle ruimte om rustig een boek te lezen. Zo nu en dan kwam hij terug om ons te vertellen dat hij honger had. We hadden inmiddels de traditie dat we tijdens iedere kampeervakantie minimaal 1 keer pannenkoeken gingen eten. Dit keer hadden mama een mega pannenkoek gebakken. Hij was zo op.

Elke dag op de camping vloog voorbij. ’s Avonds als het wat frisser werd kropen we lekker de caravan in.

Zaterdag kwamen er vrienden op bezoek. Vanwege de corona moesten we op afstand van elkaar zitten. Wel gezellig om ze weer te zien en natuurlijk was het nu geen tijd voor broodjes maar moest er patat gehaald worden. Ze zouden deze zomer ook naar Zweden zijn gaan. Nu hadden we allemaal voor de zomervakantie een camping in Nederland gereserveerd.

gezellig met vrienden op de camping

Daarna kwam nog een klasgenootje van onze zoon met haar ouders en zusje langs. Ze waren in de buurt aan het fietsen en vroegen of ze even langs konden komen. Altijd gezellig. Binnen 5 minuten stonden ze voor onze caravan. Er stond een stevige wind. We konden niet met z’n alle in de caravan. Kamperen is buitenleven. Dan maar een jas aan. Tussen de wolken was het aangenaam.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!
Coca Cola opblaasbare zitzak voor op de camping

Aan het einde dag begon het steeds harder te waaien. We zouden de volgende morgen naar huis gaan. Nu was het juiste moment om zaken te regelen. Ik had even op buienradar gekeken. Het zou niet lang duren voordat het zou regenen. Onze zoon was weer gevlogen en dus konden we samen snel schakelen. BBQ demonteren, schoonmaken en opbergen. Gasfles in dissel zetten, afwas doen, waterslang oprollen, fietsen op fietsenrek zetten, stoelen en tafel op de juiste / vaste plaats in de caravan leggen en opblaasbare zitzak leeg laten lopen en opruimen. Alles goed verdelen voor een juiste gewichtsverhouding in de caravan. Toen we bijna klaar waren begon het te regenen. We hadden in Zweden ook al gemerkt dat het weer snel kan veranderen. Snel schakelen en een goede verdeling is dan handig.

waterslang haspel voor caravan

De volgende morgen waren we vroeg op. Nu het hard regende wilde we alle drie naar huis. Gelukkig was het wat minder hard gaan waaien. Is toch een risico onderweg. Op de cruise control reden we naar huis. Daar moesten we eerst nog even onze fietsen dumpen. Daarna snel door naar de stalling. Er was niemand en er was een plekje vrij. Onze eerste kampeersessie in 2020 was een feit.