Home Reisverslag Polen KAMPEREN POLEN & KAMPEREN DUITSLAND DEEL 1

KAMPEREN POLEN & KAMPEREN DUITSLAND DEEL 1

door GewoonKamperen

Nog nooit hadden we zo lang gewacht met het boeken van een kampeervakantie. Diverse landen en bestemmingen en campings hadden we bekeken. Zweden, Denenmarken, Duitsland, Oostenrijk waren allemaal opties. In verband met Corona wilde we pas last minute boeken!

Waar was het relatief veilig qua hoeveelheid besmettingen, welke kleurcode had een land, wat waren de regels om een land binnen te komen? Was een test noodzakelijk? Waar was het weer fatsoenlijk? We zagen al snel dat Zweden (RADA) en Denemarken (Skanderborg) geen optie meer waren. We hadden geen zin om de zomer te gaan kamperen met herfsttemperaturen: 18 / 19 graden en vaak regen. In een groot heel van Europa was het weer bijzonder wisselvallig te noemen.

Code groen in Polen, zomer 2021

Na veel zoeken op het internet kwamen we uit bij een camping in Zuid West Polen. Hier waren we nog nooit naartoe geweest op vakantie en hadden we nog nooit gekampeerd. Polen was op de coronakaart groen. Mooi meegenomen!

Drie dagen voor vertrek kregen we boekingsbevestiging van de camping. Twee weken kamperen in Polen. Een nieuw kampeeravontuur in een voor ons nieuw vakantieland / kampeerland.

Last minute voorbereiding kampeervakantie (reisdocument belangrijke zaken)

Ik weet niet of het was omdat we naar Polen gingen; maar om toch met een veilig gevoel weg te gaan hadden dit keer voor het eerst een speciaal digitaal reisdocument gemaakt. (OK, niet we maar mijn vrouw heeft het document gemaakt) We wilde problemen voorkomen. Stel dat je pech hebt of een ongeluk en dan moet gaan zoeken naar de juiste documenten of pasjes… Hadden we geen zin in.

In dit reisdocument stonden de volgende handige / belangrijke zaken:

Caravan: kenteken XX-XX-XX
Een caravan verzekeren is anders dan een auto of een camper, het moet niet maar mag wel. Een
caravanverzekering is niet verplicht. Dat komt omdat deze is meeverzekerd op de Wettelijke
Aansprakelijkheidsverzekering (WA) van het trekkende voertuig, mits deze is aangekoppeld of
net aangekoppeld was. Caravanverzekering (volgens mij bij schade op kampeerplek; niet aan auto)

Polisnummer XXX

ANWB:
Lidmaatschappen
Partnerpas
Alarmcentrale: 0882692888 (vanuit NL); 0031703141414 (vanuit buitenland)
Kenteken: XXXXXXX
Polisnummer
Schade melden:
Noodnummer:
Groene kaart caravan (toch nog even uitgeprint voor de zekerheid)

Navigatiekaart

Zelf had ik nog even gekeken naar mijn navigatie in de auto. Tijdens onze reis naar Zweden reden we de boot af om erachter te komen dat in Zweden mijn navigatie niet werkte. Dit land was niet toegevoegd. Nu kwam ik er wel op tijd achter dat mijn autonavigatie in Polen ook niet werkte. Snel had ik onze TOMTOM uit de mottenballen gehaald. Polen stond gelukkig op het navigatiekaartje van de TOMTOM. Snel nog even opladen voor ons vertrek.

Gasflessen caravan

Een tip: Check voor vertrek nog even hoe vol je gasflessen nog zijn. Vlak ons vertrek heb ik nog even een nieuwe gekocht. We hadden nog twee flessen die nog niet leeg waren. Omruilen voor een nieuwe vond ik zonde. Ik wilde het risico niet nemen.

Niet vergeten lijstje naar de camping

Paspoort (en)
Creditkaart
Opladers
Vliegenmepper
Oordoppen
Cash geld (Nodig gehad in Duitsland en Polen)
Aanmaakblokjes voor een kampvuur
Lucifers of aansteker
Marshmallows (evt. biscuits)
Anti muggenspray / After Bite (na insectenbeten)

Zie ook: Kampeerverlichting ❤️ camping verlichting ❤️ GewoonKamperen.nl

Zie ook: Campingartikelen & kampeerartikelen (vier online kampeerwinkels) ❤️GewoonKamperen.nl

ReizenReizen

Nog een aantal kampeertips als je in Polen gaat kamperen

• Check even hoe hard je mag rijden met een caravan / vouwwagen in een ander land. In Polen mag je maar max. 80 km per uur!
  • Weet jij, indien nodig, welke motorolie je auto gebruikt als je ergens in Polen staat en je olie is op?
  • Maak een lijstje met alle adressen waar je tijdens je vakantie naartoe gaat.
  • Check tijdens elke stop even of je fietsen, caravanspiegels nog goed vast zitten
  • Zorg dat je een lang elektriciteitssnoer bij je hebt. Onze buren hadden geen stroom omdat het snoer te kort was!
  • Controleer nog even je bandenspanning!
  • Controleer wc vloeistoffen voor caravan!

Zaterdagochtend 31 juli 2021: start kampeervakantie zomer 2021

Zaterdagochtend reden we rond half 10 naar de stalling om de caravan te halen. Eerst nog even tanken. Wil altijd met een volle tank vertrekken. Tanken met een caravan is niet mijn hobby! We hadden besloten de caravan bij ons voor de deur te zetten en hier in te pakken. Wel zo makkelijk. Alles stond al klaar in de huiskamer. Het inruimen is een bezigheid van mijn vrouw. Wij mogen alle spullen naar de caravan dragen en de fietsen op de caravan zetten. Storen tijdens deze ‘caravan inruimsessie’ is niet gewenst!

In eerste instantie wilde we in 1 dag naar de camping in Polen rijden maar al snel zagen we in dat 1000 km rijden met de caravan wel een hele grote uitdaging zou worden. We besloten toen een overnachtingscamping te boeken in Duitsland. Aangezien we pas halverwege de middag zouden vertrekken wilde ik max 4 / 5 uur rijden / 400 kilometer rijden. In Duitsland kwam ik toen uit bij de plaats Kassel. In die regio ben ik gaan kijken voor een overnachtingscamping niet ver van de snelweg.

Al snel vond ik Camping und Gasthaus Spiegelburg in Hann. Münden. Deze camping bleek later gerund te worden door Nederlandse eigenaren. Toen we 2 dagen voor ons vertrek een reserveringsbevestiging kregen stond in de mail dat wij vanwege een nieuwe coronamaatregel in Duitsland een online Anreiseverordung formulier (Een bewijs dat we ingeënt waren of hersteld waren) moesten invullen anders mochten we niet komen kamperen. Ze waren in Duitsland streng. Niet zo raar met een code rood voor Nederland op dat moment.

Zaterdagmiddag rond 15.00 uur vertrokken we in de regen naar onze overnachtingscamping Camping und Gasthaus Spiegelburg in Hann. Münden, Duitsland (443 km) op 5 uur rijden.

In Nederland leek het wel herfst, 17 graden en zwaar bewolkt. Op naar de zon! Gelukkig stonden er geen files op onze route naar Duitsland. Het was even kilometers maken. Het was voor het eerst dat we in Duitsland gingen kamperen. In Zweden had ik met de caravan aardige heuvels op moeten rijden. Dat ging prima. In Duitsland waren de heuvels wat hoger. Het was voor het eerst dat ik regelmatig moest terugschakelen naar z’n 4 of zelfs derde versnelling om met de volgeladen caravan de heuvel op te komen. We hadden voor het eerst onze golftassen en clubs meegenomen. Ze namen veel ruimte in beslag in de auto waardoor we meer spullen in de caravan hadden gestopt. De auto moest veel meer toeren maken. Elke 400 km moesten we tanken. Op de terugweg hadden we meer spullen in de auto gedaan om de balans / gewichtsverdeling te verbeteren.

Break langs de Duitse Autobahn

Gasthaus & camping Spiegelburg, Hann. Münden, Duitsland

Na een korte stop in Duitsland om te tanken waren we rond 19.30 uur bij camping Spiegelburg. Bij het inchecken kwamen we erachter dat de camping gerund werd door Nederlanders. We konden alleen met cash betalen. (Ga je kamperen in het buitenland: neem toch altijd cash geld mee) Gelukkig had ik voldoende geld meegenomen anders hadden we in een dorpje verderop moeten gaan pinnen!

Menukaart Gasthaus & camping Spiegelburg, Hann. Münden, Duitsland (camping in Duitsland met Nederlandse eigenaar)

We kregen een plaats vlakbij de rivier (Werra) midden in een bosgebied met heuvels. We hadden op de website van de camping gelezen dat om 20.00 uur de keuken zou sluiten. Nu moesten we even snel schakelen. Pootjes uit, water halen en door naar het restaurant. Gelukkig was er nog een tafeltje buiten beschikbaar. We waren in Duitsland dus drie schnitzels met friet gemaakt door een Nederlandse chef bleek later.

Na een lange rit gingen we op tijd slapen. We hadden wel een beetje last van het lawaai van de goederentrein in de buurt van de camping.

Klik HIER voor meer info over Gasthaus & camping Spiegelburg

Reis naar Polen

De volgende morgen moesten we nog 600 km rijden naar Uciechow, onze eindbestemming in Polen. De volgende morgen wilde we vroeg vertrekken maar konden pas om 08.00 uur weg. De poort van de camping was nog dicht. Stipt om 08.00 uur reden we de camping af. Tip! vraag bij de receptie wat de regels van de camping zijn! Deze verschillen per camping. Op naar Polen.

Vanaf onze camping in Duitsland naar Gorlitz net voor de Poolse grens was het 434 km rijden. We hadden thuis gelezen dat de benzine in Polen veel goedkoper was dan in Duitsland. Jammer genoeg moesten we nog een keer tanken in Duitsland. Omdat we pas zo laat hadden geboekt hadden we nauwelijks tijd gehad om ons in te lezen. We hadden geen zloty’s bij ons. Polen was volledig nieuw voor ons. De snelwegen waren te vergelijken met Duitsland.

Vlak over de grens zag mijn vrouw in een prachtig (graan, tarwe of mais) veld niet ver van de snelweg een aantal herten lopen. Ze waren blijkbaar niet bang voor het geluid. Al snel maakte we er een wedstrijd van wie de meeste herten zou spotten. Bij 50 herten zijn we gestopt. Ga je naar Polen met kleine kinderen: ga dan herten spotten!

Camping Forteca, Uchiechow, Polen (Nederlandse eigenaar)

Na een lange rit kwamen we aan bij camping Forteca in het plaatsje Uciechow. Het regende. Ik moest over een zandweg vol met gaten naar de camping rijden. Bij de ingang stapte mijn vrouw uit. Matthijs, de Nederlandse eigenaar wees ons de weg naar onze plek. Toen ik omhoog wilde rijden begonnen mijn banden te spinnen. Het was glad en heel steil. Mijn rem blokkeerde. De auto en caravan kwamen in eerste instantie niet omhoog. Ze moesten met 4 man duwen om alles de heuvel op te krijgen. Ik kan je verzekeren dat ik na een lange rit hier niet op zat te wachten. Ik was op dat moment in staat om terug naar huis te rijden. Regel 1: Beoordeel een camping niet als je moe bent. Blijft moeilijk! Na een schnitzel met friet in het restaurant op de camping doken we vroeg ons bed in. Het koelde ’s avonds snel af dus hadden we geen last van de warmte.

We stonden op het hoogste punt van de camping op een veldje met vooral Nederlanders en een Belgische familie naast ons. Ik denk dat 85 % van alle kampeerders uit Nederland kwam. Veel kwamen uit Oost Nederland.

In tegenstelling tot ons voorseizoen op de camping in Nederland zagen we dit keer heel veel tenten en vouwwagens. Grote (opblaasbare) familietenten. Onze buren waren ’s ochtend al aan het inpakken en gingen naar een andere camping in Polen.

We hadden het idee om in Polen te gaan fietsen en dus hadden we last minute nog onze ‘goede’ fietsen meegenomen. Met deze fietsen hebben we uiteindelijk alleen maar een rondje over de camping gefietst. Fietsen zonder fietspad was levensgevaarlijk. De persoon die we zagen fietsen werd bijna geschept door een auto.

Camping Forteca, Uchiechow, Polen (Nederlandse eigenaar)

Camping Forteca ligt in de buurt van het kleine plaatsje Uchiechow in het Zuid Westen in Polen. De familiecamping ligt rondom om een meertje (oude zandafgraving) tussen de bomen en rondom prachtige velden. De camping heeft 80 kampeerplekken met stroom (16A) en een aantal blokhutten / chalets en wordt gerund door Anna & Mathijs van Dijk (Nederlander en Poolse dame)

goedkoop kamperen in Polen

Faciliteiten camping Forteca: restaurant, 3 sanitair gebouwen, centrale sanitair gebouw met acht douches / wc / wasbak en afwasmogelijkheid + 2 sanitair units, (zwem) meer met strandje & ligweide, verhuur waterfietsen, sauna & hot tub, volleybal- & voetbalveld, speeltuin, camping BBQ in het hoofdseizoen, centrale kampvuurplek, boomgaard, tafeltennis, gratis wifi

goedkoop kamperen Polen
Zonsondergang bij camping Forteca, Uchiechow, Polen (Nederlandse eigenaar)
BBQ-en op camping Forteca, Uchiechow, Polen (Nederlandse eigenaar)
ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

INFO & ONLINE BOEKEN CAMPING FORTECA, UCHIECHOW, POLEN

Klik HIER voor info & reserveren van camping Forteca via ANWB camping

Klik HIER voor info & reserveren van camping Forteca via ACSI Eurocampings

Klik HIER voor info & reserveren van camping Forteca via JetCamp

De volgende morgen waren we vroeg op. Het was droog. Gelukkig. Na een rondje fietsen rondom het meertje en een wandeling over de camping (even kijken waar het sanitair en wateraansluiting was) was het tijd om de omgeving te verkennen.

Aangezien we toch nog boodschappen moesten doen gingen we naar Dzierżoniów. Een middelgrote plaats op enkele minuten rijden van de camping. Onze eerste plaats in Polen. We gingen terug in de tijd. Jaren 80 winkels in mooie gebouwen. Toen het ook nog begon te regenen leek het helemaal een troosteloze bedoeling. Dit kon Polen niet zijn! Snel naar een Poolse supermarkt!

In Dzierżoniów had je diverse supermarktketens. Wat doen veel Nederlanders als ze op vakantie zijn: nieuwe supermarkten bezoeken. Op zoek naar nieuwe producten.

Als eerste bezochten we de Biedronka (Pools voor lieveheersbeestje). Een discount supermarkt met voornamelijk Poolse producten. Het was heerlijk (goedkoop) winkelen. 1 Poolse zloty = 22 eurocent. We hadden de rekensom: een zloty delen door 4 minus 10%. Bij het zien van deze prijzen namen we meer mee dan eigenlijk nodig was. Wat een verschil met Nederland, zeker met de AH. Wat ons wel opviel was dat het aanbod verse groenten beperkt was. (althans in deze winkel) Op de terugweg reden we langs een Intermarche en een Aldi. We konden het niet laten deze ook nog even te bezoeken.

goedkope boodschappen in Polen
Pools bier: Tyskie
Poolse melk

Kamperen is genieten van het buitenleven. Het weer speelt daarbij een grote rol. Als het even droog is zie je een kampeerder naar buiten gaan. Normaliter zetten wij direct na aankomst onze voortent op. In dit geval kon dat niet omdat het regende en het al bijna donker was toen de aankwamen. Diverse kampeerders vertelde ons dat het al een paar weken heel heet was geweest en dat dit de eerste dag met bewolking was. ‘gister was het hier nog 30 graden’. We hadden geen zin om te voortent op te zetten.

’s Avonds koelde het af. We gingen terug van 25 graden naar 13 / 14 graden. Twee dagen later hadden we toch onze voortent opgezet. We hadden geen kachel nodig want de warmte van de zon verwarmde overdag onze voortent. Soms moesten we alles openzetten om de warmte weg te krijgen. Daar zaten we dan in onze voortent in Polen. Nooit gedacht.

Tijdens de eerste dagen van onze vakantie was het weer niet top. De temperatuur wel. Tijdens onze vakantie zijn er regelmatig erop uitgetrokken. Houd er wel rekening mee dat je altijd een stuk moet rijden. De bezienswaardigheden / attracties liggen verspreid over een groot gebied.

Wandelen in Polen

Uilengebergte, Polen

Op 40 minuten rijden van de camping lag het Uilengebergte. We hadden geen specifiek adres alleen een plaatsnaam. Het was even zoeken. Naast een restaurant lag een parkeerplaats. In de winter kon je hier blijkbaar skiën want we stonden naast de liften. We moesten oversteken en de berg oplopen. Na een honderd meter lopen had je al een prachtig uitzicht. Het leek wel Oostenrijk of Zwitserland. Ik wist helemaal niet dat Polen zoveel bergen had. Het was een zware klim. Bovenop de berg stond een grote stoel. Een mooie plek om een foto te maken van onze man en de omgeving. Na een rustmomentje op een weide liepen we weer omlaag. Ik was blij toen ik weer in de auto zat.

We hadden van onze buren op de camping de tip gekregen om te gaan eten bij een Italiaan in Dzierżoniów. Het was al half 2. Toen we aankwamen bleek het restaurant midden in een woonwijk met flats te liggen. Er was niemand en kon mijn auto niet bij het restaurant parkeren. Ik zag de bui al hangen. Pizza op, auto weg! De familie had wel honger! We reden terug naar de camping toen onze zoon een nieuwe supermarkt zag: De Netto. Konden we daar even broodjes halen. Bij iedere vakantie proberen we nieuwe producten uit de supermarkt. Deze keer namen we een Pizza Guseppe Kebab mee van Dr. Oetker. Ben blij dat we een klein oventje hebben. De helft van de pizza kon er maar in! Het was inderdaad een lekkere pizza. Toen ik mijn zoon een stukje gaf, kon ik de andere helft inleveren. Tijdens ons kampeervakanties gebruiken wij ons oventje heel vaak. Afbakken broodjes, snacks en tijdens onze vakantie in Polen om ‘oud’ brood te roosteren.

Kamperen is kijken

Kijken naar andere kampeerders. Men gaat er echt voor zitten. Hoe wordt de (voor) tent opgezet, breekt de pleuris niet uit. Je wordt in de gaten gehouden. Dit keer waren wij aan beurt om te kijken. Naast ons stond een Belgisch gezin met een busje en een vouwwagen. Het was de eerste keer dat ze gingen kamperen met een vouwwagen. We hadden gehoopt op uitspattingen maar dit Belgisch gezin ging rustig zijn gang. Alles werd netjes neergezet en vastgemaakt.

Vervolgens zagen wij toch onze verbazing dat er een ‘normale’ koelkast uit het busje werd gehaald. Deze was gekocht voor een koud pilske. Die moest toch koud staan! We moesten wel lachen. De Belgische familie had kampeerspullen geleend en alles in het busje meegenomen. Ze waren met z’n vijven maar hadden 9 of 10 stoelen mee. Ze waren wel vergeten een kacheltje mee te nemen. Het was toch wel een beetje klammig na een paar nachten met regen. Hadden toen maar even onze kacheltje uitgeleend.

Swidnica, Polen

vredeskerk van Swidnica, Polen

Op de camping vraag je tips aan je medekampeerders. Wat moet je zien, waar eten en wat zeker niet doen. Altijd handig. Onze buren op de camping, een echtpaar uit het Lochem waren net naar Swidnica geweest. Ze waren naar de houten vredeskerk geweest. Het weer was niet al te best dus besloten we ook even te gaan kijken. Vlakbij het centrum konden we gelukkig parkeren. Neem wel muntgeld mee. Voor de zekerheid namen we wel een paraplu mee. Bij de plaatselijk VVV kregen we een plattegrond mee. Binnen 10 minuten lopen stonden we voor een grote, witte kerk. De vredeskerk van Swidnica, een monument op de UNESCO Werelderfgoedlijst en de grootste houten kerk van Europa. Na een rondje centrum en een bezoek aan een andere kerk vond onze zoon het genoeg. Kerken kijken was volgen hem geen vakantie. Hij wilde terug naar de camping. Lekker SUPPEN op het meer van de camping. Het was echt een trend! Klik HIER voor goedkope SUP Boards!

Toch vergeten!

Foutje bedankt! Waren we tegenover ons huis bezig met het inruimen van de caravan. Had ik vast de fietsen op de caravan omdat het ging regenen. Was dat vast gedaan. Konden we de dissel niet meer goed openkrijgen. Normaal controleren we altijd nog even de vloeistoffen (spoelwater, cassette). Stonden we in Polen op de camping en kan je raden: spoelwatervloeistof op. Balen. Ik ging water halen en liep langs een vriendelijk echtpaar. Wellicht wisten zij waar een kampeerwinkel was. Dat was in Wroclaw op tig km rijden maar dat hoefde toch helemaal niet. Meteen werd er een fles spoelwatervloeistof uit de dissel gehaald. ‘we hebben zat, neem maar mee’. Superlief. Dat is ook kamperen. Ben later teruggegaan met een Poolse chocolade surprise.