Home Reisverslag Nederland Kamperen buiten het hoogseizoen

Kamperen buiten het hoogseizoen

door GewoonKamperen

Kamperen & golfen in mooi Nederland

Eind september waren we nog een weekend gaan kamperen in Eersel, Noord Brabant op (familie) camping TerSpegelt en nu was de herfstvakantie alweer begonnen. We hadden al snel besloten om weer in het Zuiden van Nederland te gaan kamperen. Kamperen in Noord Brabant was ons goed bevallen. We vinden het altijd leuk om even naar België te gaan. Dat voelt als buitenland. Twee weken voor vertrek hadden we nog steeds geen camping geboekt.

Het was voor het eerst dat we tijdens de herfstvakantie naar twee campings zouden gaan. Normaal zetten we als we 1 week gaan kamperen onze voortent op. Nu hadden we besloten onze wintertent weer van zolder te halen. Met de kleine wintertent hadden we een kleine ruimte om semi buiten te koken. In de caravan koken zorgt voor veel vocht. Je kan alle ramen en dakluik open zetten maar vocht gaat overal naartoe. We hadden geen zin in klamme kussens en kleding.

Last minute hadden we zelfs besloten om onze wintertent niet mee te nemen. We hadden gewoon geen zin om twee keer de tent op te zetten. Om gewicht te besparen hadden we onze ‘gewone’ voortent ook uit de caravan gehaald. Om de balans te houden in de caravan had mijn vrouw twee stoelen verplaatst. Ik had geen zin in een nerveuze caravan.

We gingen van donderdag tot woensdag kamperen. De weersvoorspelling was niet super. Zon ,regen met kans op onweer. Wel lag de temperatuur voor de tijd van het jaar bovengemiddeld. 15-19 graden. En wij maar hopen op het zonnige Zuiden!

Op donderdagochtend reden we rond 10.00 uur vanuit de stalling naar minicamping de Reekens in Heusden, Noord Brabant. (ZOOVER 8.0) Regio Noord had nog een paar dagen vakantie. Omdat ze op de school van onze zoon twee studiedagen hadden, konden wij al op donderdag gaan kamperen. Onderweg zagen we verschillende caravans rijden.

Rond 12.00 uur stonden we bij de ingang camping de Reekens op. Aan de linkerkant was een groot veld met dieren. Toen we langs het veld reden kwamen alle dieren onze kant op en begon de ezel hard te balken. Wat een leuke ontvangst. De ezel gaven we meteen een naam. De ezel kreeg de naam: HENK

dierenveld minicamping de Reekens, Heusden
minicamping de Reekens, Heusden

Toen we het kampeerveld opreden waren we de enige gasten. De camping zou nog maar een paar dagen open blijven. Volgende de eigenaresse waren wij de laatste gasten tenzij ze nog last minute aanvragen zou krijgen. Tijdens onze autorit bleven we steeds een regenbui voor. We moesten nu even snel schakelen. Spullen uit de auto, ‘pootjes’ draaien. Na een paar minuten begon het toch hard te regenen. Gelukkig hadden we stroom. De verwarming ging aan. Even de kou uit de caravan halen en alles laten luchten.

ezel op minicamping de Reekens, Heusden
Minicamping de Reekens, Heusden
dierenveld minicamping de Reekens, Heusden

We hadden camping de Reekens uitgekozen omdat deze niet ver van Burgggolf De Haverleij lag. We hadden een baan gereserveerd maar hadden geen zin om in de regen te gaan golfen. Het zou ongeveer een uur gaan regenen. We kunnen veel plannen maar dingen gaan toch altijd anders. Na een broodje besloten we een naar de paar kringloopwinkels in de buurt te rijden.om ‘schatten te gaan zoeken’ Toen het toch echt opklaarde besloten we toch even naar de golfbaan te rijden. We konden als oefening de negen holes par 3 spelen. Nu de zon weer terug kwam leek het wel voorjaar. Het was 18 graden en er stond weinig wind.

Toen we rond een uur of vijf terugkwamen op de camping waren er geen extra gasten bijgekomen. We hadden een privé camping en privé sanitair.

Op het veld stonden overal picknicktafels. Handig. Nu snel de BBQ uit de caravan halen, gasfles uit de auto. Het begon al donker te worden. Het was tijd voor een snelle kampeermaaltijd. (Aardappelpuree van Maggi uit een zakje (altijd handig om in de caravan te hebben liggen, doperwten, wortels en een schnitzel met Duitse roomsaus. Makkelijk te bereiden op onze gas BBQ.

Minicamping de Reekens, Heusden (ZOOVER 8.9)

In Noord Brabant vlakbij het prachtige Heusden ligt minicamping De Reekens. Een gezellige camping met een groot autovrij kampeerveld met 20 ruime kampeerplaatsen met 8 Ampère stroom met in het midden van het veld een speelplaats met speelveld met trampoline, zandbak, schommels en skelters. Speciaal voor campers is er een klein camperveld met 4 plaatsen. Heb je geen caravan of camper? Huur dan de Pipowagen of slaap een aantal nachten in de Keet!

De camping heeft een net sanitairgebouw met 4 douches en 4 toiletten, wasbakken met warm en koud water en chemisch toilet.

De kleine kindvriendelijke camping heeft verder een recreatieruimte, een dierenweide met o.a. een ezel, kippen, konijnen en een wasmachine en droger.

wasmachine minicamping de Reekens, Heusden
ANWB charme camping minicamping de Reekens, Heusden
speeltoestellen minicamping de Reekens, Heusden

IMPRESSIE MINICAMPING DE REEKENS

De volgende morgen waren we op tijd op. We hadden geen haast. Het was half oktober, de zon scheen en we besloten buiten te gaan ontbijten. Het leek wel lente. Tijd voor een uitgebreid ontbijt met een gebakken ei of omelet. Mijn vrouw gaat altijd eieren bakken. Dat is inmiddels een traditie geworden. Ik bak pannenkoeken en zij de eieren.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Ventileren, ventileren en nog eens ventileren caravan

Ga je op stap met je caravan of camper in de herfst en / of tijdens de wintermaanden dan heb je te maken met meer vocht in je caravan / camper. Goed ventileren is dan extra belangrijk. Als het ‘s avonds snel kouder wordt doe je toch snel alle ramen dicht om het warm te houden.

goed ventileren caravan
kamperen herfstvakantie Noord brabant

Standaard doen we bijna alle ramen en dakluik open of op een kier om te luchten. Ik maak met een theedoek of keukenrol alle kastjes van de binnenkant droog. Vooral in de randen aan de achterkant zit vaak vocht. Koud buiten en warm binnen geeft vocht. Daarna laten we de kastjes open om te luchten. Inmiddels zet ik altijd mijn raam op ventilatiestand tenzij het vriest.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Heusden, Noord Brabant

Het was tijd om de omgeving te verkennen. Onze camping lag vlakbij het vestingstadje aan de Maas: Leusden. We hadden de fietsen meegenomen. Onze zoon had totaal geen zin om te gaan fietsen en een stadje te gaan bekijken. Binnen 5 minuten fietsen reden we over de vestingmuur. We wilde eerst een rondje Heusden doen. Al snel reden we langs een draaiende molen. We besloten even te gaan kijken. De laatste keer dat ik in een molen was geweest, was tijdens mijn studietijd in Leiden vorige eeuw. We kregen een rondleiding door de molenaar (een aardige vrijwilliger) In deze molen werd graan vermalen tot voer voor de varkens.

molen Heusden, Noord Brabant

Vervolgens reden we naar het centrum van Heusden waar we bij de plaatselijke VVV onze fietsen konden neerzetten. We werden door de twee dames binnen vriendelijk ontvangen en kregen we een plattegrond.

In het centrum zag onze zoon zag al snel een Brabantse bakker die de winnaar van het lekkerste Brabantse worstenbroodje 2022 was geworden: Bakkertje Deeg. Dat moesten we testen. Toen we binnenliepen waren bijna alle lampen uit. Er was een soort bakkersactie om aandacht te vragen voor de hoge energieprijzen. We vonden het met kaarsen en weinig licht wel iets hebben.

lekkerste Brabantse worstenbroodje 2022 : Bakkertje Deeg

Na een rondje wandelen door Heusden en een drankje op een gezellig terras gingen we terug naar de camping om meteen weer door te rijden naar vrienden in Kaatsheuvel. Ik hoefde niet te gaan koken want we gingen naar de Chinees. Ze hadden daar een buffet. Een paar kilo zwaarder lag ik ‘s avonds in de caravan.

centrum Heusden, Noord Brabant
molen Heusden, Noord Brabant

Kamelenfarm Berlicum, Noord Brabant

Bijna iedere kampeervakantie gaan we iets speciaal doen. Een leuke / bijzondere excursie of activiteit in de buurt van de camping. We hadden onze zoon steeds gesloten vragen laten stellen om te raden wat we gingen doen. Vorige keer gingen we naar een voorstelling van Hans Klok. Nu gingen we naar een Kamelenmelkerij in Berlicum. Onze zoon was verbaast. Kamelen in Nederland. De laatste keer was in Dubai in de woestijn.

Mijn vrouw had een excursie geboekt. Met een groep liepen we na een soort bedoeïenentent waar we werden ontvangen en konden kiezen uit een kopje thee, koffie of limonade met een plak cake. We kregen een uitgebreide presentatie over kamelen.

Vervolgens kregen we een rondleiding over het bedrijf en in de stallen. We konden kamelen aaien, kregen uitleg over het melken van kamelen en mochten we even op een kameel gaan zitten. Aan het eind van de excursie mochten we zelf een wafel maken en kamelenmelk te proeven. Een leuke excursie. Kamelen zien in Noord Brabant. Klik HIER voor de website!

Kamelenfarm Berlicum, Noord Brabant

De volgend morgen. We gingen nu ‘echt’ golfen bij Burgggolf De Haverleij. Onze zoon was niet te houden. Hij wilde extra slagen dus sloeg hij af van geel. Hij was nog niet zo lang met zijn driver gaan slaan dus was hij een beetje gespannen. Hij wilde scoren en zijn handicap verlagen. Een nieuwe baan is altijd lastig. We hadden de Yellow Course. Hole 1 was meteen een par 5. Hij sloeg zijn eerste bal midden op de fairway. De kop was er af. Voor zijn vader en moeder was het wat moeilijker. Na 9 holes had onze zoon toch voldoende punten verzameld om zijn handicap te verlagen.

Burgggolf De Haverleij

De volgende morgen moest er eerst gewandeld worden voordat we naar de volgende camping zouden gaan. Mijn vrouw houd van wandelen in het bos. We gingen naar de Loonse en Drunense Duinen. We reden rond 11.00 uur de parkeerplaats op. Ik had net mijn auto geparkeerd toen ik zag dat overal grote eikels op auto’s vielen. Ik ben maar even teruggelopen om te checken of ik veilig stond. Het was een drukke bedoeling. De parkeerplaats stond bijna helemaal vol met auto’s en campers. Het terras zat al helemaal vol. Mijn vrouw had een wandeling van 6 kilometer uitgezocht. Meer moet het niet zijn anders gaan de mannen niet mee. Moe maar voldoen na een mooie wandeling reden we terug naar de camping.

wandelen Loonse en Drunense Duinen

Golf & Recreatiepark ’t Caves, Wintelre, Noord Brabant

Nu moesten we even snel schakelen. Inpakken, toiletcassette legen, etc. We gingen naar onze volgende camping: Golf & Recreatiepark ’t Caves in Wintelre. Vanaf onze camping was het gelukkig maar 45 minuten rijden. Halverwege de middag reden we de camping op. De slagboom stond al open. We werden vriendelijke ontvangen en konden een plaats uitzoeken. Er stonden een paar caravans en campers. De camping zou aan het einde van de maand gaan sluiten. We kozen voor een kampeerplaats in de hoek van het veld. Hier hadden we alle ruimte en rust. Het was echt herfst met al die bladeren op het kampeerveld en de oranje gekleurde bomen.

kamperen in de herfst op golf & Recreatiepark ’t Caves, Wintelre, Noord Brabant

De volgend morgen waren we al vroeg wakker. Tijd voor een gebakken ei / omelette. De natuur zag er prachtig uit. We stonden naast een golfbaan dus moest er gegolfd worden. We begonnen met 9 holes par 3. Het was herfst maar het leek wel lente. Elke dag ging de temperatuur omhoog.

eieren bakken op de camping
prachtig herfstkleuren op de camping

Daarna was het tijd voor een bezoekje aan mijn schoonfamilie in Eindhoven. Maar eerst even naar België om te tanken. Scheelt toch. Toen we weer terugkwamen op de camping hadden we echt trek. Ik had snel een pan soep gemaakt. We waren nog niet klaar of onze zoon wilde opnieuw zijn handicap verlagen. Niet zo vreemd als je overal golftassen ziet staan en golfers ziet langslopen naar hole1.

Golf & Recreatiepark ’t Caves, Wintelre, Noord Brabant

Opnieuw speelde we 9 holes par 3. De temperatuur was goed maar het begon na een paar holes te waaien en het werd steeds bewolkter en begon het uiteindelijk het regenen. Snel liepen we naar de caravan. Ik mocht in de regen onze golftassen en trolleys in de auto leggen en vrouw en kind liepen snel de caravan in. Binnen een kwartier brak er mega onweer los. Vanuit de caravan kon je alles mooi zien en horen. Nu maar hopen dat de bliksem niet te dicht bij ons insloeg.

onweersbui op de camping

Nu het regende was buiten koken geen optie. Gelukkig konden we in het restaurant friet bestellen. Omdat het zo hard regende en ik geen paraplu bij de hand had ben ik zelfs met de auto naar het restaurant gereden om de friet te halen.

De volgende morgen gingen we naar een andere golfbaan van Burggolf in Veldhoven. We hadden de blauwe course gekozen. We nemen onze altijd voor om ruim de tijd te nemen om in te slaan. Onze zoon kan echt golfen en gaat niet spelen zonder een goed inslag sessie.

Daar stonden we dan op hole 1. Onze zoon met een driver vanaf geel, ik van blauw en mijn vrouw vanaf rood. Ik weet niet wat het is maar mijn eerst bal gaat meestal niet de kant op die ik graag wil. In dit geval vloog de bal ook links het bos in. Hij lag op de rand. Ik pakte mijn ijzer 7 en gaf hem een mega klap. Binnen een seconde had ik alleen nog maar het bovenste gedeelte van mijn club in mijn handen. Ik had een boom / struik geraakt en mijn club was als een luciferhoutje gebroken. Dit was een goed begin. Ik stond op ontploffen en ik moest nog 8 holes. Je kunt wel raden hoe ik deze ronde gespeeld heb. Onze zoon had voldoende punten om zijn handicap te behouden.

Toen we de camping opreden was het tijd voor een snackje. Snel werd ons campingoventje buitengezet. Het was bitterballen tijd! Om deze te compenseren aten we ‘s avonds een broodje met verse groentesoep van di papa.

soep maken op de camping
bitterballen uit campingoventje

De volgende morgen namen we alle tijd om rustig alles in te pakken. Onze kampeerplek was vrij. Meestal verzamel ik de avond voor ons vertrek al tassen en leg ik die vast in de auto. Scheelt weer tijd op de dag van vertrek!

We gingen eerst nog even wandelen in de buurt van de camping. Het was even oversteken en je liep zo het bos in. Onze zoon vond wandelen iets voor oudere mensen. Hij ging toch mee.

herfstwandeling

Eind van de middag reden we vanuit het zonnig Zuiden zonder enige file terug naar onze stalling in Pijnacker. Met pijn ons hart lieten we ons mobiele huisje achter op de parkeerplaats.

BLOGS

Nachtje kamperen & golfen op Golf & Recreatiepark ‘t Caves in Wintelre ❤️GewoonKamperen.nl

Kamperen & golfen in Nederland ❤️ GewoonKamperen.nl

NIEUW ONLINE: NOMAD (OUTDOOR GEAR) – GewoonKamperen.nl

Goedkope elektrische kachel kopen ❤️GewoonKamperen.nl

Outdoor gear kopen? Vergelijk outdoor winkels ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkope kampeerproducten ❤️ kampeerartikelen ❤️ campingproducten (gewoonkamperen.nl)

Goedkope opvouwbare / opklapbare campingartikelen ❤️ GewoonKamperen.nl

NIEUW: MISTRAL Paddle boards / SUP Boards ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkoop ❤️ Mepal campingservies kopen ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkoop disselslot / koppelingsslot caravan kopen ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkope kampeerartikelen 2 in 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

ONLINE AANBIEDERS KAMPEERSPULLEN & OUTDOORARTIKELEN

ReizenReizen

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!