Home Reisverslag Nederland Reisverslag vakantie op camping De Paalberg, zomervakantie juli & augustus 2020

Reisverslag vakantie op camping De Paalberg, zomervakantie juli & augustus 2020

door GewoonKamperen

Kamperen op de Veluwe / kamperen in Nederland / vakantie in eigen land

We waren graag tijdens onze zomervakantie opnieuw gaan kamperen in Denemarken en Zweden. Deze vakantielanden waren ons vorige zomervakantie goed bevallen. Het mocht niet zo zijn! Het Coronavirus gooide roet in het eten! In Zweden hadden ze hun eigen Corona aanpak maar die zagen wij niet zitten. Langer de ontwikkelingen in Zweden en Denemarken afwachten was geen optie meer. Vakantie moest vakantie zijn en geen stressvakantie. De overtocht vanuit Duitsland naar Zweden hadden we snel geannuleerd. Het werd een kampeervakantie in eigen land: groeten vanuit Nederland & groeten vanaf camping De Paalberg in Ermelo. (Recreatiepark De Paalberg) Ze vierde in 2020 hun 100 jarig bestaan.

Camping De Paalberg, Ermelo

Vakantie in eigen land = kamperen in Nederland 2020

Vakantie in eigen land heeft zo zijn voordelen. Allereerst de korte reisafstand en reisduur. Van onze woonplaats naar de camping was het slechts 109 km rijden. Tijdens ons geplande reis naar Zweden en Denemarken zouden we minimaal 3000 kilometer met de caravan hebben gereden. Met onze vakantie in Nederland zaten we minder dan vier uur in de auto i.p.v. vier hele dagen en konden we op slechts één volle tank heen en weer.

Coronamaatregelen op de camping

Drie weken voor vertrek kregen we mail met informatie van camping De Paalberg met speciale Corona maatregelen. Ze namen de veiligheid van alle gasten heel serieus. Het siert ze!

We moesten via een website een aankomsttijd reserveren. Dit was noodzakelijk om de doorstroming op bij de receptie optimaal te houden en lange wachttijden te voorkomen. Gelukkig hadden we meteen een tijdstip vastgelegd. Andere kampeergasten konden pas aan het eind van de middag de camping op. Nu kon iedere gast rustig en veilig aan zijn kampeervakantie beginnen, althans dat was het idee!

Ook mocht er bij de receptie maar één persoon naar binnen. Bij de receptie stond een paal met desinfectiemiddel. Bij binnenkomst moest je je handen desinfecteren en 1.5 meter afstand houden van de balie.

Start kampeervakantie in Nederland op de prachtige Veluwe

Het was voor het eerst dat we met de zomervakantie niet naar het buitenland gingen. Niet met het vliegtuig en niet met de caravan. Ik moest eerlijk gezegd wel even wennen aan het idee. Elke plek op de camping was nu komende weken bezet.

We wilde zoals gebruikelijk onze caravan aan de overkant van ons huis zetten maar zagen al een paar dagen eerder dat we moeilijk met onze caravan onze straat in konden rijden. Alle spullen hadden we al in de huiskamer verzameld en klaar staan. Inmiddels weten we wel wat we nodig hebben. Nu we toch in Nederland bleven hoefde we geen extra eten en drinken mee te nemen. De AH en Lidl, Coöp lagen op een paar kilometer rijden van de camping.

Last minute hadden we ons (inpak) plan gewijzigd en de auto vast volgestopt met kampeerspullen en kleding en waren we een dag voor vertrek naar de caravanstalling gereden. Gelukkig stond onze caravan op een hoek op het terrein. De eerste lading spullen werd door mijn vrouw verdeeld over de verschillende kastjes. Nu konden we de volgende dag snel schakelen. De fietsen mochten we na onze laatste kampeeruitje in Zeist op de caravan laten staan. We kwamen namelijk woensdagavond de caravan terugbrengen en zaterdag zouden we alweer vertrekken naar camping de Paalberg. De stalling zou onze caravan buiten laten staan.

Op zaterdagochtend 25 juli was het eindelijk zover. Onze ‘echte / geplande’ kampeervakantie was begonnen! We waren maar slechts twee dagen thuis geweest. Snel moesten we nog even alles wassen, opnieuw inpakken en nog wat laatste boodschappen doen.

Deel twee van de grote verhuizing was begonnen. Mijn zoon en ik droegen (kampeer) spullen en gasflessen naar de auto. Nu we twee weken gingen kamperen moesten er extra (sport) spullen en kleding mee in de auto en caravan. Gelukkig hadden we al een dag eerder zes tassen eerder in de caravan gelegd. Het paste allemaal maar net in de auto.

Dit keer moesten er drie tennisrackets mee. Als je gratis kan tennissen maar een extra racket en ballen moet huren is dat zonde. Een nieuwe badminton set, een ijzeren Jeu de Boules set, een duikmasker, dartpijlen. We namen zelfs een klein opblaaszwembad mee.

We vonden het lastig om de juiste en hoeveelheid kleding uit te zoeken. We gingen immers kamperen in Nederland. Tot vlak voor ons vertrek was het nog niet echt super zomers geweest. Voor de zekerheid hadden we deze keer ons eigen wasmiddel meegenomen. Je weet maar nooit.

Het was zwaar bewolkt. Bijna de hele maand juli was het weer niet super weer geweest. Soms leek onderweg wel herfst. Er reden veel caravans en campers naar het zuiden, terwijl wij richting het noorden reden.

op weg naar camping De Paalberg in Ermelo

Nu we een aankomsttijd hadden moeten vastleggen bij de camping (13.00 uur) moesten we wel de klok in de gaten houden. Het was zeker 1.5 uur rijden met de caravan zonder stop of files.

Om 10.45 uur vertrokken we vanaf de stalling naar camping De Paalberg. We moesten nu zorgen dat we tussen 13.00 uur en 13.30 uur bij de receptie van de camping aanwezig waren. Toen we wegreden begon het te regenen.

Om kwart voor één reden we de zandweg naar de camping op. Tot onze verbazing en irritatie stonden er al andere kampeerders te wachten. Ze stonden aan de zijkant van het pad te wachten tot de receptie open zou gaan. Iedereen moest nog een kwartier wachten tot de lunchpauze was beëindigd. (Ik had de receptie open gedaan!) Met de inschrijving wilde ze nou net voorkomen dat iedereen gelijktijdig bij de receptie zou staan.

wachten tot receptie opengaat op camping De Paalberg.

Bij de receptie werd mijn vrouw vriendelijk ontvangen en kreeg ze een uitgebreide informatiemap van de camping en een tompoezen pakket. De Paalberg vierde zijn 100 jarige bestaan. Gefeliciteerd.

100 jaar camping De Paalberg tompoezenpakket
informatietas camping De Paalberg

We stonden op het D veld op D46. Bij de receptie werd mijn vrouw gezegd dat het wiel van de caravan op de speciale tegel moest staan. Waren wij blij dat we een mover hadden.

Tegenover onze plaats zat een gezin in de voortent naar ons te kijken. (Live kampeer tv) We gingen ondanks de regen toch onze voortent opzetten. Het was een apart begin van de vakantie. Het regende. We hadden nog nooit zo snel de voortent opgezet. Altijd handig: kleurstickers op de tentstokken. Stoelen, keuken en tafel en natuurlijk de kampeerverlichting. Alles werd uit de caravan gehaald om het meteen gezellig te maken.

tentstokken op kleur van voortent
gezellig, knus in de voortent op camping De Paalberg, Ermelo

We wilde de tent op hebben staan voordat de grote bui zou komen. ‘S avonds zou het heel hard gaan regenen.

Kampeertip! Zodra je uit de auto stapt is het handig om meteen door te pakken met het opzetten en inrichten van de voortent. Ga je uitgebreid zitten met een hapje en drankje dan heb je geen zin meer en duurt alles voor je gevoel langer.

Ook kamperen op de Veluwe / campings op de Veluwe?

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Foto impressie De Paalberg recreatiepark

Bomen, beestjes in en op je caravan / voortent

Op onze standplaats moesten we de band van onze caravan op de speciale tegel zetten. Links van ons stond een grote en lange berk. Ik kan je vast één ding vertellen. Ga nooit met je caravan naast of onder een berk staan. Na een paar dagen zat onze hele caravan en voortent onder de vieze zwarte beestjes. Waar je ook keek. Ze vielen uit de boom. Uiteindelijk zaten wij ook onder. Overal gekriebel. Je kreeg ze niet weg. Na een paar dagen zaten ze ook in de caravan.

Toen het echt vervelend werd en heb dit ook bij de receptie gemeld. Ze waren bekend met het euvel maar konden ons geen andere plaats geven. Alles zat vol. We kregen wel meteen een stofzuiger. Onze vriend Henry! Deze kwamen ze gelukkig meteen brengen. Het was een schrale troost. Elke object in de voortent zat onder de beestjes en moest ‘beestvrij’ gemaakt worden. De voortent hadden we ook meteen opgeruimd.

stofzuiger Henry 180
Onze Henry tegen beesies!

Na een eerste schoonmaaksessie hadden we de caravan meteen op een andere plaats gezet. Zo ver mogelijk van de irritante berk. De overlast werd toen wel minder.

nieuwe plek caravan i.v.m. beestjes

Animatie op de camping De Paalberg

Animatie programma camping De Paalberg, Ermelo, zomer 2020

Ga je met kinderen /een kind op vakantie dan is het leuk als de camping een animatieprogramma heeft. De opzet en aantal activiteiten verschilt per camping. Op camping De Paalberg had men een uitgebreid en leuk programma. Het animatie programma (zomer programma) zat in de informatietas die je bij aankomst meekreeg. Om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen tijdens Corona had de camping gekozen voor een speciale website waar je kon in inschrijven voor één of meerdere activiteiten. De website: www.geefjeop.nl  Vol was vol. Ze hadden animatie op de camping verdeeld. Ze hadden drie leeftijdscategorieën. De 2 t/m 5 jarige waren de Waanzinnige wasbeertjes, van 6-8 jaar was je een heldhaftig hertje en van 9-12 jaar was je een Bezige bij.

Gedurende onze vakantie hebben we onze zoon voor diverse activiteiten ingeschreven. Zo organiseerde de camping de onderstaande leuke activiteiten en nog veel meer:

Leuke animatie op camping De Paalberg: Zeskamp

Summer Poolparty
Leger Bootcamp
Bingo
Kinder Zeskamp
Lasergamen by Night

lasergamen in het bos bij de camping

Zeskamp op de camping De Paalberg

Leuke animatie op camping De Paalberg: Zeskamp

Op donderdag 6 augustus had men op het sportveld van de camping een zeskamp georganiseerd. Onze zoon had getwijfeld of hij wel mee wilde doen. Er konden 120 kinderen meedoen. Kinderen werden ingedeeld op leeftijd. Voor de grap liepen wij samen met onze zoon naar het veld om even te kijken. Daar zagen wij dat een extern professioneel ingehuurd animatieteam een aantal leuke onderdelen had neergezet. (Sweeper, buikschuifbaan, Stormbaan, een mega twister en de flip it. Onze zoon werd helemaal enthousiast en wilde meteen meedoen. Hij mocht als eerste van zijn team op de buikschuifbaan. Elke keer streden twee teams voor de overwinning. Voor het eerste hadden we een hele middag vrij.  Mijn complimenten voor camping De Paalberg voor deze leuke activiteit voor alle kinderen. Zeer geslaagd.

Er was genoeg te doen op de camping. Kampeertip! Ben je zelf op zoek naar een leuke camping met animatie? Vraag dan voor welke leeftijd deze animatie is en in welke taal en of je hiervoor extra moet betalen.

Veilig zwemmen op de camping De Paalberg tijdens Corona

buitenzwembad op camping De Paalberg, Ermelo

Recreatiepark De Paalberg heeft twee grote zwembaden en een kinderbadje. Een verwarmd binnen zwembad (30 graden) en een groot buiten zwembad (22-25 graden). Wilde je gaan zwemmen dan moest je je inschrijven. Je kon iedere dag een uur binnen en een uur buiten zwemmen. Ze wilde niet dat iedereen tegelijkertijd naar het zwembad zou gaan als het mooi weer zou zijn / worden. Het voordeel van deze maatregel was dat je alle ruimte had om te zwemmen. Iedereen kon afstand houden en lekker zwemmen. Het was wel wennen dat je moest plannen maar het werkte wel. Na een uur kwam de volgende groep zwemmers. Voor kinderen onder een bepaalde leeftijd hadden ze extra zwemsessies ingepland.

Grootste hobby / tijdverdrijf op de camping

Het was mij al eerder opgevallen maar nu vond ik het tijd om er ook iets over te schrijven. Het camping fenomeen: relaxen voor de tent. Niets hoeft, je bepaald je eigen ritme. Voor sommige kampeerders is het echt een dagtaak.

Lekker voor de voortent in een comfortabele (lig) stoel in de zon of schaduw een boekje lezen of op een IPad de krant lezen. Even bellen, hapje en drankje halen. Praatje maken met voorbijgangers en vooral kijken naar andere kampeerders. Het is live camping televisie. Zien wat andere kampeerders doen en eten. Wie zijn er nieuw op de camping. Kijken hoe mede kampeerders voortenten opbouwen en afbreken. Stellen die lopen te klooien met het opzetten van hun vouwwagen. Sommige dagen op de camping moeten niet te ingewikkeld zijn. Wandelingetje naar het sanitair, filmpje kijken, in slaap dommelen en ’s avonds moe zijn van het niets doen. Heerlijk. Zo is je batterij snel opgeladen.

Makkelijk afwassen op de camping

Thuis hebben we een afwasmachine. Handig tot je de vaatwasser moet uitruimen. Op de camping is het weer ‘ouderwets’ afwassen met een afwasborstel en afdroogdoek. Een paar keer per jaar moet dit gewoon gebeuren. Afwassen op de camping is een sociaal gebeuren. Iedereen helpt mee. Van jong tot oud. Sommige kampeerders wassen alles drie keer per dag maar ik heb ook mensen gezien die alles opsparen en opstapelen tot zelfs buiten de tent. Iedereen heeft zijn eigen ‘afwasritme’.

afwassen op de camping

Persoonlijk vind ik afwassen / afdrogen op de camping niet erg. Meestal ga ik samen met mijn zoon afwassen. Ik was en hij droogt of andersom. De eerste keer dat mijn zoon moest / wilde afwassen op de camping waren we bijna een uur bezig. Hij nam rustig de tijd en wilde het goed doen. Aangezien we thuis een vaatwasser hebben had hij nog nooit afgewassen en dat merk je pas op de camping. Hij haalt immers de schone vaat uit de afwasmachine.

We hebben nog geen opvouwbare afwasteil maar twee afwasbakken. Ik heb een bepaalde afwas volgorde / routine. Ik begin altijd met de glazen en bekers, vervolgens de borden. Dan komt het bestek en als laatste de vieze borden en pannen. Het schoonste water is voor de glazen en bekers. Alle vaat spoel ik af met water. Wil geen restanten van het afwasmiddel in mijn glas of beker of op mijn bord.

Het leuke van afwassen op de camping is dat je zo snel aan de praat raakt met mede kampeerders. Je deelt leuke tips, fietsroutes en wandelingen. Sommige kampeerders kennen de omgeving van de camping heel goed en weten precies waar je naartoe moet gaan. Super handig.

Handige opvouwbare afwasteil /afwasbak kopen?

Hieronder staan een aantal opties:

Avonduitje: wild spotten op de Veluwe met de boswachter

Aan het einde van de dag / begin van de avond gingen we regelmatig nog wandelen over / door de prachtige Ermelosche heide en bos. We gingen rond schemer op zoek naar wilde zwijnen of herten. (Edelherten en damherten) Het zogenaamde zwijnen en herten spotten. De meeste kans om wild te zien, heb je namelijk in de vroege ochtend en late avond. De meeste dieren zijn dan op zoek naar voedsel. Regelmatig zagen we in het bos voetafdrukken van herten en plekken in het bos waar de grond door zwijnen was ‘omgeploegd’.

wild spotten op de Veluwe met de boswachter

Tijdens onze vakantie konden we ons inschrijven voor een natuurwandeling met de boswachter. We moesten ons rond 20.00 uur verzamelen bij de receptie van de camping. Met een kleine groep kinderen en volwassene liepen we door het bos en kregen we uitleg over het ontstaan van de Veluwe en de dieren die daar leven. We gingen steeds dieper het bos in. Op zoek naar wild. Stil staan, luisteren. Na bijna drie uur lopen hadden we een ree en twee herten gespot en sommige van de groep een aantal wilde zwijntjes. In het donker kwamen we weer terug op de camping. De volgende morgen kon ik niet meer lopen!

Nu was het tijd om zelf op pad te gaan om wild te gaan spotten. Mijn vrouw had de wekker gezet op 05.45 uur. Rond dit tijdstip was het nog heel rustig in het bos. We waren in het bos voordat mensen hun honden gingen uitlaten. We liepen vanuit de camping zo het bos in. Onderweg stonden we vaak even stil. Hoorde we geritsel. Het resultaat na ruim twee uur spotten: 5 herten en 2 zwijnen. Na de wandeling kropen we snel ons bed weer in.

Tips wild spotten!

Zet je telefoon en / of geluid uit
Vroeg in de ochtend of rond schemer maak je de meeste kans om wild te spotten
Doe geen parfum of aftershave op
Wees zoveel mogelijk stil of praat met een fluistertoon
Loop zoveel mogelijk tegen de wind in! Herten hebben een goed reukorgaan
Draag geen opvallende kleding (donkere kleding werkt het best)
Neem een fototoestel en / of een goede verrekijker mee

Hieronder een aantal interessante links over wild spotten op de Veluwe en andere natuurgebieden

Gebruik sanitair tijdens Corona

sanitair op camping De Paalberg, Ermelo

Gelukkig was het sanitair op de campings in Nederland weer open toen we in juli en augustus op vakantie gingen. Maar toch waren we op ons hoede. Het Coronavirus was niet weg en er was ook nog geen vaccin. Er hoefde maar één persoon besmet te zijn…. Ondanks dat iedereen op vakantie was heeft men toch een vast ritme. Gelukkig hadden we een toilet en douche in onze caravan. Gedurende de hele vakantie hadden we de drukke tijdstippen ’s ochtends en ’s avonds vermeden. Op de camping hadden ze bij het sanitair een duidelijk looproute gemaakt. Stond er bij de ingang een ontsmettingsmateriaal en hadden ze ervoor gezorgd voor 1.5 meter bij de wasbakken.

Een toiletmomentje op de camping

Daar zat ik dan. Drie toiletten naast elkaar. De onderkant van het toilet was open. Altijd leuk. NOT. Er waren al twee bezet. Wat een geluk! Mijn toiletbril was nog warm. Ik ging zitten. Naast mij was het angstvallig stil tot het moment dat één van de toiletgasten doortrok. Mijn buurman nam zijn moment in de hoop dat we niets zouden horen. Nou nee. Ik zal je een beschrijving van alle geluiden besparen. Een luchtballon zou loskomen. Er werd doorgetrokken. Mijn buurman bleef in z’n hokje zitten. Zou hij wachten tot ik weg was?

Struinen in een supermarkt op zoek naar nieuwe / speciale / lekkere producten

We zijn zeker niet de enige kampeerders / toeristen die het leuk vinden om tijdens (kampeer) vakanties (vooral in buitenland) supermarkten te bezoeken. Regelmatig nemen we nieuwe producten mee naar de camping om uit te proberen. Zijn ze lekker, handig en moeten ze ook in onze voorraadkast thuis komen te liggen. Het is leuk om nieuwe merken en andere producten te kopen en uit te proberen We testen nieuwe sausjes, dressings, pindakaas, pastasauzen, frisdranken. In elk land waar we komen gaan we op zoek naar een supermarkt. Nu gaan we naar Nederlandse supermarkten die ze bij ons niet hebben of waar we normaliter niet naar toe gaan. Soms kopen we producten die we al jaren niet meer gekocht hebben. (tompoezen pakket)

Tompouce / tompoes maken

Zelf tompoezen maken met Smelik

Iets van vroeger maar toch leuk om te maken op de camping: Zelf of samen met je kinderen tompoezen maken! Bij de supermarkt koop je een kant en klaar pakket tompoezen pakket van Smelik. Binnen 5 minuten zit je samen te smullen.

Remia Salata Balsamico dressing & Remia Salata Mosterd Honing dressing (Tip!)

Remia Salata Mosterd Honing dressing

Smaken verschillen maar we hebben een nieuwe sladressing ontdekt die ik niet wil onthouden. De Balsamico en Mosterd Honing dressing van Remia zijn heerlijke dressings voor over de sla of rauwkost en handig verpakt in een plastic fles. Veilig in de caravan.

Nieuwe sausjes bij een snack, friet of gegrild vlees op de BBQ  (Gouda’s glorie)

Gouda's Glorie Andalouse sauce

Sinds Calvé het receptuur van zijn shaslick heeft gewijzigd ben ik geen fan meer. De knoflooksaus hebben ze gelukkig niet gewijzigd. Ik ben toen op zoek gegaan naar nieuwe sausjes en heb er twee gevonden. Gouda’s glorie heeft twee snacksausjes die ik zeker kan aanbevelen: Sweet onion sauce en de Spicy Andalouse sauce. De Fresh Garlic sauce en de Red hot Samurai sauce moet ik nog proberen!

Geconcentreerde limonadesiroop

Karvan Cévitam GO, geconcentreerde siroop

Tip! Ook handig om mee te nemen: Geen grote, zware fles met limonadesiroop maar bijvoorbeeld een flesje van 40 ml geconcentreerde siroop van bijvoorbeeld Karvan Cévitam GO. Eén flesje Karvan geeft je 10 – 15 flesjes of 30 glazen limonade.

Luchtige volkoren crackers van GWOON

luchtige volkoren crackers van gwoon

Geen brood of afbakbrood meer in de caravan! Neem dan een cracker als ontbijt of lunch. Weinig calorieën en vol met vezels. Altijd handig om in je caravan te hebben!

Darten op de camping

Sinds de Coronacrisis hebben we een dartbord op zolder hangen. Er worden hier grote gevechten gevoerd om de winnaar van de dag te worden. Op de camping hadden ze ook een dartbord en dus namen we voor het eerst zelfs dartpijlen mee. Tot onze verbazing hadden we tijdens deze vakantie geen dartpijl aangeraakt. Volgende keer weer!

Camping pasta di PAPA

Heb je zin een lekker en makkelijk te bereiden pastagerecht? Si!

Ingrediënten: pasta, hamreepjes of kipreepjes, spinazie, champignons, spinazie á la crème,  pakje Boursin of Boursin Light of andere roomkaas

Bereidingswijze: Kook eerst de pasta (bijvoorbeeld fusili) en bak de champignons. Verwarm de spinazie (goed roeren), voeg de pasta toe. Doe dan de Boursin of andere roomkaas in de pan, zachtjes even roeien. Voeg als laatste de ham of kipreepjes en champignons toe.

Onze zoon gaat zelf BBQ-en op de camping

Onze kleine, grote man van negen wilde op deze kampeervakantie alles zelf doen. Op weg naar zelfstandigheid. Hij had thuis en op de camping al zelf pannenkoeken gebakken en nu vond hij dat het tijd was dat hij zelf mocht BBQ-en. Hij wilde het vlees grillen. We vonden het een prima idee. Alles moet je leren! Met z’n drieën hadden we alles klaar gezet en de tafel gedekt.

BBQ-en op de camping
pasta pesto bij de BBQ

Tijdens een eerdere kampeersessie had ik hem al uitgelegd hoe hij de gasfles moest opendraaien. Stond namelijk in het Duits op de fles. Met de automatische ontsteking kon hij eenvoudig en veilig de barbecue ontsteken en regelen. Hij had het vlees netjes op een tafeltje naast de BBQ gezet. Netjes uit de zon. Hij wist dat hij even moest wachten voordat de plaat goed warm zou zijn. Hij kon nauwelijks wachten.

We hadden bij de supermarkt van alles gehaald. Hij had het vlees uit mogen kiezen. Worsten, hamburgers, voor papa een sparerib, saté, kipburgers, biefstukjes. Je koopt veel te veel vlees. Ach het is vakantie. Gelukkig hadden we nog wat dagen op de camping om te BBQ-en.

Na een kwartier ging het eerste vlees op de BBQ. Gelukkig was hij niet vergeten de BBQ tang uit de caravan te pakken. Hij had slim alleen een T-shirt aangedaan. Daar stond hij stoer bij de BBQ. Onze koning. Hij hield alles goed in de gaten. Kijken, draaien. Alles moest goed gaan. Wij mochten alles testen. Niet goed was terug. Daar gingen de worstjes en hamburgers op de grill. Hij hield alles goed in de gaten en draaide alles constant om. De hamburgers waren prima gebakken en de worstjes goed bruin. Hij was geslaagd voor zijn eerste BBQ sessie. Papa mocht het nu weer overnemen. Missie geslaagd.

Kruidenplantjes meenemen naar de camping

kruidenplantjes op de camping

Kampeerders houden van groen en dus nemen ze regelmatig hun eigen (kruiden) plantjes, bloemen en soms zelf kleine palmen mee naar de camping. Dat doen wij ook. Zeker als ze langer op vakantie gaan. ‘Goed voorbeeld doet volgen’ en dus had mijn vrouw dit keer ook drie kruidenplantjes gekocht en meegenomen naar de camping. Leuk om te zien en handig voor een gerecht met bieslook en /of rozemarijn. Je kan natuurlijk ook andere kruidenplanten meenemen naar de camping. Salie, oregano, peterselie, tijm en munt voor je eigen thee of lavendel voor een lekker geur in de voortent. Ga je Italiaans koken op de camping? Dit zijn veelgebruikte kruiden in de Italiaanse keuken: oregano, tijm, salie, peterselie en knoflook. De meeste kruiden zijn niet alleen handig als smaakversterker maar hebben ook een geneeskrachtige werking.

Fietsen naar Garderen

fietsen door het bos van camping De Paalberg naar Garderen

Als we gaan kamperen nemen we bijna altijd onze fietsen mee. Handig op de camping en leuk om de omgeving te verkennen. Op een klein half uur fietsen van de camping lag het gezellige plaatsje Garderen. We hadden van andere kampeerders gehoord dat we daar naartoe moesten fietsen voor het lekkere ijs van ijssalon ijstijd. Het was een prachtige route door het bos. Halverwege liep de fietsband van mijn vrouw leeg. We waren verbaast want deze had een speciale anti lek band op haar fiets. Elke keer mocht ik de band oppompen. 200 meter later was hij weer bijna leeg. Gelukkig waren we bijna in het centrum van Garderen. Het laatste gedeelte moesten we lopen. Garderen had geen fietswinkel. We moesten iets verzinnen of anders teruglopen naar de camping.

fietscentraal.nl

Als je band in Ermelo en omstreken lek was moest je bellen met de mobiele fietsbus van www.fietscentraal.nl Zij hadden ook een reparatieshop aan huis. Met wat geluk konden we deze vinden. Binnen 25 minuten was de band gemaakt. Wij waren tijdens het maken naar het centrum gelopen en hadden daar een portie kibbeling gehaald. Toen we de volgende dag wilde fietsen was de band weer leeg. Na een telefoontje kwamen ze met de fietsbus helemaal naar de camping gereden om het probleem op te lossen. Nieuwe binnenband. Wat een topservice!

Mobiele fietsbus van fietscentraal.nl uit Garderen

Fietsen naar kampeerwereld Hendriks, Ermelo

outdoor en kampeerwinkel: Kampeerwereld Hendriks

Op 20 minuten fietsen van de camping De Paalberg in Ermelo lag een grote outdoor en kampeerwinkel: Kampeerwereld Hendriks. We gingen kijken voor een tarp. (schaduwdoek). Deze waren in verband met de grote hitte natuurlijk uitverkocht, althans diegene die wij wilde hebben. Zoals vaak zie je dan andere producten die je dan toch even meeneemt. Krukje / bijzettafeltje van Bo-camp en vloeistof van Thetford. Aqua Kem en de Aqua Rinse Concentrated. Altijd handig om een extra fles te hebben liggen in de dissel. Alles snel gekocht maar het bijzettafeltje moest ik wel meenemen op de fiets. Bij aankomst op de camping was ik doorweekt en ben ik meteen het zwembad ingedoken om af te koelen.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Pitch en Putt golf Strand Horst

Op 20 minuten rijden van de recreatiepark De Paalberg lag bij strand Horst Pitch & Putt golf. Hier kan je 9 of 18 korte holes lopen. Bij de start krijg je een club en een putter mee. Wil je je korte golfspel oefenen dan is dit een leuke manier om te doen. Wij vonden het een leuke sportieve excursie en gaan zeker nog een keer terug.

Camperclean voor toiletcassette

Op de camping zagen we naast het sanitair gebouw een nieuw apparaat staan. De campingclean. Deze zou je toiletcassette legen en vullen met een afbreekbare cassette vloeistof. Vol verwachting klopte ons hart. We volgde de instructies. We hoorde het apparaat iets doen. Maar tot onze grote verbazing ging het luikje niet mee open. Daar stonden we dan zonder toiletcassette. Beetje lullig! Het was al half zes en de receptie was gesloten. Gelukkig hadden we een noodnummer. We werden vriendelijke te woord gestaan met de grap: ‘Dit is ons verdienmodel’. Al snel kwam er iemand van de technische dienst. We waren niet de eerste met dit probleem. We kregen wel meteen ons geld terug. Dit gaan we niet meer proberen.

Dagje Zandenplas, Nunspeet

Op onze camping hadden we een mooi binnen- en buitenzwembad. Prima om even af te koelen. Van andere kampeerders in het zwembad hadden we de tip gekregen om een keer naar recreatiegebied Zandenplas in de buurt te gaan. Een ideale plek voor een dag uit!

Dit bosrijke gebied had een mooi meer waar je prima kon zwemmen. In verband met Corona moest je wel op tijd bij het meer zijn. Vol was vol. Om half tien reden we met onze auto het terrein op. Je moest parkeren tussen de bomen. Indien je met de auto kwam, betaalde je alleen parkeergeld. (kaartje voor de slagboom)

Het bleek een groot meer te zijn. De ligging was een beetje apart. Het lag vlakbij de snelweg. Je hoorde de auto’s voorbij rijden. Het was nog relatief rustig toen we aankwamen. Er lagen al veel kinderen en ouders in het water. We vonden een prima stek in de schaduw. We namen alle ruimte. In deze tijd met Corona wilde we niet dat iemand vlak naast ons kwam liggen. Snel werd een opblaasband en onze ‘komkommer opgeblazen en gingen we het water in. Even afkoelen. Overal dreven er opblaasfiguren op het meer. Men hield afstand maar had ook de ruimte. Het water was warmer dan het zwembad op de camping. Voordat we waren gaan liggen had mijn vrouw nog even snel een uitrijdkaart gekocht. Beter dan later in de rij staan. Gedurende de dag verschoven we steeds onze handdoeken om in de schaduw te blijven. Eind van de middag reden we weer terug naar de camping.

Klik HIER voor meer informatie over Zandenplas in Nunspeet

Kamperen op de prachtige Veluwe / campings op de Veluwe

Heideveld op de Veluwe
Ochtendwandeling op de Veluwe, wild spotten

Vakantie vieren in uw eigen 6 persoons bungalow op vakantiepark / recreatiepark De Paalberg, Ermelo?

Klik HIER voor informatie en prijzen

NIEUW: Huur een luxe glamping tent, chalet of bungalow op camping / vakantiepark / recreatiepark De Paalberg

Kamperen op de Veluwe (Veluwe campings)

Ben je op zoek naar een leuke camping op de Veluwe? Bekijk dan het aanbod van onderstaande top aanbieders!

Klik HIER voor het grootste aanbod ANWB campings op de Veluwe!

Klik HIER voor het grootste aanbod EUROCAMPINGS op de Veluwe (ACSI)