Home Reisverslag Nederland Reisverslag ‘pre kampeervakantie’ op camping De Krakeling

Reisverslag ‘pre kampeervakantie’ op camping De Krakeling

door GewoonKamperen

Kamperen in Zeist op de Utrechtse Heuvelrug (camping De Krakeling)

Op zondagavond 12 juli reden we naar huis naar een super weekend op camping De Krakeling in Zeist. Op maandag hadden we alweer geboekt. We hadden het ‘kampeervirus’ echt te pakken.

Donderdag 17 juli had onze zoon zijn laatste schooldag. HOERA, HOERA we gingen voor onze ‘echte’ zomervakantie last minute nog een extra week naar de camping. Vorig jaar waren we ook last minute naar camping / vakantiepark De Koningshof in Rijnsburg (Zuid Holland) gegaan voordat we Zweden en Denemarken gingen. (Een gezellige familiecamping met 4,5 sterren. Deze camping lag niet ver van het strand; had een binnen- en buitenzwembad en een visvijver. Camping De Koningshof is echt een aanrader!) en makkelijk te boeken via ANWB en EUROCAMPINGS (ASCI)

We hadden al gekeken naar een camping in de buurt maar toch besloten voor de derde keer in korte tijd naar camping De Krakeling in Zeist te gaan. Gelukkig was er nog een plek vrij op Bosveld 1.

Via bol.com hadden we even nog even wat nieuwe kampeerspullen gekocht. Nieuwe badmintonrackets en een Fatboy Edison The Petit Lamp.

Fatboy Edison The Petit Lamp.

Een oplaadbare lamp die we op de camping in de voortent of buiten op de campingtafel zouden gebruiken. We hoopte dat alles op tijd geleverd zou worden. Fingers crossed! Gelukkig werd onze sfeervolle, draagbare design campinglamp en de badminton rackets op tijd geleverd.

Drie leuke camping tafellampen

Bij een borduurshop in Zoetermeer had ik last minute nog even wat polo’s laten borduren met mijn kampeerblog: gewoonkamperen.nl en mijn goedkoopdubai.nl website. Even wat promomateriaal maken om te dragen op de camping. Mijn doelgroep: alle kampeerders in Nederland en België.

promomateriaal kampeerblog gewoonkamperen.nl

Toen onze zoon op donderdag 16 juli om half vier klaar was met school en zijn vakantie begon gingen we meteen naar de caravanstalling om de caravan te halen. Een dag eerder waren we al naar de stalling gereden en hadden we de fietsen op de fietsendrager van de caravan gemonteerd en ook we ook andere (kampeer) spullen in de caravan gelegd.

Het leek wel herfst. Het was grauw en grijs en regelmatig viel er een bui. Alleen aan de temperatuur kon je opmaken dat het zomer was. Al hield dat ook niet over.

Rond 19.00 uur waren we weer op de camping De Krakeling. De receptie was gesloten. We moesten even wachten. We hadden de eerste plek op het veld aan de linkerkant gekregen. Het was even puzzelen waar we de caravan wilde zetten. Met de mover konden we de caravan makkelijk laten draaien. Het was nu echt hoogseizoen. Alle regio’s hadden nu vakantie.

Nu we bijna een week weg waren wilde we dit keer wel onze voortent opzetten en zo snel mogelijk. Het gaf ons meer ruimte en als het ’s avonds afkoelde had je een relaxte plek om lekker te zitten maar eerst moest er gegeten worden. Bij de snackbar van de camping werd friet gehaald en snel gegeten.

Gelukkig was het droog toen we de tent moesten opzetten. Het kost altijd meer tijd dan je denkt! Als je uitgebreid gaat zitten (eten) dan heb je geen zin meer. (Stoelen pakken, keukentje in elkaar zetten, gasflessen vastkoppelen, verlichting ophangen)

Onze zoon had vakantie en ik ook maar moeders moest nog een weekje aan de slag. Om goed bereikbaar te zijn hadden we maar een internetpakket aangeschaft. (Werkte heel goed)

Op de camping had men een animatieprogramma. Onze zoon gaf zelf aan waar hij aan mee wilde doen. (dansen, knutselen, voetballen). We hielden de tijd in de gaten wanneer onze zoon zich ergens voor een activiteit moest melden.

Dagje Henschotermeer

Niet ver van de camping lag het Henschotermeer. Mijn vrouw wilde daar graag naar toe. Ze had op het internet al mooie foto’s gezien. Vanaf de camping was het 7,5 km fietsen. Een leuk ritje maar zwaarder dan gedacht. Ik had soms het gevoel dat ik in de Ardennen moest fietsen. Heuvel op, heuvel af. Vlak voor het Henschotermeer hadden we gelukkig een lange afdaling. Toen we onze fietsen hadden neergezet zagen we een toegangspoort. Je moest voor deze mooie recreatieplas 2,95 per persoon betalen. Gelukkig had mijn vrouw haar telefoon bij zich.

Eenmaal door de poort zagen we een prachtige plas liggen. Veel gezinnen met kinderen. Geen geschreeuw of muziek. Mensen zochten allemaal een plekje met voldoende afstand van elkaar. We liepen naar een rustig gedeelte. Het was goed toeven. Het zand van het strand was echt heel wit. Op 100 meter van onze plek lag Het oude Strandhuis. Een afhaal restaurant. (Altijd handig voor een hapje en een drankje)

Binnen enkele minuten lagen we al in het water. Het was wel fris maar wel lekker om af te koelen. Echt een aanrader het Henschotermeer!

Klik HIER voor informatie over het Henschotermeer

Aan het einde van de middag moesten we ook nog terug fietsen. Onze fietstocht begon meteen een mega klim. Toen we boven waren werd een korte pauze ingelast. Vanaf dit punt konden we rustig naar beneden fietsen. Bij terugkomst waren de leeuwen uitgehongerd. Meteen werd de BBQ uit de caravan gehaald en had mijn vrouw nog een leuke / zoete verrassing voor onze zoon.

BBQ & Choc van Hamlet, Belgische chocolade (Chocoladefondue op de BBQ)

BBQ & Choc van Hamlet
Hamlet BBQ & CHOC op de camping

Onze zoon wilde al heel lang weer onze chocoladefontein gebruiken. Nu kwam mijn vrouw vlak voor de vakantie thuis met een leuk en voor ons nieuw product van de Lidl: BBQ & CHOC van Hamlet. Een grote bak speciaal gemaakt voor de BBQ met twee soorten Belgische smeltchocolade: puur en witte chocola. Toen we klaar waren met BBQ-en kwam de grote verrassing voor onze zoon. Met z’n drieën zaten we rond de BBQ. Ik had stiekem de bak met chocolade in de BBQ gezet. Speciaal voor deze verrassing hadden we allerlei lekkere dingen om in de chocola te dopen klaar gezet. (O.a. koekjes, marshmallows, druiven, aardbeien, soesjes)

Als het ’s avonds afkoelde gingen we lekker in onze voortent zitten en ging onze nieuwe Fatboy Edison The Petit Lamp meteen aan. Deze lamp hadden we gezien bij onze overburen tijdens onze vorige kampeertrip. (Nog dank Lex en Anja uit Zoetermeer)

Fatboy Edison The Petit Lamp, oplaadbare tafellamp op de camping (led)

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Pannenkoeken bakken op de camping

Op de camping moet je pannenkoeken bakken. Simpel. Het was zonnig weer en de temperatuur was goed. Maar deze keer ging onze zoon van negen zelf pannenkoeken bakken. Thuis had hij al een keer geoefend. Hij moest alles zelf doen. Hij had blijkbaar goed gekeken hoe mama pannenkoeken bakte. Hij moest nu alles zelf doen en wij hadden beloofd zijn creaties op te eten.

Op de kampeertafel had hij alle ingrediënten netjes neergezet. Nu kon het feest beginnen. We mochten ons er echt niet mee bemoeien.

Pannenkoeken bakken op camping De Krakeling

Hij ging aan het werk: het beslag: melk, bloem, eitje en wat zout. Roeren. Nog wat bloem, geen klonten. Er zat een stukje eierschaal in. Even er uit halen. Klaar. Nu het vuur aanzetten. Boter in de koekenpan. Even wachten. Beslag in de pan. Draaien met de pan. Wachten. Spatel vergeten om pannenkoek om te draaien. Pannenkoek moest de lucht in om te draaien. Gelukt. Mama pakt snel een spatel. Wachten. De eerste pannenkoek mislukt meestal maar deze mocht er zijn! Wie was de geluksvogel: niemand. We moesten wachten tot hij een aantal pannenkoeken had gebakken. Samen eten is toch gezelliger en zo is het maar net! Ik wil altijd een pannenkoek met kaas. We lieten onze zoon een stukje proeven. Hij was meteen verkocht. Ik mocht meteen meer kaas gaan schaven. Ik had een medestander gevonden.

Tekenbeet in het bos op de Utrechts Heuvelrug

Na een lange boswandeling over de Utrechtse Heuvelrug zag onze zoon ’s avonds een zwart puntje op zijn been zitten. In eerste instantie dachten we dat het een moedervlekje was. Maar dit puntje voelde raar aan. Met de mobiel hadden we foto gemaakt. Zo konden we zien dat het om een kleine teek ging. Deze moet je wel in zijn geheel verwijderen anders kan je de ziekte van Lyme krijgen. Gelukkig kregen we het hele beestje verwijderen. Daarna hebben we het plekje nog ontsmet.

Peuteren met je nagels of met een pincet is niet veilig en daarbij loop je de kans dat je de teek maar voor een deel uit je huid weet te krijgen. Met een speciale tekentang verwijder je de teek op een veilige manier.

Rondom de plek hebben we met een stift een rondje gemaakt. Bij verkleuring moesten we meteen de huisarts bellen stond op het internet. Gedurende de hele vakantie hebben we het plekje in de gaten gehouden. Bij terugkomst heb ik de huisarts toch even gebeld om deze informatie door te geven. Je weet maar nooit.

We kregen het advies om na een wandeling in het bos altijd even je lichaam even te checken, zeker als je een zomerse kleding aan hebt. Doe ook een pet op! Als je niet weet of je de teek er 100% uit hebt gekregen, bel of ga direct naar de huisarts.

Wij hebben tegen teken een speciaal Tick remover (teek verwijderaar) van Care Plus gekocht.

Tip! Installeer onderstaande speciale tekenbeet app van het RIVM op uw telefoon

Maandag

Nationaal Militair museum, Soesterberg

Als verrassing wilde ik onze zoon meenemen naar het Nationaal Militair museum. Hier waren we twee jaar geleden ook geweest. Mijn vrouw moest immers nog werken. Ik had thuis al online tickets gekocht. Vanaf de camping was het maar 6.5 km fietsen. Toen ik het plan vertelde was zijn reactie: ‘Pap, hier heb ik helemaal geen zin in. Ik wil lekker op de camping blijven en gaan zwemmen. Kunnen we niet een andere keer gaan? Hoe lang zijn de kaarten geldig?’

Hieronder informatie voor alle kampeerders die wel vanaf camping De Krakeling naar het Nationaal Militair Museum willen gaan. LINK: https://www.nmm.nl/

Fietsen door Nederland met de fietsknooppunten

Vanaf camping De Krakeling namen wij fietsknooppunten: 11, 10, 84, 54, 53 richting vliegbasis Soesterberg.

Tip! Handige fiets knooppunten apps voor je telefoon zijn: Fietsennetwerk, Komoot (fiets en wandelkaart) en fietsknoop)

Snacken bij de Mc Donalds

Toen onze zoon ’s middags zich hongerig kwam melden bij de caravan had ik alsnog een verrassing voor hem. Op een paar kilometer van de camping was een Mc Donalds. Dit vond hij wel een goed plan. Eigenlijk wilde hij een Happy meal tot hij de speciale Mixbox met 10 Chicken McNuggets én 10 krokante bitterballen zag. De hoofdprijs. Deze namen we terug naar de camping.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Afslaan op driving range Schaerweijde Golf Zeist

Toen we terug reden naar de camping reden we langs een golfbaan. Schaerweijde Golf Zeist.

Schaerweijde Golf Zeist

Ik had een ijzer zeven en een putter meegenomen naar de camping. Je kon nooit weten. Toen onze zoon met een beetje hulp van papa zijn box had opgegeten gingen we afslaan op de driving range. Voor beide was het al een hele tijd geleden dat we hadden afgeslagen. We kochten een tegoed voor 90 ballen. Het was heerlijk rustig. Naast ons stond iemand in te slaan. Toen hij klaar was vroeg hij aan onze zoon of hij een extra mandje met ballen wilde hebben. ‘Kon hij goed oefenen’. Tot mijn grote verbazing sloeg ik een aantal ballen kaarsrecht. Toen we een nieuw mandje wilde vullen bleek het tegoed op te zijn. Bij het restaurant kregen we een nieuwe ballenkaart voor 60 ballen. (One Medium Basket) Toen we klaar waren met afslaan had ik op mijn linkerhand een blaar. Had geen handschoen aangedaan!

Animatie op de camping

animatie programma, camping De Krakeling, Zeist

Op de camping hadden ze een animatie programma. Tijdens ons verblijf was er een speciaal voetbal toernooi. Er waren verschillende teams, vier goals en drie ballen in het spel. Een groot aantal kinderen deden mee.

Voetballen op camping De Krakeling in Zeist (animatie)

Schatten zoeken met de metaaldetector

Onze zoon had voor zijn verjaardag een metaaldetector gekregen. Een Garrett Ace 300I + pinpointer.

Op zoek naar schatten met een metaaldetector: Garrett Ace 300I

In onze woonplaats en op het strand hadden we een paar keer gezocht naar grote schatten. Het resultaat na een paar keer speuren was 1 euro en ontelbare bierdoppen en frisdrank lipjes. Die laatste hebben we maar netjes in de vuilnisbak gedaan. Door het Coronavirus in Nederland hadden nog geen tijd gehad om ons echt te verdiepen in de verschillende zoekstanden van de detector. De metaaldetector lag een aantal maanden ongebruikt in de kast. In de buurt van de camping op de Utrechtse Heuvelrug gingen we opnieuw een poging wagen. We moesten er voor zorgen dat we blikjes, spijkers en lipjes konden uitsluiten. Dit noem je het discrimineren van ongewenste objecten. We gingen deze vakantie voor ‘grote schatten’

Samen liepen we het bos in. Mijn zoon met de detector in de hand en een koptelefoon op en ik mocht een schep vasthouden. Van tevoren hadden we afgesproken dat de schatten gedeeld zouden worden. Al snel had mijn zoon iets gehoord. Het bleek een stuk ijzer te zijn. Halverwege onze wandeling kwamen een mevrouw tegen die een aantal honden uit liet. Zij vertelde ons wat we op een oud TNO terrein liepen. Dit hele gebied was afgegraven en gereinigd. De kans op iets moois daalde nu tot nul. De lol was er meteen vanaf. Op de camping werd er meteen gevraagd of we nog schatten hadden gevonden. ZERO!

Dinsdag: relaxen op de camping

Zwemmen in een vennetje op de camping
Zwemmen op de camping
Vissen op de camping

We waren net klaar met het ontbijt of onze zoon was alweer vertrokken. Zwemmen / vissen / fietsen over de camping. Hij was er niet. Ik had nu alle tijd om rustig een boek / tijdschrift te pakken. Alleen rond de lunchtijd liet hij zijn gezicht zien. Wilde hij iets eten dan moest hij het zelf maken. In de koelkast lag nog een halve kilo shoarma. Hij wilde deze zelf klaarmaken. Prima plan. Alles zelf doen. Alleen de pitabroodjes moesten wij in de oven doen.

Makkelijk campinggerecht: Broodje Shoarma met Calvé Knoflooksaus en blikje Hero Cassis Zero

Woensdag (vertrekdag)

We konden nog een hele dag op de camping blijven dus deden we rustig aan met inpakken. Zaterdag zouden we naar camping De Paalberg in Ermelo gaan. We konden nog even acclimatiseren, bijslapen, de was doen en boodschappen doen voor onze officiële zomervakantie. Halverwege de middag reden we weer naar huis / stalling. Er was namelijk een demonstratie van boeren bij het RIVM in Bilthoven en wij wilde niet in een file komen te staan.

Bij aankomst konden we de fietsen op de fietsendragers laten staan. Super handig. Over drie dagen begon onze ‘echte’ kampeervakantie op De Paalberg recreatiepark in Ermelo op de Veluwe. (Lees ook: Reisverslag vakantie op camping De Paalberg *****, Ermelo, juli & augustus 2020

Kamperen Utrechtse Heuvelrug

Wil je ook kamperen op de Utrechtse Heuvelrug in het mooie Nederland en ben je op zoek naar een mooie / gezellige / familie camping?