Home Reisverslag Nederland Reisverslag kamperen op de Paalberg recreatiepark, herfstvakantie 2020

Reisverslag kamperen op de Paalberg recreatiepark, herfstvakantie 2020

door GewoonKamperen

Kamperen tijdens de herfstvakantie op camping De Paalberg in Ermelo

Drie weken voor ons vertrek kreeg ik van een vriend een app dat De Paalberg recreatiepark op het nieuws was geweest. Deze camping had positief nieuws gekregen. De Paalberg recreatiepark had als eerste camping in Nederland het predicaat hofleverancier gekregen. Zie onderstaande berichtgeving in de regionale en landelijke media:

Voorbereiding kampeervakantie, herfstvakantie 2020

Zaterdagmiddag 17 oktober reden we voor de tweede keer in 2020 naar De Paalberg recreatiepark. Voor regio midden was de herfstvakantie nu begonnen. Vrijdagmiddag hadden we alle spullen al naar de caravan gebracht. Een soort pre check. Boodschappen en kleding werden in de caravan kastjes gedaan en bedden vast opgemaakt. We konden zo even checken welke spullen we nog in de caravan hadden liggen. Het had geen zin om alles dubbel mee te nemen. Sommige kledingstukken en / of producten gingen weer mee naar huis. De zaken die we nog miste werden even in de supermarkt gekocht.

inpakken-caravan-bij-de-stalling-1
Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Start kampeervakantie, herfstvakantie 2020

Het was droog en 12 graden toen we vertrokken. Onderweg hadden we geen files. Rond half drie stonden we bij de receptie van de camping. Het was het rustig. De bomen waren minder verkleurd dan een jaar eerder. Binnen een paar minuten reden we naar onze plek. (Dezelfde plek als een jaar eerder). Aangezien het weer niet super zou worden hadden we besloten meteen de tent op te zetten. Het was halverwege de middag. Het was drukker dan vorig jaar. Ik denk dat 95% van alle plaatsen bezet was. Vanwege het bijzondere kampeerseizoen hadden veel kampeerders besloten een winterplaats te nemen. Op die manier kon je even makkelijk voor een paar dagen naar de camping tijdens de Coronaperiode.

Adria-Adora-op-camping-de-Paalberg-Emelo-herfstvakantie-2020

Meteen ging ons elektrisch kacheltje aan om het in de voortent lekker warm te krijgen. Het werd al vroeg donker. Gelukkig konden we ons via de website www.geefjeop.nl nog inschrijven voor het zwembad. Je zou op de camping bijna vergeten dat we hier ook te maken hadden met Corona (maatregelen).

De temperatuur dook einde van de dag flink omlaag. In de caravan hadden we voor het eerst onze gaskachel aangezet. Bij het aansluiten van de gasfles goed even geluisterd of ik niets hoorde sissen. Mijn vrouw wist waar de gasleiding van de verwarming zat en deze opengedraaid. Altijd handig!

Voor het zwemmen moesten we nog even naar het centrum van Ermelo. We wilde nog even wild halen. Bij aankomst bij slagerij Gelderblom bleken ze geen hazenpeper te hebben. Gelukkig konden we wel hazenpeper bestellen voor woensdag. We moesten dus nog even wachten. Gelukkig hadden we thuis al een lekkere pasta klaargemaakt. Het eten stond zo op tafel. Maar eerst nog even zwemmen in het overdekte- en verwarmde zwembad van Recreatiepark De Paalberg.

Binnenzwembad camping in Nederland

Schatten zoeken op de Veluwe

Onze zoon had deze keer zijn metaaldetector meegenomen. We gingen op zoek naar schatten in het bos en op de hei. Al snel hoorde we een harde toon. We hadden iets gevonden. Het apparaat gaf een waarde van 83. Zouden we weer een bierdopje of een lipje van een blikje vinden. We hadden geluk. Het bleek een kogelhuls te zijn.

schatten zoeken met de metaaldetector

(Geen) stroom meer op de camping

De afgelopen periode was het nooit gebeurd maar nu twee keer in 1 vakantie. De stroom was uitgevallen. We hadden ons vergist. We hadden voor het eerst onze nieuwe ultraheat gebruikt. (stroom en geen gas!) Samen met een elektrisch kacheltje in de voortent, de koelkast en de vloerverwarming ging het mis toen de snelkoker werd aangezet. Gelukkig konden we de receptie bellen en hadden we binnen 5 minuten weer stroom. Een dag later gingen we weer de mist in. Het oventje stond nog aan. Foutje. Ik kreeg nu het verzoek om de receptie te bellen. Voortaan maar even kijken hoeveel Ampère stroom we hebben!

Campinglamp & insectenlamp in één (altijd handig op de camping)

Het was oktober maar we hadden muggen en kleine vliegjes in de voortent. Mijn vrouw kon zo een handige lamp uit een kastje van de caravan toveren. De Pro Plus camping- en insectenlamp. Een handige en compacte hanglamp / lantaarn maar ook een insectenlamp. Zo hadden we binnen no time geen last meer van vervelende muggen en vliegen. Ideaal voor op de camping. Het handige was ook nog dat je de lamp makkelijk met een snoer kon opladen waardoor je hem draadloos kunt gebruiken.

pro-plus-camping-en-insectenlamp

Kamperen & vocht in je caravan

Ga je kamperen in de herfst of winter dan zal je merken dat je te maken kan krijgen met vocht in je caravan of camper. Veel vocht. ’s Avonds doe je vanwege de kou je ramen dicht en ’s ochtends merk je dat je ramen vochtig zijn. Goed ventileren is heel belangrijk. Voorkom dat er schimmel ontstaat. Elke ochtend zetten wij meteen alle ramen op ventilatiestand en gaan de verduisteringsgordijnen en horren meteen omhoog. Het dakluik gaat helemaal open. We zetten ook meteen de verwarming aan. Even goed stoken. Indien nodig maken we met een doekje of keukenrol de ramen droog.

Ook zetten we de kastjes van caravan open. Als die een paar dagen dicht blijven merk je dat je kleding koud en vochtig wordt. Nu kunnen deze ook even luchten. Je kan ook even je kleding eruit halen. Ook draaien we de kussens in de caravan om of leggen we deze op een andere plaats. Ga je koken in de voortent. Zorg dan dat het vocht je tent uit kan. Zet één of meerdere zijflappen van je tent open en doe de deur en ramen van je caravan of camper dicht. Scheelt heel veel vocht. Als we de caravan weer in de stalling zetten, plaatsen we een vochtvreter in de caravan.

Wandelen over de Veluwe

Hoewel het nog koud was gingen we toch wandelen over de Veluwe. We wilde wild spotten en veel paddenstoelen zien. We liepen door het Speulder- en Sprielderbos. Verrekijker en fototoestel bij de hand. Na 2,5 uur wandelen hadden we tig paddenstoelen gezien maar een hert, ree of zwijn had zich niet laten zien. Dan maar straks op ons bord! Mijn vrouw had bij de plaatselijk VVV een aanmoedigingsprijs gekocht. Degene die als eerste wild zou spotten zou de prijs krijgen. Niet dus! We hebben het cadeautje na afloop van onze wandeling toch maar uitgepakt. Een klein wild knuffel zwijntje. Super leuk.

knuffel zwijntje

Outdoor cooking (buiten koken op de camping)

We waren op de Veluwe. Het was tijd voor wild. Gelukkig konden we eind van de middag onze hazenpeper ophalen. Buiten was het al redelijk fris. We hadden besloten om niet meer in de tent te koken. Binnen 5 minuten was de hele tent heel vochtig en kon je niet eens meer buiten kijken. Boerenkool & hazenpeper stond op het menu. Onze zoon werd gematst met een pizza.

Ons keukentje en gasfles moesten we naar buiten dragen. Maar daar stonden we dan. Midden in de natuur met uitzicht op het bos te koken. Zo relaxt en leuk om te doen. Diverse kampeerders die langs liepen wilde wel even aanschuiven.

Outdoor-cooking-op-camping-de-paalberg-herfstvakantie-2020

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Even helemaal niets (moeten) op de camping, gewoon relaxen

Wat is het toch heerlijk om even niets te moeten. Geen verplichtingen. Lekker uitslapen, luieren. Even helemaal niets. Op de camping erachter komen dat het 11.00 uur is en dat je nog moet ontbijten. Erachter komen dat het al 18.30 uur is en dat je nog geen idee hebt wat je moet eten. Tijd hebben om een boek te lezen in de voortent. Overdag een serie te kijken op Netflix of ‘s avonds voetbal kijken in de voortent. Kent u dat gevoel? Dat is ook kamperen. Vrijheid!

voetbal kijken in de voortent op de camping

Creëer je eigen vogelvoederplek op de camping

vogelvoederplek-maken-op-de-camping

Het was voor het eerst dat we zelf een vogelvoederplaats hadden gemaakt. Mijn zoon had drie takken uit het bos gehaald en deze tegen elkaar gezet. Mijn vrouw had speciaal voor de vogels een pakket met nootjes, vogelzaad en vetbollen gekocht. Vanuit onze voortent konden we zien dat niet de vogels kwamen maar een eekhoorn. Deze nam elke keer een nootje mee, at eet deze ergens anders op en kwam dan weer terug voor de volgende. Na twee dagen kwamen ook de vogels (koolmezen) kijken of er iets lekkers te halen viel.

Sterren kijken vanuit je bed in de caravan

Onze caravan heeft bij ons slaapgedeelte een panorama dak. Overdag geeft dit panorama raam veel licht. Je hebt een prachtig uitzicht. ‘S avonds en ‘s nachts kan je vanuit je bed liggend sterren bekijken. Mijn vrouw heeft deze vakantie zelfs een vallende ster gezien. Haar wens blijft geheim!

mooi-uitzicht-vanuit-de-caravan-door-het-panorama-raam caravan

Foto impressie van de prachtige Veluwe tijdens de herfstvakantie (bomen, heide, paddenstoelen)