Home Reisverslag Nederland Reisverslag kamperen camping De Paalberg, herfstvakantie 2019

Reisverslag kamperen camping De Paalberg, herfstvakantie 2019

door GewoonKamperen

Kamperen met de caravan op recreatiepark / camping De Paalberg, herfstvakantie 2019

Wat hadden we geluk gehad met het weer en de temperatuur tijdens onze mini kampeervakantie op recreatiepark De Paalberg in september. 20+ graden. Inmiddels was het precies een maand later. Dit zou onze laatste kampeervakantie van 2019 worden. Wat een nare gedachte!

Het was alsof we niet weggeweest waren. Bij de receptie kregen we dit keer een plaats toegewezen. Nummer 54. Dit was precies de plek waar wij ook 15 jaar geleden stonden. Hoe groot is de kans dat je na zoveel jaar dezelfde plaats krijgt als toen? Zero. En toch kregen we onze ‘oude’ plek aan de rand van de camping. De bomen waren groter en de begroeiing hoger. Wat een apart gevoel.

Vorige keer bleven we twee nachtjes nu een hele week. Naast ons waren ze de tent aan het afbouwen terwijl wij het omgekeerde deden. Het gevaar is dat je na een lange rit eerst even wil bijtrekken. Niet doen! De taken waren weer verdeeld. Belangrijkste was de voortent. Binnen een uur hadden we de tent staan en was deze compleet ingericht met een keuken, tafel en stoelen. Snel de kachel aan!

Video impressie camping De Paalberg, Ermelo

De natuur was in één maand compleet verandert. Alleen de naaldbomen waren nog groen. Het was echt herfst geworden. (8-10 graden overdag) Thuis hadden we extra dekbedden meegenomen. Voor het geval dat het toch koud zou worden in de caravan.

Het was voor ons de eerste keer dat we tijdens het naseizoen gingen kamperen en we waren op alles voorbereid. Hopelijk geen week met regen. Thuis had ik voor de zekerheid Canal Digitaal geactiveerd. Dan ben je verzekerd van een maand televisie. Mocht het slecht weer worden of hadden we zin om tv te kijken dan hadden we meteen verbinding.

Ook dit keer hadden we geen vakantieprogramma gemaakt. Het moest een relaxt weekje kamperen worden. Wat wel vast stond is dat dit de laatste keer kamperen van dit jaar zou worden.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Elke keer dat we gingen kamperen mocht ieder van ons een top 3 graag willen / zien / doen / eten opgeven. Tijdens de vakantie probeerde we zoveel mogelijk punten van op deze lijst te realiseren. Kleine of grote zaken staan op de lijst. Friet halen, zwemmen, boswandeling, eten in restaurant, BBQ-en. Onze zoon wilde graag veel zwemmen in het grote binnenzwembad. Ik wilde graag wild eten en mijn vrouw wilde graag fietsen in de omgeving.

Nu het buiten steeds kouder werd, was het heerlijk om bijna iedere dag even in het verwarmd zwembad te springen. (30+ graden). Het was heerlijk toeven op een ligbedje. Achter het glas in de zon waande je bijna in Florida. Ik moest uitkijken dat ik niet steeds in slaap viel. Iedere dag een uurtje was prima. Snel douchen en dan weer terug naar de caravan. Bij terugkomst meteen de elektrische verwarming aan in de voortent en de gasverwarming in de caravan.

Vanaf de camping liep je zo naar de Ermelosche Heide. Je kon prachtige wandelingen maken door het bos en over de heide. We stonden aan de rand van de camping. Op slechts 40 meter lag het bos. Overal waar je keek zag je paddenstoelen. Diverse soorten en maten. Ik had nog nooit zo veel paddenstoelen bij elkaar gezien. In het bos zag je dat er grote groepen zwijnen bezig geweest waren met het zoeken naar voedsel. Gelukkig hadden ze rondom onze camping een hek neergezet.

Aan het begin van de avond gingen we nog vaak even in de bos in We waren dan op zoek naar wilde zwijnen of herten. Jammer genoeg hebben we geen zwijnen gezien. Mijn zoon en ik hebben wel drie herten gespot toen we naar Ermelo reden om te tanken.

Op een klein half uur rijden van onze camping in de Veluwe lag de Apenheul. Zelf was ik daar vorige eeuw geweest en nu was het tijd om onze zoon mee te nemen. Toen we aankwamen was het megadruk. Men stond in de rij voor de slagbomen van de parkeerplaatsen. Het was mooi weer en vele mensen met kinderen hadden vrij i.v.m. de herfstvakantie.

Na zoveel jaar was het toch leuk om weer eens aapjes te kijken. Persoonlijk vind ik de Orang-oetans het meest indrukwekkend. Onze zoon wilde steeds mijn telefoon hebben om foto’s te maken. ‘Pap, Ik ben een pro, dus laat mij nou maar de foto’s maken’ Alles werd vastgelegd. Hij kwam steeds dichterbij. Ik zag het al gebeuren dat mijn telefoon gepakt zou worden door een leuk, lief aapje! Halverwege de middag hadden we alle apen gezien en was het tijd om weer terug te gaan.

S’ Avonds zouden we naar onze (kampeer) vrienden in Harderwijk gaan. Vlak voordat we in de auto wilde stappen kregen we het bericht dat de afspraak niet door kon gaan. We zouden wild gaan eten. Dat was jammer. Berry had zelf een hertengoulash gemaakt en Mas een heerlijk ijsdessert. Even later werd ik gebeld door Berry of hij het eten niet komen brengen. Zo geschiedde. Jammer genoeg ging de afspraak niet door maar wat hebben we lekker gegeten. Mas, Berry, nogmaals onze complimenten. Een feestmaaltijd in de caravan.

Op 5 minuten rijden lag het gezellige Ermelo. Daar konden we perfect boodschappen doen. We waren nu op zoek naar wild. Berry had ons ‘aangestoken’. Het was nog vroeg in het seizoen dus was de kans klein dat we iets zouden vinden maar bij slagerij Gelderblom hadden ze hazenpeper. Zo lekker dat we later nog twee keer terug zijn gegaan. Daar zaten we dan in de voortent boerenkool met hazenpeper te eten. Das even wat anders dan een pasta of bami.

Vorige keer toen we naar de Paalberg gingen hadden we besloten onze fietsen niet mee te nemen. Dat bleek een grote fout. Het was mooi weer en moesten toen fietsen huren. Zonde van het geld. Wel goed dat het kon! Dus mijn kampeer advies: neem altijd je fietsen mee! Altijd handig.

Het was prachtig fietsen over de Veluwe, zelfs als het wat kouder was, zag je overal mensen fietsen. Vanaf de camping reden we over de Drieërweg eerst richting Ermelo. Ik had van tevoren nog wel even mijn mobiel opgeladen. Altijd handig als je even op Google Maps kan kijken waar je zit. Als de koek op is wil je immers snel naar huis. We reden door het bos richting Harderwijk. Na een uur fietsen vond onze zoon het genoeg. Volgens mij had hij afgesproken in het zwembad. Harderwijk hebben we niet gehaald. Tja een vakantie is ook compromissen sluiten. Hij met ons mee en wij even mee naar het zwembad.

Voordat we wisten was onze vakantie alweer voorbij. Heerlijk buiten leven in de natuur. Gezelligheid binnen in de voortent en de caravan.

Nu ons kampeerseizoen bijna voorbij was moesten we nog onze caravan winterklaar maken. Alles moest schoon en fris zijn. De voortent moest schoongemaakt worden. (Leuk werk!). Alle kastjes met eten leeg. Toppers uit de caravan. Laatste kleding uit de caravan. Leidingen leeg laten lopen, toilet cassette schoongemaakt, spoelwater reservoir leeg laten lopen, koelkast schoonmaken en drogen. Glasfles afkoppelen, batterijen uit verwarming, accu loskoppelen en zo maar door.

Mijn zoon en ik mochten als laatste nog de caravan wassen. Hij moest immers schoon de stalling in. Toen we klaar waren werd de caravan aangekoppeld. Het was stil in de auto op de weg terug. Onze auto was helemaal volgepakt. Onze zoon kon zich letterlijk niet meer bewegen. Bij de stalling moesten we met pijn in ons hart onze caravan achterlaten. Dit was het dan. Ons eerste kampeerseizoen was voorbij.

KOM OOK ‘GEWOON’ KAMPEREN IN EIGEN LAND (NEDERLAND)

Bungalow / chalet huren op recreatiepark De Paalberg

Heb je geen zin om in de winter te kamperen op camping De Paalberg? Huur dan in de winterperiode een bungalow of chalet!