Home Reisverslag Frankrijk Kamperen Frankrijk, meivakantie, deel 2

Kamperen Frankrijk, meivakantie, deel 2

door GewoonKamperen

Reisverslag kampeervakantie Frankrijk

Het was woensdag 27 april. Koningsdag. We hadden voor de gelegenheid allemaal iets met de kleur oranje aangedaan. Vandaag gingen we voor het eerst met de caravan kamperen in Frankrijk. Auto volgetankt. Goed weer, weinig wind. Lekker als je met een caravan moet rijden. Eerst reden we nog even langs de LIDL in het centrum van De Panne om broodjes te halen.

Rond 10.30 uur vertrokken we naar onze camping in Frankrijk. Camping Le Chateau des Tilleuls in Port Le Grand. We hadden deze camping makkelijk via ANWB camping geboekt. We moesten nog 25 minuten rijden toen plotseling er een grote vogel (dikke duif, fazant) ineens richting onze auto vloog. Deze Franse vogel miste de auto. Maar een seconde later hoorde we een doffe klap. Onze zoon zei heel laconiek dat we een probleem hadden. We dachten dat hij een grapje maakte. Er zat een gat in het panorama raam van onze caravan. Hoe groot is de kans dat een vogel tegen je panorama dak van je caravan knalt? 00000.1%!

Gelukkig konden we snel de snelweg af. Daar stonden we dan met een kapotte caravan in Frankrijk op Aire Fond de la Commanderie. Mijn eerste reactie was: We keren nu om en rijden terug naar Nederland. Stel dat het gaat regenen. We liggen onder het panorama dak. Gelukkig was er de komende dagen geen regen voorspelt. Eerst maar even afkoelen!

Regeren is vooruitzien. Mijn vrouw had al een tijdje geleden een document gemaakt met allerlei belangrijke informatie mochten we tegen een probleem aanlopen tijdens een vakantie. Telefoonnummers van verzekeraars, pasnummers, etc. Dit document kwam nu goed van pas. We konden nu snel schakelen. Binnen een paar minuten belde ze al met de ANWB en caravanverzekeraar. Er zou overleg zijn of we door konden rijden. Ze zouden binnen een kwartier terugbellen.

Gelukkig, heel gelukkig had mijn vrouw Duct Tape in de caravan liggen. Een mega rol die ze vlak voor ons vertrek had gekocht. Nu onze life saver! Nu we toch moesten wachten begonnen we vast met het provisorisch maken van het raam. Eerst de fietsen eraf. Met vuilniszakken en tape heeft mijn vrouw het raam dicht gekregen. Nu nog een klein half uur als een slak rijden naar de camping. Onderweg keek mijn vrouw steeds of het dakraam er nog in zat. Ik was wel opgelucht toen we op de parkeerplaats van de camping stonden. De receptie was dicht. Van 12.00 tot 14.00 uur hadden ze lunchpauze. We hadden geluk dat we om half 2 pas op de camping aankwamen.

Toen de receptie open ging werden we vriendelijk geholpen bij de receptie waar ze in de hoek twee vogelkooien hadden staan met dwergpapegaaien en zebravinken. Het was een muzikale ontvangst.

We hadden geserveerd maar mochten zelf een plek uitzoeken. Ik moest een heuvel oprijden. Voor de zekerheid maar even het gas wat extra intrappen met een volle auto en een zware caravan. En toen maakte ik de fout om even te stoppen om naar een plek te kijken. Het pad naar boven was grind geworden. Vanuit stilstand een schuine heuvel oprijden met een volle caravan vond mijn auto geen goed idee. Mijn wielen begonnen te spinnen. Ik kwam niet vooruit en ik rook verbrand rubber. Met veel geklooi kwam ik alsnog de heuvel op. Mijn auto stinken. Het zweet stond op mijn voorhoofd. Ik had in Polen ook al eens een ‘rubber’ momentje gehad. Mijn auto hield straks geen banden meer over. Gelukkig was het mooi weer, rustig en de plek was prima gelegen en groot. Schuin tegenover onze plek lag het sanitairgebouw. We hadden praktisch een privé sanitairgebouw.

Nadat we gesetteld waren wilde we toch voor de zekerheid ons panorama raam extra vastmaken met plastic en tape. Eigenlijk hadden we geen zin om nog weg te gaan. Op een kwartier rijden lag een LIDL. Daar hebben we nog wat vuilniszakken en andere boodschappen gehaald.

Bij terugkomst ben ik naar de receptie gegaan om een ladder te lenen. Mijn vrouw heeft toen vakkundig een extra beschermlaag over ons raam van onze caravan gemaakt. Tip! Zorg dat je altijd Duct Tape, Tie ribs, grote vuilniszakken of een groot stuk plastic in je caravan hebt liggen voor dit soort noodgevallen.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Camping Le Chateau des Tilleuls is een relaxte, middelgrote en kindvriendelijke terrascamping in het groen aan de rand van het kleine plaatsje Port-le-Grand niet ver van de rivier de Somme. (Franse departement Somme, Frankrijk).

De camping heeft de volgende voorzieningen: verwarmd buitenzwembad (27 graden) open van 1 juni t/m 1 sept, peuterbad fietsverhuur, fitness, minigolf, multifunctioneel sportterrein, sauna / stoombad, babywasplaats, was cabines, wasmachine, wasdroger, drie sanitairgebouwen, tennisbaan, vaatwasmachine, speeltoestellen, tafeltennistafels, Jeu de Boulesbaan, recreatieruimte, volleybalveld, disco-avonden, trampoline, speelautomaten, restaurant, pizzeria, snackbar, gratis wifi op de camping, mini supermarkt, animatie in het hoogseizoen

Accommodaties te huur op camping Le Chateau de Tilleurs

Camping Le Chateau des Tilleuls heeft diverse soorten accommodaties die je kunt boeken:

Ruime kampeerplaatsen voor caravans, tenten, vouwwagens of campers met stroom (10 Ampère) water en afvoer (120m²) of een grote kampeerplaats met privé sanitair, stacaravans met 2 / 3 / 4 kamers maar ook bijzondere accommodaties zoals: tent Bivouac, Tent Coco Sweet, bungalowtent, Tithome. (zo noemt de camping deze accommodatie!)

Impressie Camping Le Chateau des Tilleuls, Port Le Grand, Frankrijk

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Daar zat ik dan! Voor het eerst op een Frans toilet op de camping. Ik ging zitten en binnen enkele tellen voelde ik de wind onder de deur waaien. De onderkant van de deur was open. Een bijzonder moment. Zeker als het heel fris is buiten! Daarnaast keek een grote groene rups mij aan. ‘Wat kom jij hier doen, dit is mijn plek’ Het bijzondere was dat een ander sanitairgebouw, 30 meter verderop compleet anders was. Een net sanitairgebouw met dichte deuren, een wasmachine, vaatwasser. Bij ons ‘sanitairgebouwtje’ hadden we het chemisch toilet direct naast de afwasplekken. Met een beetje geluk vlogen de piesspetters je om de oren als je bezig was met de afwas. Bijzonder. Ik moet er wel bij zeggen dat het sanitair wel goed schoon was en elke dag goed werd schoongemaakt.

Camping Le Chateau de Tilleurs had drie overdekte tafeltennistafels. Je kon zien dat het seizoen nog niet was begonnen. Ze zaten onder een dikke laag stof. Elke avond speelde we een wedstrijd voor de titel: Tafeltenniskoning van de dag. De ene dag won onze zoon en dan was papa weer beter. Na een intensieve dag was de koek op en gingen we vroeg slapen.

Nieuwe TRISTAR mini camping oven kopen bij online kampeerwinkel Obelink

Stonden we op camping Bij Groen Geluk en wilde we een Turks brood afbakken voor de BBQ. Deed ons geliefde oventje het niet meer. We hadden nooit verwacht dat we zo vaak een oventje zouden gebruiken tijdens onze kampeervakanties. (Even snel broodjes afbakken, halve pizza, bitterballetje) Omdat we een paar dagen later weer zouden gaan kamperen moesten we snel schakelen. We namen voor de zekerheid het oventje mee naar huis. Handig om de afmetingen te checken. Onze oven kan precies onder de koelkast worden opgeborgen en dus mocht de nieuwe oven in afmetingen niet groter en zwaarder zijn. Via het internet konden we op de online kampeerwinkel van Obelink een nieuw oventje kopen. Ze hadden nog precies dezelfde oven die we al hadden: Tristar oven OV-1431. Een handig oventje van maar 2.7 kg met een inhoud van 9 liter, timer en een grote ruit. De oven is geschikt voor grillen, bakken en toasten van brood. De oven is uitgevoerd met boven- en onder verhitting en is heel eenvoudig schoon te maken door de kruimelklep onder de oven. Altijd handig! Deze oven had gelukkig wel een handvat voor het uitnemen van bakplaat en/of grillrooster. We hadden nog wel even naar de wattage gekeken. Deze had een vermogen van 800 Watt. Prima. Willen niet dat de stoppen doorslaan! Binnen twee dagen hadden we de oven al in huis. Helemaal top!

Ontdek de Franse kust

De volgende morgen zouden we de Franse kust verkennen. Het was bewolkt en droog en de temperatuur was aangenaam. We reden eerst naar observatiepunt Pointe du Hourdel. De plek waar de rivier de Somme in zee stroomt. Met hoge verwachtingen kwamen we aan maar er was niets speciaals te zien. We reden snel verder naar Cayeux-sur-Mer. (Een gemeente in het Franse departement Somme in regio Hauts-de-France) Het was er heerlijk rustig. We konden net achter de boulevard parkeren. We waren er rond lunchtijd. Van 12.00 uur tot 14. 00 uur hoefde je niet te betalen. Wellicht had dat iets te maken met de Franse ‘lunchperiode’. Cayeux-sur-Mer was een badplaats met een kiezelstrand en een boulevard met gekleurde strandhuisjes. Na een broodje op een bankje op de boulevard liepen we nog even door het centrum. Overal zaten ze lekker mosselen te eten. Kans gemist.

We reden langs de Franse kust en waar we zin hadden stapte we uit.

In de Franse kustplaats Mers Les Bains, gelegen naast Le Tresport, parkeerde we onze auto op een groot plein in het centrum. Vandaar liepen we naar de boulevard richting Le Tresport. Langs de kust lagen prachtige gekleurde huizen. Op de achtergrond zag je de krijtrotsen.

Op de terugweg zagen we een gezin friet eten op een terrasje. Goed voorbeeld doet volgen. De friet zag er lekker uit en rook heerlijk. Na ons eerste frietje keken we elkaar aan. Deze friet was te vet en te kort gebakken. Wat een deconfiture! Eigenlijk wilde we nog Le Tresport bezoeken maar toen we vanwege een kermis nergens konden parkeren besloten we naar huis te rijden. Ik weet niet wat het was maar onze navigatie had weer de kortste route gekozen. We reden over smalle weggetjes richting de camping. Gelukkig hadden we geen haast.

Saint-Valery sur Somme, Frankrijk

De volgende morgen ging de familie weer op pad. Dit keer gingen we naar Saint-Valery sur Somme. Een Franse plaats aan de rivier Somme. Vanaf de camping was het maar een kwartiertje rijden. Aan de rand van de plaats was een grote parkeerplaats waar je gratis kon parkeren. Langs de kade van de haven liepen we richting het centrum. Aan de rechterkant stond een stoomtrein klaar om te vertrekken. We besloten langs het water te blijven lopen tot we niet verder konden.

Via een lang trap moesten we omhoog lopen / klimmen richting het centrum. Vanaf de top had je een mooi uitzicht over de Somme en het dorpje aan de overkant. Het was prachtig weer en het leek wel hoog zomer. We liepen door prachtige stegen en bezochten een katholieke kerk: Église Saint-Martin. Even een kaarsje aansteken.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Het was inmiddels lunchtijd. Overal zaten de terrassen vol. Nu moesten wij nog een leuk plekje zoeken. Bij Le Brunch Café (Quai Blavet, 80230 Saint-Valery-sur-Somme, Frankrijk) hadden ze een tafel vrij in de zon. Daar zaten we dan, eind april, in het zonnetje met een hapje en een drankje. Als goden in Frankrijk.

Klimbos Le Parc Salamon

Vanuit Saint Valery sur Somme reden we richting huis. Mijn vrouw had gezien dat er op de terugweg vlakbij een tankstation een klimbos was. Eerst even tanken voordat we de volgende morgen door zouden rijden naar de volgende camping in Bresles. Bij een klein tankstation konden we tanken voor 1.71 per liter. Ik dacht even dat ze een fout hadden gemaakt. Dit was ook de reden dat er zoveel auto’s in de rij stonden te wachten. Snel verdiend (bespaard)!

Op 5 minuten rijden van het tankstation lag klimbos Le Parc Salomon. Mijn vrouw en onze zoon gingen klimmen. Eerst bleef ik even kijken en maak wat foto’s maar al snel had ik gehad. Er was geen zon en ik kreeg op het laatst de zenuwen. Ze hingen daar op 10 meter hoogte en moesten allerlei manoeuvres uithalen om steeds verder te komen in het parcours. Ik ben teruggelopen naar de auto en ben daar heerlijk gaan zitten in een warme auto. Blijkbaar was ik ingedommeld want plotseling werd er op het raam geklopt met de vraag of ik even open wilde doen.

Wil je ook kamperen in de prachtige regio Picardië in Frankrijk? (Abbeville, Amiens,

De volgende morgen zouden we naar een nieuwe camping rijden. Camping De La Trye op de 32 Rue de Trye, 60510 Bresles, Frankrijk. Ik wilde niet ‘s ochtends nog alles inpakken dus hadden we ‘s avonds alles vertrek klaar gemaakt. Dit gaf rust.

LEES OOK:

Kamperen meivakantie: De Panne, België, Deel 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

WIL JE MEER WETEN OVER DE PANNE AAN DE VLAAMSE KUST: ONTDEK DE PANNE WEBSITE

Kamperen Frankrijk, meivakantie, deel 3 ❤️ GewoonKamperen.nl

MEER KAMPEERBLOGS / REISVERSLAGEN

Kamperen Achterhoek op recreatiepark Het Winkel, Winterswijk ❤️ GewoonKamperen.nl