Home Reisverslag Frankrijk Kamperen Frankrijk, meivakantie, deel 3

Kamperen Frankrijk, meivakantie, deel 3

door GewoonKamperen

Vanaf Camping Le Chateau des Tilleuls in Port Le Grand was het slechts een uur rijden naar onze volgende camping: Camping De La Trye op de 32 Rue de Trye, 60510 Bresles, Frankrijk. Via het internet hadden we deze camping gevonden toen we op zoek gingen naar een camping niet ver van Parijs. Rond 11.30 uur kwamen we aan op de camping. Daar werden we vriendelijk ontvangen door de dochter van de Frans / Nederlandse eigenaren: Jose en Joannette. We mochten zelf een plaats uitzoeken. Na korte wandeling hadden we een goede kampeerplek gevonden redelijk in de buurt van het overdekte zwembad en het sanitairgebouw.

Het was rustig op de camping. Niet zo vreemd eind april. Er stonden een paar campers en caravans. Het merendeel van de kampeerders kwam uit Nederland. Na een korte wandeling over de camping kwamen we bij de receptie. Daar zagen we een poster van een kajak excursie. Maar is was wel al om 15.00 uur dezelfde dag. Er was nog plaats dus hadden we ons meteen aangemeld. We moesten ons om 15.00 melden bij de receptie. Voordat we gingen kanoën doken we nog even het verwarmde (28 graden) en overdekte zwembad. Het leek wel zomer. Uiteindelijk moesten we nog haasten om op tijd te zijn. We kregen van de camping een zwemvest en een helm. Met onze eigen auto reden we naar het startpunt. Jose reed voorop met een aanhanger met kano’s voor 1 of 2 personen. We waren met een kleine groep. Een alleenstaande vrouw, twee vriendinnen, moeder en dochten en wij drie.

Over een prachtig riviertje tussen de bomen door kanode we een uur lang relaxt stroomafwaarts. Bij een prachtig frans dorpje net voorbij een brug was het eindpunt. Het was nog even spannend om droog op de kant te komen. Dit was een sportief begin van onze kampeervakantie op camping de La Trye.

Na een boodschap in de Intermarché SUPER Bresles et Drive op 10 minuten rijden vonden we het genoeg die dag. Morgen was het de dag van de arbeid en zou alles in Frankrijk gesloten zijn.

Dierengeluiden op de camping

Rond etenstijd hadden wij elke dag een kleine gast die de muziek op onze kampeerplaats verzorgde. Onze kampeerkrekel Jaapie. Hij was alleen en had een klein holletje in de grond waar hij begin van de avond uitkwam. Onze zoon vond het minder leuk wanneer Jaapie nog bezig was en hij naar bed moest. Het geluid van de krekel eind april / begin mei gaf ons wel een extra vakantiegevoel.

‘s Ochtends hadden we een speciale wekker. In de buurt van onze caravan zaten iedere ochtend twee Koekkoeks. Deze beestjes waren gezellige met elkaar aan het praten. Dat duurde ongeveer een uurtje. Ze gingen net zolang door totdat iedereen op de camping wakker was.

Strakke zwembroek in het zwembad

Zondag was het de dag van de arbeid. Maar niet voor ons. Na een actieve / sportieve en reisdag op zaterdag was het ons een dag van het niets doen! Na een gebakken eitje en een toast uit onze kleine oventje liepen we naar het zwembad. De eigenaresse had ons gezien in onze zwembroeken en kwam ons vertellen dat je een strakke zwembroek moest dragen vanwege de hygiëne. Veel mensen zouden met hun gewone korte broek het zwembad in springen. Blijkbaar waren we niet de eerste die geen strakke zwembroek hadden. Ze liep even weg en kwam terug met een aantal zwembroeken voor onze zoon en voor mij. Voor onze zoon hadden ze de juiste maat. Ik had helemaal geen zin om verplicht een nieuwe zwembroek aan te schaffen om te kunnen zwemmen. Toch maar overstag gegaan. Het was heerlijk weer en het zwembad zag er toch aantrekkelijk uit. Mijn Franse zwembroek ligt nu in de caravan en is alleen voor Franse zwembaden.

Leuke / gezonde camping snack

Tijdens onze kampeervakantie hadden we contact met een gezin uit Zeeland. Ze waren met twee kinderen op stap en gingen ‘s avonds gezellig BBQ-en. De kinderen kregen als snack vers gemaakte popcorn. Ze hadden thuis een klein frituurmandje gekocht en voor bijna niets een zak met popcorn mais meegenomen. Met de laatste warmte van de BBQ bakte zij popcorn. Gewoon het mandje vullen met een laagje maiskorrels en midden op het rooster zetten. Even wachten en de hele familie had popcorn. Gaan wij volgende keer ook doen!

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Mini stedentrip: vanuit de camping naar Parijs

Het was tig jaar geleden dat we in Parijs waren geweest. Mijn vrouw wilde graag met z’n drieën naar Parijs en nu we toch in de buurt waren was dit een perfect moment. Op slechts 13 minuten rijden lag treinstation Clermont de l’ Oise. Vandaar konden we in slechts 38 minuten met de trein naar Gare du Nord in Parijs reizen. We besloten een nachtje in Parijs te blijven en boekte een hotelletje vlakbij Gare du Nord: Ibis Styles Paris Gare de l’Est Magenta

Maandagochtend 2 mei was het zover. Het was half bewolkt. We hadden van tevoren even op de website van de Franse spoorwegen gekeken: SNCF wanneer er treinen richting Parijs reden. We wilde de trein hebben van 09.20 uur. Ruim op tijd vertrokken we naar het station. Met wat geluk kon ik de auto parkeren op een groot parkeerterrein vlakbij het station. Ik zag wat camera’s hangen. Ik liet de auto daar maar voor 1 nacht staan maar dan nog. Hopelijk ging alles goed.

We liepen na de balie van het treinstation om treintickets te kopen. Je moest ze wel in een automaat stoppen om te stempelen anders kreeg je een boete. Er stond 1 meneer voor ons en een dame aan de balie. Deze was druk in gesprek met de dame van de Franse NS. Vijf minuten gingen voorbij, 10 minuten gingen voorbij. De man voor ons werd steeds bozer en de rij steeds langer. We waren op vakantie dus rustig blijven. We zouden toch de trein missen door een slome medewerker…

We waren nog net op tijd en hadden in de trein een hele coupe voor ons zelf. Even een broodje eten, 1 stop en voordat we het wisten kwamen we aan op Gare du Nord. We hadden besloten eerst onze tassen bij het hotel te ‘dumpen’. Het was 12 jaar geleden dat we in Parijs waren geweest. Nu waren we voor het eerst met onze zoon in Parijs. Hij wilde 1 ding heel graag zien. De Eiffeltoren. Dus namen we de metro naar Trocadero. En daar was hij: de Eiffeltoren. Overal liepen groepen studenten en scholieren. Na 2 jaar Corona wilde iedereen lekker naar Parijs. We wilde voor het eerst de Eiffeltoren op maar eerst was het tijd voor een crêpe met Nutella. Even energy boost voor de beklimming.

Bij de kassa’s voor de liften van de Eiffeltoren stonden lange rijen. We liepen een stukje door en gingen met de trap de toren beklimmen. Na ongeveer 25 minuten waren wij aan de beurt bij de kassa. Twee etages omhoog. In totaal 704 treden. Persoonlijk een uitdaging na Covid. Er stond wind dus voelde je de Eiffeltoren bewegen. Teveel naar beneden kijken was geen optie. Vanaf beide platforms had je een prachtig uitzicht over Parijs.

Na onze klim ging de wandeling verder door Parijs via de Dôme des Invalides richting de Seine. Onderweg nog even een break in een parkje. Eerst over de Pont de la Concorde naar de Place de la Concorde en vervolgens naar de Jardin des Tuileries voor een broodje in het park. Onze zoon had het gehad met lopen maar we moesten nu even doorzetten. We waren immers in Parijs. In de buurt van Het Louvre hadden ze rond een fontein stoelen waar je even kon relaxen.

Vervolgens liepen we langs Franse boekenstalletjes richting Ile de la Cité. Daar zagen we dat de volgende rondvaart over de Seine over een half uur zou vertrekken. In de tussentijd liepen we even naar de Notre Dame en terug. We waren precies op tijd terug. Het was druk op de boot. Het bovendek zat bijna vol. Nederland was in Parijs. Tegenover ons een moeder met twee zonen, schuin naast ons een groep scholieren die na elke meisje zwaaide. Het was even lekker om te zitten en de stad te kijken.

Na ongeveer een uur stonden we weer op de kade. Via de Pont Neuf liepen we richting Les Halles. De Parijzenaren waren klaar met werken. Terrasjes zaten vol met mensen. Parijs kwam tot leven. Mensen waren aan het dansen. Muziek aan het maken. We besloten uiteindelijk maar naar het hotel te lopen. Via de BD de Sebastopol liepen we richting Gare L’est. met een korte tussenstop bij de LIDL voor wat water.

Het was al schemer toen we bij ons hotel aankwamen. We waren gesloopt. Een metro nemen was beter geweest maar niet leuker. De koek was echt op. Toen we uiteindelijk incheckte was het extra bed niet opgemaakt. De dame achter de receptie stond voor het eerst alleen. Haar manager was onbereikbaar en Housekeeping was ook niet te bereiken. Na een half uur stond de receptiedame voor de deur. Ze had zelf maar een matras, kussen en lakens bij elkaar gezocht. Ik ga niet zeggen hoe we geslapen hebben. Ik was blij dat we weer in onze caravan konden slapen.

Na een stevig ontbijt de volgende morgen namen we de metro naar de Sacre Coeur (Heilig Hartbasiliek) Mondkapjes waren verplicht. Bij halte Anvers stapte wij uit. Via de trappen liepen we naar boven. Het was nog rustig. Na een securitycheck konden we de Sacre Coeur in. Zoals gebruikelijk staken we bij de heilige Antonius een kaasje op.

Sacre Coeur, Parijs (Heilig Hartbasiliek in Parijs)
Kaarsje opsteken in Sacre Coeur, Parijs (Heilig Hartbasiliek in Parijs)

We liepen vervolgens naar Place du Tertre waar de eerste schilders hun spullen uitpakte. Overal zag je ook toeristenwinkeltjes. Ik wilde graag een Parijs mok hebben, onze zoon een Eiffeltoren en mijn vrouw nieuwe placemats.

Nu we merkte dat de koek op was bij onze zoon. Besloten we even overleg te hebben. Hij had het gehad en wilde terug naar de camping. (lees zwembad, IPad, Nintendo Switch). We besloten terug te lopen naar het hotel en de trein van 14.00 uur te nemen. We waren op tijd in de buurt van het hotel dus besloten we nog even op een terrasje te gaan zitten.

Vanaf ons hotel was het paar minuten lopen naar Gare du Nord. Eerst nog even een broodje, twee grote macarons en een doosje kleine macarons van Paul gehaald. De macarons zijn echt super. Na ongeveer een uur kwamen we aan op treinstation Clermont de l’ Oise. Ik was bang dat er een ruit van onze auto was ingeslagen. Gelukkig niet! Zou toch wat zijn.

We hadden nog 1 dag voordat we weer terug zouden gaan naar Nederland. Tijd voor relax dag / bijtank dag. Het weer was prima. Zonnig en 22 graden.

Aangezien we de volgende morgen zouden vertrekken wilde ik wel hebben dat we daadwerkelijk konden vertrekken. Met onze auto en caravan zou ik ‘s ochtends vast komen te staan als ik geen ruime bocht over het grasveld / kampeerplaats kon maken. Toen een Nederlands echtpaar de caravan neerzette op de plaats waar ik weg moest rijden zag ik de bui hangen. Ik liep naar de dame toe die meteen begreep dat ik zo de camping niet af kon komen. Ze verzette de caravan. We zijn meteen verhuist naar een plaats hoger op de camping. Bij de vorige camping begonnen mijn wielen te spinnen en daar had ik nu geen zin in. Het was nog droog. Met een redelijke gang reed ik de heuvel op. Gelukkig ging alles goed. Toen we gesetteld waren begon het te regenen. Ik was net op tijd geweest.

De volgende morgen waren redelijk vroeg op maar deden we het rustig aan. Volgens de navigatie was het 4.19 uur rijden. Met de caravan zou het iets langer duren. Rond 09.00 uur reden we de camping af. We hadden in de buurt van Caravancentrum De Neerkant B.V waar ons panorama raam zou worden gemaakt een camping geboekt. Het eerste stuk reden we achter vrachtwagens over eenbaanswegen richting de snelweg. Daarna was het de hele weg relatief rustig.

We konden lekker doorrijden. Met dit schema zouden we al rond half 2 in de buurt van Neerkant zijn. Mijn vrouw belde naar Cliff (eigenaar) van het caravancentrum of we niet ‘s middags langs komen komen. ‘Kom maar langs’, was het antwoord. Helemaal top! We zouden eerst naar minicamping Heksenheuvel in Someren maar nu gingen we eerst naar Neerkant.

Toen we rond half 2 bij Caravancentrum Neerkant aankwamen werden we meteen geholpen. De caravan ging de garage in. Gelukkig hadden ze nog een 1 panorama raam van dit type op voorraad. De normale levertijd was op dat moment weken tot zelf maanden. We hadden geluk. Binnen 5 minuten was het nieuw raam gemonteerd en waren wij echt geholpen. Wat een service. Super.

reparatie panorama dak Adria Adora bij caravancentrum de Neerkant

Vanaf Neerkant was het 20 minuten rijden naar minicamping Heksenheuvel in Someren. Onze laatste camping deze kampeervakantie. We hadden op het kampeerterrein plek 17. Aangezien de receptie pas om 15.00 uur open zou gaan reden we direct naar de plek. Na zo’n 10 minuten kwam de eigenaar een praatje maken en kregen we een rondleiding over de camping.

Minicamping Heksenheuvel, Someren, Noord Brabant (kamperen in Brabant)

Minicamping Heksenheuvel is een kleinschalige, relaxte kleine autovrije camping in de buurt van Someren in Noord Brabant. De camping heeft twintig ruime kampeerplekken en een klein tentveld.

Designer outlet Roermond

Nu we toch in Noord Brabant en in de buurt waren wilde we nog even naar het geboortedorp van mijn vrouw en goedkoop tanken in België. Toen we in België weer naar Nederland reden begon het te regenen. Waarom zouden we nu naar de camping gaan. We waren nu een half uur rijden van Designer Outlet Roermond. Het was voor een donderdagavond nog best druk. Veel shoppers kwamen uit Duitsland. Jammer genoeg was er geen supersale! De sfeer was goed en de outlet was flink uitgebreid sinds wij er vorige keer waren. Het was half 8 toen we wegreden. Je zult het niet geloven. We hadden weer een Bird strike. Nu knalde er een mus tegen mijn voorlamp. Meteen even de auto aan de kant gezet. Geen schade. Hoe groot is de kans…. Twee keer in 1 vakantie!

We hadden nog niets gegeten. De meeste snackbars waren open tot 20.00 uur. Dit werd een broodje in de caravan. Gelukkig was Cafetaria Heidehof in Someren aan de Kerkendijk 126 nog wel open. Ons geluk en ze hadden ook nog goede friet. Aanrader!

De volgende morgen reden rond 11.00 uur naar huis. Tijdens onze hele vakantie hadden we geen files gehad. Maar we waren in Nederland. Op de A2 was er een ongeluk gebeurd. Daar ging ons schema. + 90 minuten rijden. Wat een heerlijke kampeervakantie was dit geweest. Kamperen in de meivakantie. Zon, hogere temperaturen, ruimte, rust en veel gedaan en gezien. Ik zeg DOEN! We kunnen niet wachten. Volgend jaar gaan we weer in de meivakantie naar het buitenland (Frankrijk of Duitsland) maar nu eerst nog kamperen met Hemelvaart en Pinksteren en natuurlijk tijdens de zomervakantie.

LEES OOK

Kamperen meivakantie: De Panne, België, Deel 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

Kamperen Frankrijk, meivakantie, deel 2 ❤️ GewoonKamperen.nl

Kampeeruitrusting al compleet? Op zoek naar goedkope kampeerartikelen?

Kampeerverlichting ❤️ camping verlichting ❤️ GewoonKamperen.nl

Goedkoop lichtsnoer / lichtslinger binnen & buiten voor de camping / tuin (gewoonkamperen.nl)

Goedkope insectenlamp / vliegenlamp / muggenlamp kopen ❤️GewoonKamperen.nl

Goedkope Solar kampeerproducten ❤️ GewoonKamperen.nl ❤️

juiste campingstoel ❤️ campingtafel kopen ❤️ GewoonKamperen.nl

Kamperen in de Picardië, Frankrijk / campings in de Picardië, Frankrijk

Kamperen in Noord Brabant / campings in Noord Brabant

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!