Home Reisverslag Zweden REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 2

REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 2

door GewoonKamperen

EXCURSIE KOPENHAGEN, DENEMARKEN

Op maandag 5 aug gingen we met de trein naar Kopenhagen. Bij de receptie van onze camping hadden we een dag eerder een Copenhagen card gekocht. Hiermee kon je ook met de trein reizen.

Het treinstation van Hillerød lag op 10 minuten fietsen van de camping. Last minute besloten we onze fietsen niet in de stalling te zetten maar mee te nemen in de trein. Met de fiets Kopenhagen verkennen. Na ongeveer 40 minuten stapte we uit bij Station Osterport en fietste we door een buitenwijk van de stad naar het bekende bronzen sculptuur en stadsymbool: De kleine zeemeermin. Langs de gezellige haven reden we richting het centrum van Kopenhagen.

Bij het koninklijke paleis Amalienborg, waren we nog net op tijd voor de wisseling van de wacht van de Kongelige Livgarde (Deense garde). De aflossing vindt elke dag plaats om 12 uur ‘s middags.

Vervolgens reden we via de gezellige Amaliehaven naar de bekende gekleurde huizen van de Nyhavn. Een bekende hotspot in het centrum van de stad. Langs de haven liggen allemaal restaurants. Het was rond lunchtijd en de terrassen zaten vol. Wij besloten om bij een eetkraampje een Deense hotdog te eten. (Ons Amerika momentje) en later te gaan lunchen.

Vanuit de haven vertrokken er diverse rondvaartboten. Met onze Copenhagen card konden wij ook een rondvaart maken. Tijdens onze boottocht voeren we langs prachtige gebouwen, oude pakhuizen, marine schepen, moderne appartementen maar ook langs rare creaties op het water van moderne hippies. Het was echt leuk om vanaf het water te stad te bekijken. Het geeft een goed beeld hoe de stad eruit ziet.

Na onze ‘wateruitje’ begonnen we echt trek te krijgen. In Stockholm hadden we eerder bij Jensens Bøfhus gegeten. Dus gingen we op zoek naar een vestiging in Kopenhagen. Na lang zoeken vonden we vlakbij Tivoli Restaurant Jensens Bøfhus København Vesterbrogade. De reden dat wij hier terug wilde komen is het onbeperkte ijs dessert. Je krijgt een grote ijscoupe die je zelf mag versieren met allerlei toppings. Nou dat hebben ze geweten. Mijn vrouw en zoon gingen helemaal los en ik moest natuurlijk even meehelpen zodat een tweede ronde mogelijk was.

Na deze relaxte lunch lieten we onze fietsen staan en liepen we naar het prachtig pretpark Tivoli.

Tivoli is een mix van gezellige restaurantjes, een relaxt veld met ligstoelen met een podium en een kermis in het centrum van de stad. Het is er druk maar wel gezellig. Als je in Kopenhagen bent moet je hier zeker naartoe. Voordat we het wisten was het al 19.00 uur. Met de fiets gingen we weer terug naar het station en namen de trein terug naar Hillerød.  Een zeer geslaagde dag in een superleuke stad. Ben je op zoek naar een leuke stedentrip? Ontdek dan Kopenhagen: een mooie stad met een prettige sfeer en zeker de moeite om te bezoeken.

VOORDELIGE ONLINE EXCURSIES KOPENHAGEN PER CATEGORIE ZOEKEN & BOEKEN

Klik HIER voor online tickets en / of tours Tivoli
Klik HIER voor online tickets en / of tours Nyhavn
Klik HIER voor online tickets en / of tours Paleis Christiansborg
Klik HIER voor online tickets en / of tours Slot Kronborg
Klik HIER voor online tickets en / of tours Kasteel Rosenborg

Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen Must SEE
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen hop-on hop-off
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen folklore
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen stad
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen wandel- en fietstochten
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen monumentenbezoek
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen proeverijen
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen culinair
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Kopenhagen cruises & rondvaarten

De volgende dag was het tijd om de omgeving te verkennen. We reden naar het Noorden richting Helsingør maar zagen bij toeval in de kustplaats Snekkersten een prachtig techniek en wetenschap museum: Danmark tekniske museum. Een prachtig museum vol met oude auto’s, vliegtuigen, telefoons, brandweerauto’s, straaljagers, bussen.

We reden verder langs de prachtige Deense kust en konden aan de overkant Zweden zien liggen. Het begon nu echt te kriebelen. Nog even wachten tot morgen. Ik was verbaast hoe mooi de Deense kust was. Onderweg moesten we gewoon een strandwandeling maken langs de Deense Rivièra.

VAKANTIE IN ZWEDEN

De volgende dag was het zover. We gingen met de ferry vanuit Helsingør in Denemarken naar Helsingborg in Zweden. Een tochtje van ongeveer 20 minuten. Het was mooi weer en we waren al vroeg vertrokken. Om 09.00 uur waren we al bij de ferry. Na 10 minuten konden we de boot al op. Op de boot op was even spannend, moest de auto en caravan even goed neerzetten. Je wilt niet dat een vrachtwagen je spiegel eraf rijdt! Uiteraard gingen we het dek op. Voordat we het wisten werd je alweer verzocht naar je auto te gaan. Deze tocht had wel wat langer mogen duren.

In Zweden moesten we bij de douane onze paspoorten laten zien. Deze hadden we niet klaarliggen, was even zoeken. Dat was toch een rare gewaarwording; paspoortcontrole bij de grens. Dit waren we niet meer gewend. Welkom in Zweden

In de auto kwam ik er al snel achter dat ik alle Europese landen op mijn navigatie heb, behalve Zweden. Daar reden we dan zonder navigatie. Mijn vrouw had snel haar telefoon gepakt en op Google Maps onze bestemming ingevoerd. Wat een geklooi maar het was niet anders.

Na 15 minuten rijden ervaren wij het echte Zweden. Weg van de haven en de hectiek. Nu prachtige velden, typische Zweedse huizen, gevoel van ruimte. Je mag en kan met een caravan toch niet hard rijden. Er zijn niet zoveel snelwegen als in Nederland. Je moet gewoon aansluiten in de rij en soms rijd je niet harder van 80 of 90 km per uur.  Rijden door Zweden kost gewoon tijd; zeker met een caravan.

Na 397 km rijden kwamen we eind van de middag aan bij Husabergsudde camping vlakbij Askersund. Een klein vissersdorpje. De camping lag aan het noordelijkste gedeelte van het Alsenmeer. We besluiten ’s avonds nog even naar Askersund te lopen. Het weer was omgeslagen. In de verte hoorde we het donderen. Na een kwartiertje lopen waren we in Askersund. We besluiten een wandeling door het centrum te maken. Al snel begint het hard te regenen.  We liepen een restaurant binnen en besluiten daar een hapje te eten. Kaart is niet top. Als we zien dat het gestopt is met regenen lopen we snel terug naar de camping.

Gelukkig is het de volgende dag droog, snel koppelen we de caravan aan de auto. Wegwezen hier, wat een treurnis. Van een ‘warm bad’ op camping Hillerød naar een echte overnachtingscamping in Askersund, Zweden.

Video impressie Husabergsudde camping, Askersund

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Hedesunda Camping AB (Genomineerde ANWB camping Zweden)

Vanaf Askersund is het 250 km rijden naar Hedesunda Camping AB. Een gezellige (familie) camping op een prachtig eiland in het bos.

Video impressie Hedesunda camping, Zweden

Bij aankomst werden wij hartelijk verwelkomd door de Nederlandse eigenaren. We mochten meerijden op een golfkarretje om de standplaatsen te bekijken die vrij waren. Wat een vriendelijke ontvangst. We besluiten de voortent snel op te zetten, er was namelijk regen voorspelt. Toen we bijna klaar waren begon het hard te regenen maar alles stond droog binnen. De eerste indruk was positief. Na een tijdje werd het weer droog. Tijd om de camping te verkennen. De temperatuur was die dag aangenaam. Rond de 21 graden. Tijdens onze vakantie schommelde de temperatuur. 21 graden was wel de max. Tijdens een autorit door een natuurpark koelde het af en was het even 12 graden tijdens een regenbui. (Leek wel herfst) In Zweden moet je elke zonnestraal koesteren. Je zit immers niet in Zuid – Frankrijk.

DEEL 1 VAKANTIE DENENMARKEN & ZWEDEN 2019: REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

DEEL 3 OVER ONZE VAKANTIE IN DENEMARKEN & ZWEDEN 2019: REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 3 ❤️GewoonKamperen.nl

GOEDKOOP MET DE BOOT NAAR ZWEDEN

Wil je graag naar Zweden op vakantie maar heb je geen camper of caravan? Huur dan makkelijk een caravan of camper van een particulier!

ANDERE INTERESSANTE BLOGS

Kampeerverlichting ❤️ camping verlichting ❤️ GewoonKamperen.nl

Fakkels & lantaarns voor camping & tuin ❤️GewoonKamperen.nl

Goedkoop lichtsnoer / lichtslinger binnen & buiten voor de camping / tuin (gewoonkamperen.nl)