Home Reisverslag Duitsland KAMPEREN POLEN & KAMPEREN DUITSLAND DEEL 2

KAMPEREN POLEN & KAMPEREN DUITSLAND DEEL 2

door GewoonKamperen

Dierentuin in Wroclaw (Wroclaw Zoo & Afrykarium)

De volgende morgen was het bewolkt. In eerste instantie wilde we een dagje naar het centrum van Wroclaw maar besloten we wel naar Wroclaw te gaan om de dierentuin te bezoeken. Door Corona hadden we immers al heel lang geen dierentuin kunnen bezoeken. Het was ongeveer een uur rijden naar de dierentuin. Verwacht in Polen geen snelwegen tussen kleine plaatsen. Eenbaanswegen. Er stond zo een file. Grote vrachtwagen moesten immers ook over deze wegen.

Dierentuin in Wroclaw (Wroclaw Zoo & Afrykarium

De dierentuin lag aan de ‘’verkeerde’’ kant van de stad. We moesten dwars door het centrum. Kregen we vast een toer. Tegenover de dierentuin lag een groot parkeerterrein en een parkeergarage. Daar konden we makkelijk parkeren. Grote plekken, laag tarief. Voor 12 euro per persoon konden we een hele dag diertjes kijken. Het park was heel groot. De dieren hadden grote verblijven. Het park zag er verzorgd uit. Het gezellig druk. Onze zoon was zijn mobiel vergeten en dus was papa de klos. Nog nooit zoveel dierenfoto’s op mijn telefoon gehad.

Aan het eind van de middag gingen we ook nog even naar het Afrykarium, het indoor gedeelte van de dierentuin met als thema: Afrika. Super mooi om te zien. Verschillende dieren en tropische planten.

Toen we terug liepen naar de parkeergarage hoorde ik klassieke muziek. Zonder dat we het wisten liepen we naar de Wrocławska Fontanna (fonteinen die reageerde op de muziek van Bach). Het was een mooi extraatje.

Een tip van onze buren op de camping. ‘Wil je lekker eten, ga dan naar restaurant Palast in Bielawa op 15 min rijden’. Na een lange dag lopen hadden we geen zin meer om te koken en dus reden we rechtstreeks naar het restaurant. Nu maar hopen dat we niet weer in een achterstandswijk zouden komen.

Restaurant Palast lag op een hoek van een straat in een normale wijk. Bij binnenkomst werden vriendelijk welkom geheten. De dame van de bediening die wij hadden sprak Engels. Ze hadden ook een Engels menu maar daar stonden niet alle gerechten op. Het was even zoeken op de kaart en gerechten vertalen. Echt Pools hebben we niet gegeten maar het eten wat we hadden was prima en goedkoop. Heerlijke Italiaanse anti pasti, pasta met zalm, pizza, hamburger. Wat een prijsverschil met Nederland.

goedkoop eten in Polen

Bij terugkomst op de camping konden we het niet laten om deze tip door te geven. Het gevolg was dat de volgende keer dat we daar gingen eten, de helft van ons kampeerveld daar ook zat te eten. Nederlandse / Belgische invasie.

Rodelen in Polanica Zdrój

Op een uur rijden van de camping lag het plaatsje Polanica Zdrój. Een mooi plaatsje gelegen aan een rivier met leuke winkels en restaurants. Het plaatsje was een beetje te vergelijken met Valkenburg. In Polanica Zdrój was een rodelbaan: Goralka. Voor een klein bedrag kon je diverse keren de berg af racen.

Na het rodelen een wandeling door het gezellige centrum en een broodje op een bankje was het tijd om terug te gaan naar de camping. Onderweg nog even stoppen bij een winkelcentrum. Hout zoeken.

Polanica Zdrój, Polen
 Polanica Zdrój, polen

Op ons veld hadden de vorige kampeerders een kampvuurplek gemaakt. Onze zoon vind dat heel leuk, een kampvuur maken. Door de regen was het hout in de omgeving van de camping te nat om te gebruiken. Onze overburen hadden al een vuurtje gemaakt. Nu konden wij natuurlijk niet achterblijven. We moesten hout gaan kopen. Wat is brandhout in het Pools! Dan maar even Google Translate gebruiken. De meeste Polen spreken namelijk geen Engels. We hadden hemel en aarde bewogen om brandhout te zoeken en uiteindelijk gevonden in een grote bouwmarkt: Leroy Merlin. Een zak met kleine houtjes en een zak met grote blokken.

Toen het schemer begon te worden mocht het vuurtje eindelijk aan. Al snel zaten we met z’n allen rond het kampvuur maar eerst nog even een foto maken van de prachtige zonsondergang. Gelukkig had mama marshmallows en biscuits in de caravan liggen. We hebben meer in de caravan liggen dan thuis. Op de achtergrond hoorde je de krekels.

vuurtje stoken op camping in Polen
Carrefour in Polen

Zelfvoorzienend kamperen (eigen toilet & douche)

douchetent op de camping & zelfvoorzienend kamperen

Gelukkig was het code groen in Polen maar toch hadden we regelmatig ons mondkapje op. Zeker in winkels maar ook op drukke plaatsen. Aangezien wij ons portie Corona hadden gehad wilde we geen enkel risico nemen en gingen we ook dit keer zoveel mogelijk zelfvoorzienend kamperen. Tijdens onze eerdere kampeervakanties hadden we ontdekt dat een eigen toilet en boiler perfect waren om geen gebruik te maken van het camping sanitair. We hadden al eerder een douchetent gekocht bij de Decathlon. Elke keer verbaasde we ons erover hoe lang we konden douchen met een 10 liter boiler. Tussen de douchebeurten moesten we wel even wachten. Zo kon de boiler weer opwarmen. Thuis hadden we nog wel even een douchekophouder gekocht. Deze kon je makkelijk bevestigen op de caravan. Handig ding.

Meer info: Kamperen zonder sanitair maar met een douche tent & buitendouche ❤️ GewoonKamperen.nl

Dagexcursie Wroclaw, Polen

In eerste instantie wilde de mannen niet mee. We wilde nog stemmen maar dat werd niet geaccepteerd. We hadden beloofd mee te gaan en ik was de chauffeur dus gingen we. Een dagje naar Wroclaw. Iedereen op de camping sprak het anders uit. Net als de plek waar we zaten Uciechow (we spraken het uit als een Japanse stad). We waren al een keer door de stad gereden maar nu zouden we daar rondtoeren. Het weer was top, volop zon en een lekkere temperatuur. Niet te warm.

Van andere campinggasten hadden we het advies gekregen om te parkeren in een groot winkelcentrum vlakbij het centrum. Met de TOMTOM reden we zo naar Galeria Dominikanska. In de beveiligde en overdekte parkeergarage konden we zo onze auto kwijt. Het was even zoeken welke richting het centrum was maar wat een mooie stad. In het winkelcentrum zag onze zoon de fastfoodketen MAX. Hier zouden we zeker even naartoe gaan! Deze hadden we ontdekt in Zweden. Echt top!

Binnen 5 min lopen stonden we op het centrale plein van Wroclaw. Een prachtige plein met mooie, gekleurde huizen. In eerste instantie wilde we een wandelroute volgen maar dit hadden we al snel losgelaten. Wroclaw is de stad van de kabouters. Overal in de stad kom je ze tegen. Ongeveer 30 cm hoog. Als je het niet weet dan zie je ze niet. Voor ons werd het uiteindelijk een wedstrijd wie de meeste kabouter kon vinden. Ik werd laatste met slechts 10 kabouters. Het was heerlijk om door zo’n mooie stad te slenteren.

Op het centrale plein kon je heerlijk Italiaans eten bij O Sole Mio. Hier ook geen absurde prijzen. Leuk om te bezoeken is het kerken eiland en de botanische tuin. We waren hier maar een paar uur maar je kan hier dagen rondslenteren. Een stedentrip zou zeker kunnen. Op de terugweg gingen we, zoals beloofd, naar de MAX. We hadden eigenlijk geen trek maar konden het niet laten om toch wat te bestellen.

MAX Premium burgers, Wroclaw, Polen

Aantal kabouters in Wroclaw

onze eigen kabouter

VOORDELIGE ONLINE EXCURSIES WROCLAW PER CATEGORIE ZOEKEN & BOEKEN

Klik HIER voor online tickets en / of tours oude binnenstad van Wroclaw
Klik HIER voor online tickets en / of tours de kabouters van Wroclaw
Klik HIER voor online tickets en / of tours Ostrów Tumski
Klik HIER voor online tickets en / of tours Racławice Panorama
Klik HIER voor online tickets en / of tours Hala Stulecia

Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw Must See
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw folklore
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw monumentenbezoek
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw stad
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw platteland
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw natuur
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw wandel- en fietstochten
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw musea & kunstgalerijen
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw culinair
Klik HIER voor de het aanbod online excursies / activiteiten Wroclaw hop-on hop-off

Paddle board (suppen)

Vlak voor onze vakantie hadden we een goedkoop opblaasbaar paddle board van Bestway besteld. Een Bestway Sup Board – Hydro Force – Aqua Journey Set – 274 x 76 x 12 cm. Dit SUP board was ideaal voor zowel beginners als gevorderden en gemaakt van stevige kwaliteit polyester.

Onze zoon had een goed rapport en goed zijn best gedaan afgelopen schooljaar. We wilden dit SUP board wel op tijd hebben en meenemen op vakantie. We zagen de bui al hangen. Wij op vakantie en het paddle board bij de buren. Na wat telefoontjes werd ons verzekerd dat het op tijd geleverd zou worden. En jawel! Een dag voor vertrek stond er iemand met een paddle board voor de deur. Het was werkelijk een rage / trend. Overal waren paddle boards uitverkocht of was de levertijd weken. Nog meer kilo’s mee op vakantie. We hadden ook nog een tweepersoons opblaasboot gekocht. Onze kampeercollectie groeit per seizoen. We moeten straks nog dingen thuis gaan laten.

Gelukkig zat er bij het paddle board een goede hogedrukpomp, transporttas, uitschuifbare paddle, enkelband en een reparatiekit bij. Daar ging de familie met een boot en een SUP naar het meer. Niet vergeten de vin te bevestigen, enkelband om. Onze zoon stapte op het paddle board en ging ervan door alsof hij al jaren op zo’n ding had gestaan. Ik was verbaast dat er diverse mede kampeerders naar ons toe kwamen om te vragen waar we deze hadden gekocht. Iedereen wilde een paddle board hebben. Suppen was niet alleen leuk, maar een goede Workout.

Wil je ook een goedkoop SUP Board / Paddle Board kopen?

Goedkoop SUP board / paddle board kopen ❤️ GewoonKamperen.nl

NIEUW: MISTRAL Paddle boards / SUP Boards ❤️ GewoonKamperen.nl

Leśny Park Przygody Skalisko (klimpark)

We waren nog nooit zo actief geweest tijdens een kampeervakantie maar hadden geen zin om een hele dag bij het meertje te gaan liggen terwijl we de omgeving nog niet kende. Mijn vouw en zoon wilde graag gaan klimmen, dat hadden ze al eerder gedaan bij het klimbos in Ermelo naast camping de Paalberg. Wederom moesten we 45 minuten rijden. Gelukkig was de natuur / omgeving prachtige dus was de rit er naartoe geen straf.

In het bos waren er diverse klimparcours uitgezet. Speciale klimhandschoenen hadden we meegenomen. Met blote handen klimmen in Coronatijd was geen optie. Wederom konden we alleen met cash betalen, euro’s werden ook geaccepteerd. Gelukkig had ik nog wat euro’s in de auto liggen.

Het feest kon beginnen en papa mocht foto’s maken. Ik ging niet mee vanwege hoogtevrees. Ik zou alles breken. De grand finale waren een aantal lange zip lijnen door het bos en over een rotsenpartij.

Na een sportieve dag, althans voor sommige onder ons, reden we eind van de middag weer terug naar de camping. Papa mocht nu voor de sporters de BBQ aansteken.

Afwassen op de camping

Ik weet niet hoe het bij andere kampeerders met kinderen gaat maar onze zoon is altijd net even spelen / weg als we moeten afwassen. Hij heeft geen broertjes of zusjes dus matsen we hem regelmatig. Ik vind het spelen met andere kinderen belangrijker dan een keer afwassen of afdrogen. Afwassen is sowieso minder erg wanneer je buiten staat op de camping. Dus als hij wel een keer afwast moet ik dat vastleggen.

Prikkende beesies op de camping

Als je geluk hebt dan is je mede gezinslid of mede kampeerder het lekkere hapje en de klos en slaan ze jou over. Ik heb het over muggen. Deze irritante beestjes kom je vaak tegen op campings. Rond schemer worden ze blijkbaar wakker en gaan op jacht. Tijd om een lange broek aan te doen en je zo veel mogelijk proberen te bedekken. Nu maar hopen dat je alle ramen of horren op tijd hebt dichtgedaan. Onze caravan heeft een hordeur. Het is de bedoeling dat je deze zoveel mogelijk dicht doet. Niet half open laten staan. Inmiddels hebben we gemerkt dat je nog zo goed je best kan doen maar dat er altijd wel een paar doorheen glippen. Bijna iedere deden we in Polen en Duitsland een muggenrondje. Een elektrische vliegen / muggenmepper is heel handig. In onze kampeeruitrusting hebben we inmiddels al aardig wat anti muggen producten verzameld: citronella kaarsen, gele theelichten met citronella geur, elektrische vliegenmepper, muggenspray, After Bite, insectenlamp, insectenspray. Tip! Het beste tegen muggen is het dragen van bedekkende kleding en het insmeren van onbedekte huid met een insectenspray die DEET bevat.

Golfen in Polen

Sinds een jaar golft onze zoon. Ik had hem een keer meegenomen naar een baan in Zeist toen we daar in de buurt op de camping stonden. Met een club en wat ballen moest hij maar kijken of hij het leuk vond. Was een schot in de roos. Voor zijn rapport had hij een nieuwe tas en trolley gekregen. De golfsets moesten mee naar Polen voor het geval we daar zouden willen gaan golfen. Auto meteen vol natuurlijk. Van tevoren had ik toch nog even gekeken of er banen in de buurt van de camping lagen. Op een kwartier rijden van de camping lag Gorko golf & countryclub. Het klinkt chique maar was het niet! We gingen 9 holes lopen. Op de driving range waren nog vier andere mensen. Op de baan waren nog twee andere mensen aan het golfen.

Onze zoon op Gorko golf & countryclub
Gorko golf & countryclub

Op de fairway zag je op hole 1 allemaal witte bolletjes. Het leken wel golfballen maar waren een soort kleine, witte paddenstoelen. Op grote afstand was het dan ook lastig om je eigen bal te spotten. De baan zag er goed uit maar de bunkers leken wel zandbakjes voor kinderen. Al met al een leuke ervaring. Info Gorko Golf & Country Club: http://www.gorkogolf.pl/#/

Kamperen in Duitsland op camping am Niemetal (Niedersachsen)

Op woensdagmiddag besloten we eerder te vertrekken. We wilde eigenlijk nog even in Duitsland kamperen maar hadden nog geen camping gereserveerd. Via google Maps weer even gekeken naar campings rondom Kassel. De eerste camping die ik belde zat vol maar bij de tweede camping was het raak. Ik belde camping am Niemetal in het prachtige Niedersachsen en kreeg een Nederlander Will aan de lijn. Deze vertelde mij dat er nog plek was. Dat was goed nieuws.

Nu moesten we snel schakelen. We hadden nog niets ingepakt en onze voortent stond ook nog. Gelukkig konden we snel schakelen. Binnen twee uur was alles opgeruimd en waren we in principe klaar om te vertrekken. Gelukkig hadden we nog een paar uur in Polen.

Onze zoon wilde nog een keer een kampvuur maken. De volgende morgen zouden een aantal kampeerders vertrekken van ons veld vertrekken. Dit was een mooi moment om een vakantie in Polen mooi af te sluiten. Het was helder. We zaten heerlijk rond het vuur. Vanaf mijn ligstoel kon je prachtig naar de sterrenhemel kijken. Tot mijn verbazing zag ik en diverse kampeerders diverse vallende sterren. Voordat we het wisten was het kwart voor 12. Binnen 2 minuten ging iedereen naar vouwwagen, tent of caravan. Iedereen had namelijk een lange rit voor de boeg. Sommige zelfs helemaal naar huis.

De volgende morgen waren we vroeg op. De avond voor vertrek hadden we de camping betaald, broodjes gehaald voor onderweg en getankt. Ik wil altijd met een volle tank vertrekken. Het idee was om vlak voor de Poolse grens nog een keer te tanken. Tip! Neem niet het laatste tankstation voor de grens. Prijzen lopen dan weer op en meestal sta je dan in de file bij de pomp. Deze fout maakte wij in Duitsland.

Om 08.00 uur reden we de camping af richting de snelweg. Deze keer moesten we wel rekening houden met het vrachtverkeer. Het was kilometers maken. Met een korte pauze onderweg kwamen we eind van de middag aan op onze camping in Duitsland. Vanaf de afslag was het nog wel even rijden naar de camping. Waar zouden we terecht komen.

reis van Polen naar Duitsland
break in Duitsland met de caravan
tanken in Duitsland

Midden in het bos in de deelstaat Niedersachsen, midden in Duitsland aan de rand van het Weserbergland  ligt aan een klein riviertje (De Nieme) (familie) camping Am Niemetal. Een relaxte camping gerund door Irma & Will de Roon uit Nederland. De kampeerplekken op deze camping bevinden zich aan beide zijden van de rivier. De camping heeft verschillende velden en telt in totaal 78 plaatsen. 75 plaatsen toeristische staanplaatsen en geschikt voor een eigen camper, caravan, vouwwagen en 3 blokhutten die je kunt huren.

Kamperen in Duitsland op camping am Niemetal (Niedersachsen)

Bij aankomst werden wij vriendelijk welkom geheten door Will. We konden een plaats uitzoeken. Het was heerlijke rustig op de camping. Tegenover stond een Duits gezin met een busje. Kinderen waren lekker aan het spelen met het speelgoed van de camping. (Nog nooit zoveel speelgoed gezien)

Nu even bijkomen van een rit van 600 km met de caravan. We hadden geen zin meer om ergens naartoe te gaan. De koek was op.

De temperatuur op de camping was aangenaam. Nadat de zon achter de heuvel was verdwenen koelde het snel af. Alle ramen van de caravan gingen open zodat het binnen ook aangenaam werd. We moesten niet vergeten de horren te gebruiken anders kon je ’s avonds op muggenjacht.

Kamperen in Duitsland op camping am Niemetal (Niedersachsen)

Om 21.00 uur was de campingregel dat al het speelgoed ingeleverd moest worden. Iedereen moest kunnen genieten van de rust op de camping. Om 09.00 uur konden kinderen weer gaan spelen.

De volgende morgen waren iets later wakker dan gebruikelijk. Lekker buiten ontbijten. Onze zoon had gezien dat ze op de camping twee Hooverboards hadden. Dat vond jij wel interessant. Will zag dat ook en leerde hem hoe hij op een Hooverboard kon rijden. Samen reden ze over de camping. Eerst moest hij even oefenen met een rollator maar al snel reed onze zoon als een ‘pro’ over de camping.

Toen onze overburen uit Duitsland vertrokken wilde we graag hun kampeerplaats overnemen. Deze lag aan een riviertje. Gelukkig was deze plek niet geboekt. Met de mover verhuisde we onze caravan 5 meter.

Kamperen in Duitsland op camping am Niemetal (Niedersachsen)

Ook in Duitsland besloten we zo veel mogelijk zelfvoorzienend te kamperen. We hadden de tent zo neergezet dat we onze pop up douchetent makkelijk achter te caravan konden zetten. Corona was immers nog steeds niet voorbij en de cijfers in Duitsland liepen ook op.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

zelfvoorzienend kamperen met eigen douchetent

Nu we hier toch waren wilde we graag de omgeving verkennen. Hannoversch Münde (Hann Münde) bezoeken stond hoog op ons verlanglijstje. De Duitse plaats was bekend vanwege zijn mooie vakwerkhuizen. Rond het middaguur reden we over de prachtige heuvels en velden naar Hann. Münden.

We konden aan het rand van de Historische Altstadt makkelijk parkeren. We zagen een bord met de tekst: Parkschein. We pakte onze parkeerschijf. Bleek later dat we gewoon een parkeerkaartje hadden moeten halen bij de parkeerautomaat. Gelukkig geen boete! Parkschein = parkeerkaartje (betalen dus!)

Hannoversch Münde, Duitsland

Langs de rivier liepen we langs het centrum. Het was lunchtijd. Mensen zaten heerlijk buiten op een terras. Wat een mooie plaats was dit. Overal zag prachtige vakwerkhuisjes en leuke winkels. Dat was wat anders dan de Etos, Hema of de blokker. Midden op een plein met een gezellig terras besloten we te gaan lunchen. In Duitsland stonden de tafels netjes 1,5 meter uit elkaar. Toen we gingen zitten wisten we meteen wat we wilde hebben. Schnitzels met friet. Gelukkig zaten we onder een grote parasol. Het was rond het middaguur al 30 graden. Het was SALE, dus moest er gewinkeld worden en een ijsje met dit weer kon niet ontbreken. Op de terugweg naar de camping nog even boodschappen doen. Altijd leuk een buitenlandse supermarkt.

Hannoversch Münde
Schnitzel eten in Duitsland

Kijk voor meer informatie: http://www.hann.muenden-tourismus.de/

Toen we op de camping kwamen wilde onze zoon meteen weer op het Hooverboard en mocht mama het ook proberen. Nu we langs een riviertje stonden moest er een dam gebouwd worden. Dit wilde onze zoon al heel lang. Grote en kleine stenen werden verplaatst.

‘S avonds ging de BBQ aan. We waren in Duitsland dus aten we braadworsten.

BBQ-en op de camping

Camping am Niemetal lag naast een Pilgerweg. (een pelgrimspad). Een pelgrim of bedevaartganger is iemand die op bedevaart gaat naar een heilige plaats. We waren geen pelgrims maar wilde wel een wandeling maken over deze speciale route.

Pilgerweg (pelgrimspad)

Toen we terugkwamen op de camping stond Will klaar met een pijl en boog. Hij zou nog met onze zoon gaan schieten. Superleuk. Na een korte instructie mocht hij aan bak. Papa moest het ook proberen. Toen ik in het rood schoot was de wedstrijd begonnen. Onze geluksvogel wist de pijl in de 10 te schieten. Onze schietkoning van de dag.

pijl en boog schieten op de camping
ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Op de camping vlogen de dagen voorbij. Ik weet niet wat het is. Voordat we het wisten was het zaterdagavond. Een goed teken. Zondagochtend zouden we naar huis rijden. Om 08.00 uur vertrokken we naar Nederland. Geen vrachtverkeer. Zonder al teveel oponthoud reden we naar huis.

We wisten één ding zeker! Kamperen is verslavend. Op naar het volgende kampeeravontuur.

Conclusie kampeervakantie Polen

Polen is een prachtig en veelzijdig land om te kamperen. Het land heeft mij bijzonder verrast. Nu hadden we last minute besloten naar Polen te gaan maar dan nog! De natuur is prachtig, het eten is er prima en betaalbaar en het land heeft diverse mooie grote en kleine plaatsen die je zeker moet bezoeken. Houd er wel rekening mee dat je voor elke bezienswaardigheid of activiteit wel even moet rijden tenzij je natuurlijk op de camping wilt blijven.

Eigenlijk kan ik wel zeggen dat Polen een goedkoop kampeerland is. Het prijsniveau ligt een stuk lager dan in andere populaire kampeerlanden zoals Frankrijk en Spanje. Verwacht geen ultra luxe sanitair faciliteiten of overdekte zwemparadijzen maar prima campings waar je heerlijk voordelig kan kamperen met het hele gezin. Ben je op zoek naar een nieuw vakantieland / kampeerland dan is Polen zeker een goede optie!