Home Reisverslag België Kamperen meivakantie: De Panne, België, Deel 1

Kamperen meivakantie: De Panne, België, Deel 1

door GewoonKamperen

Nog nooit hadden we zo last minute een camping geboekt. Mijn vrouw keek in de ANWB campinggids – Erkende Campings 2022 en ACSI campinggids Europa van 2022 en ik had het internet afgespeurd op de ANWBCAMPING website. Wat een gedoe! Een leuke camping uitzoeken voor eind april in een interessante omgeving met het liefs droog weer. We hebben overal gekeken. We begonnen met Denemarken. Daar was het wel zonnig maar te koud. Hadden geen zin om terug te gaan naar de herfst. Daarna wilde we naar midden Duitsland (Eiffel) of Zuid Duitsland. We wilde naar het Zwarte Woud of naar een camping in Beieren. Wederom vonden we het weer niet goed genoeg.

Kamperen De Panne, Belgische kust

Twee dagen voor vertrek (start meivakantie) kwamen we uit op een voor ons bekende bestemming aan de Belgische kust: De Panne. Onze favoriete badplaats aan De Kust. (Belgische kust) Zie ook: Ontdekdepanne.be Hier waren we al vaak naartoe geweest maar hadden we nog nooit gekampeerd. Vanwege Corona waren we er ook al twee jaar niet geweest. Vlakbij Plopsaland De Panne en niet ver van het centrum van De Panne en Plopsaland De Panne lag camping Kindervreugde. (Adres: Langgeleedstraat 1, 8660 De Panne, België) Klik HIER voor meer campings aan de Belgische kust!

Camping Kindervreugde, De Panne, Vlaamse kust

De Panne, Vlaamse kust (No.1 familie badplaats van België)

De Panne (Frans: La Panne) is een gezellige Vlaamse badplaats en de meest zuidelijke (familie) kustplaats aan De Kust. Ze ligt direct aan de Franse grens. De Panne heeft een groot aantal troeven. Zij heeft het breedste zandstrand van de Belgische kust, een gezellig centrum met winkels en restaurants, natuurgebieden om te wandelen en fietsen en natuurlijk niet te vergeten: Het No.1 attractiepark van België: Plopsa De Panne en een aangenaam tropisch zwembad: Plopsaqua

De Panne is een ideale uitvalsbasis om steden zoals Veurne, Diksmuide, Ieper, Beauvoorde, Poperinge, Brugge, Calais, Cap Gris Nez te bezoeken.

Camping Kindervreugde hadden we in eerste instantie voor drie nachten geboekt. (Dat werden er uiteindelijk 4) Op die manier kochten we tijd en konden we zien wat het weer ging doen. Het was wel de bedoeling om af te zakken naar Frankrijk. Er was ook een idee om in de buurt van Parijs een camping te nemen en onze zoon Parijs te laten zien. (Toch voor de zekerheid toch maar even een reisgids van Parijs en Normandië, de nieuwe ACSI campinggids 2022 met ACSI kortingskaart en een deel 6 van de zeven zussen: ZON gekocht voor mijn vrouw).

Het was vrijdag en we hadden nog bijna niets ingepakt. Zaterdag zou de mooiste / warmste dag van de week worden. Daarna zou de temperatuur in De Panne zakken tot 12 graden. April doet wat het wil. We zagen wel de de temperatuur in Frankrijk iets hoger was.

Vrijdagmiddag moesten we snel nog even alles inpakken. We reden eerst weer naar de stalling om vast alle spullen in de caravan te zetten / leggen. De fietsen hadden we met toestemming op de caravan kunnen laten zitten.

Zaterdagochtend rond 10.00 uur vertrokken we vanuit de stalling naar De Panne aan de Belgische kust. Nederland ging weer kamperen. Kamperen is hot en dat zagen we op de snelweg. Onderweg zagen we mega veel campers en caravans en een paar vouwwagens. Zonder een break reden we eerst richting Antwerpen. Bij de Kennedytunnel was het erg druk en stonden we kort in de file. Na Antwerpen konden we bij Gent en Brugge via de E40 prima doorrijden richting De Kust. Bij de afslag Adinkerke hadden we drukte verwacht omdat we in de buurt van Plopsaland De Panne waren. Het was gewoon rustig. Bezoekers waren natuurlijk al in het park.

Door het centrum van Adinkerke reden we naar camping Kindervreugde. Toen we in de buurt kwamen zagen we een spoorweg en een rangeerterrein. Zouden we nu een camping hebben gekozen langs het spoor! Nee toch…

We reden naar de slagboom en konden aan de zijkant van de weg onze auto en caravan parkeren. Naast de slagboom stond een keet. Er was niemand. We moesten op een bel drukken. Een oude meneer kwam aangelopen. Hij bleek later al 78 te zijn. Dit zou het laatste jaar zijn dat hij en zijn vrouw de camping zouden runnen. Ze werden geholpen door een vriendelijke dame.

We mochten een plekje uitzoeken. Toen we de caravan hadden neergezet kwam de eigenaar zeggen dat de plek gereserveerd was. Nu moesten op zoek naar een andere plek. Toen we met de mover bijna op de nieuwe plek stonden kwam de vriendelijke jonge dame naar ons toe dat we terug konden naar onze eerste plek. Daar gingen we weer. Onze overburen zagen alles gebeuren en moesten er wel om lachen.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

We waren weer aan de Belgische kust. Super. Het was mooi weer. We hadden trek gekregen. Het was ook al kwart over 2. Met de fiets reden we langs het Walhofpark (vakantiepark) en langs Plopsa Village naar De Panne Esplanade. (4 km / 15 minuten fietsen). Het voelde als thuiskomen. Het was gezellig druk voor een zaterdag.

Overal zaten mensen uit de wind op terrassen. Het viel ons meteen op dat de traditionele windparasols rondom de terrassen op de Zeedijk waren vervangen door glazen ruiten. Op de Zeedijk staat apparatuur voor een lasershow: LUMEN. We hadden geluk. Zaterdagavond zou de laatste keer zijn. Sommige restaurants waren verdwenen of dicht en men was ook bezig met een nieuw Italiaanse restaurant. Aan het einde van de Zeedijk stond een reuzenrad. De strandcamping was verdwenen.

Via de Zeelaan (winkelstraat van De Panne) liepen we naar het marktplein. Daar kan je bij hotel aan Zee lekker op het terras zitten of gezellig binnen zitten in het restaurant. We besloten binnen te gaan zitten. Een specialiteit is de reuzenwafel. Mijn vrouw neemt deze altijd. Ik nam een croque monsieur met ‘groentes’ en onze zoon een hamburger met frites. Toen we terug liepen naar het strand konden we het niet laten om bij Australian Home Made Ice Cream een ijsje te halen. We hadden wat in te halen. De calorieën moesten er wel meteen weer ‘afgewandeld worden op het brede zandstrand van De Panne. Heerlijk die ruimte. Schoenen uit. Even uitwaaien.

reuzewafel in Hotel aan Zee, De Panne
Croque Monsieur
framboos ijs van Australian Home made ice cream

Strand De Panne (het breedste zandstrand van de Belgische kust)

De Panne strand
zonsondergang De Panne
vakantie vieren in De Panne, Belgische kust
wandelen over strand De Panne
De Panne strand
reuzenrad De Panne

Relaxen op een terras aan het strand van De Panne

strand De Panne, terras De Panne

Vlakbij Plopsaland De Panne en Plopsaqua (500 meter) ligt tussen de weilanden familiecamping Kindervreugde. Een relaxte, kleine camping met 40 ruime plaatsten van gemiddelde 100 m² groot en beschikt over elektra (6 Ampère), water, afvoer en gratis WIFI. De camping is ideaal voor gezinnen met kinderen die Plopsaland De Panne of Plopsaqua willen bezoeken of 50-plussers die graag willen fietsen / wandelen langs de Belgische kust.

Faciliteiten camping Kindervreugde

Gescheiden sanitair gebouw voor dames en heren met toiletten, douches, wastafels, ruimte met wasmachine, droger , speeltoestellen, een grote trampoline, afwasplekken buiten,

camping Kindervreugde, De Panne

LUMEN, De Panne

Nu we bij Hotel aan Zee hoorde dat de lasershow na het weekend zou stoppen, besloten we ‘s avonds met de auto naar het strand te rijden om de lichtshow Lumen te gaan bekijken. Gelukkig konden we makkelijk de auto vlak bij de Zeedijk parkeren.

Toen het echt donker was liepen we over de verlichtte boulevard en wilde we richting het centrum van De Panne lopen toen mijn vrouw plotseling werd aangesproken. Bekende van ons waren ook in De Panne en bleken zelfs een appartement in De Panne te hebben. Met een drankje in de hand zaten we uiteindelijk heerlijk op een terras aan zee. De DJ was al bezig. Toen het half 10 was begon de lasershow. Leuk om te zien en onderdoor te lopen.

Lichtshow Lumen op de Zeedijk in De Panne, België

De volgende morgen hadden we geluk met het weer. Zonnig en de temperatuur was goed. Onze caravan stond precies goed voor de wind. We stonden achter een haag en hadden onze caravan zo gedraaid dat we weinig last hadden van de wind. Even relaxen op de camping.

Plopsaland De Panne: Plopsa tickets met korting: www.ontdekdepanne.be
Plopsa hotel De Panne, Plopsland hotel De Panne, Plopsland De Panne hotel met KORTING boeken: www.ontdekdepanne.be
Plopsa hotel De Panne, Plopsland hotel De Panne, Plopsland De Panne hotel met korting boeken: www.ontdekdepanne.be

Iets voor lunchtijd fietste we eerst even langs Plopsaqua en Plopsaland De Panne en gingen we even kijken bij het Plopsa hotel. We gingen lunchen bij Patisserie Antoine in De Panne. We waren daar een paar jaar geleden geweest en dat was ons goed bevallen. Tegenover de lunchroom stond een gele Lamborghini. Er moesten natuurlijk door onze zoon even foto’s gemaakt worden.

Patisserie Antoine in De Panne

Wat eet je in België? Natuurlijk Belgisch friet. In De Panne hebben we onze vaste friterie. Deze was gesloten vanwege ziekte dus moesten we een alternatief zoeken. Op de camping kreeg ik het advies om naar Frituur Fame Adinkerke te gaan. Prima friet en lekkere snacks.

Frituur Fame Adinkerke

We waren net klaar met eten toen we toch besloten om nog even naar het strand te rijden. We zagen vanaf de camping de lucht verkleuren. Wellicht zouden we een mooie zonsondergang krijgen. We besloten in de duinpan te liggen en zo uit de wind de zon onder te zien gaan. Daar lagen we dan, eind april, in de duinen. Camera en mobiel in de hand. Foto’s maken.

Zonsondergang vanaf duinen in De Panne, Belgische kust

Ben je in de Panne dan ga je naar Plopsaland De Panne of Plopsaqua. Wij gingen dit keer naar Plopsaqua. We hadden via: Waterpark Plopsaqua De Panne, België ❤️ ontdekdepanne.be ❤️ Plopsaqua kaarten met korting gekocht. Ook kon je ook Plopsa tickets kopen met korting en kreeg je via deze website korting op de Plopsa Hotel.

Het was maandagochtend. We konden de fietsen voor de deur parkeren. Het zou gaan regenen in Adinkerke dus was een binnen activiteit een goede optie! België had net vakantie gehad en in Nederland was de meivakantie begonnen. Het was heel rustig in het zwembad. Onze buren op de camping waren ook in het zwembad.

Papa mocht mee van de Wild River. Ik was blij dat ik niets gebroken of gescheurd had. Gelukkig kwam al snel het buurjongetje van de camping onze zoon halen om te spelen. Hij blij, wij rust. Door de warmte was ik ingedommeld. Het leek alsof ik op een tropische bestemming was qua temperatuur. Elk uur kwam er storm in het grote zwembad en begon het te regenen en kwamen er grote golfen. Halverwege de dag ben ik nog even buiten gaan zwemmen. Het begon te regenen maar de temperatuur van het water was heerlijk. Eind van de middag konden we zonder regen weer terug fietsen naar de camping. De volgende morgen zouden we naar Musee du Mur de L’atlantique gaan en laat terug komen. Snel werd er na het eten nog even een pasta klaargemaakt. Konden we snel eten als we ‘s avonds terugkwamen.

Excursie Franse kust

Tegenover Plopsaqua zagen we een grote golfwinkel. Deze was gesloten toen we Plopsaqua uitkwamen. Voordat we naar Frankrijk reden gingen we eerst even kijken wat ze bij golfwinkel: Absolutely Golf & Fashion in Adinkerke verkochten. Onze zoon moest nog een golfbroek hebben. We zijn geslaagd. Mooie winkel, vriendelijke eigenaren en een groot aanbod.

We gingen vandaag een hele dag naar Frankrijk. Bij de Belgische / Franse grens werd je omgeleid via een douanepost. We zouden goedkoop in Frankrijk gaan tanken. De vorige keer in Frankrijk stonden we bijna stil omdat de benzine op was.

Op naar Museum van de Atlantikwall – Batterij Todt, een Duitse bunker, onderdeel van de Atlantik Wall in Audinghen, Frankrijk. Ik had in eerste instantie het verkeerde adres ingevoerd van een andere oorlogsmuseum. Onze zoon was er al eens eerder geweest maar wist zich niets te herinneren. Naast de bunker stond een groot Duits spoorwegkanon met de naam: Leopold.

Adres: Batterie Todt, hameau de Haringzelle, 566 route du musée, 62179 Audinghen, Frankrijk

Na ons bezoek aan het museum reden we langs de kust richting Cape Blanc Nez (prachtige kust met krijtrotsen). Onderweg stopte we even om wat foto’s te maken van de prachtige velden met gele bloemen.

KRIJTROTSEN & CAPE BLANC NEZ

Vlakbij de Franse kust was een groot parkeerterrein. Heel Nederland was in Frankrijk. We liepen met een rugzak naar het kiezelstrand. Eerst een Belgische broodje eten. Tijdens onze wandeling zagen we twee mensen iets zoeken. Wat bleek: ze waren op zoek naar kleine fossielen. Mijn vrouw en zoon vonden het erg leuk en begonnen ook te zoeken. Binnen een paar minuten werd er een klein fossiel gevonden en snel hadden ze samen een groot aantal fossielen gevonden. Een nieuwe traditie was geboren.

Fossielen zoeken op het strand

Na ons bezoek wilde we gaan tanken in de buurt van een outlet. In Coquelles, vlakbij Calais lag de Channel Outlet. Wie weet zouden we daar iets kunnen ‘scoren’. Wat een treurnis. Geen sfeer, aantal winkels was dicht. Om een Franse term te gebruiken: Het was gewoon een deconfiture / echec. Daarnaast was er in de buurt geen tankstation te bekennen.

We reden op de laatste benzine richting De Panne. Toen mijn auto aangaf dat ik echt moest bijtanken gingen we de snelweg af. We waren inmiddels in de buurt van Duinkerken. Er was geen tankstation in de buurt, snel de snelweg af. Het zweet brak me uit. Mijn vrouw had op Google Maps een tankstation gevonden. Nu doorrijden. Overal file, spitsuur. Reden we een straat in waar net de school uit was. Wij wachten. Doodlopende straat. Ik werd echt gek. Rood licht. Vrachtwagen blokkeert de weg. We kwamen steeds dichterbij. Gelukkig stond er bij het tankstation geen rij. We konden goedkoop tanken. 1,73.9 per liter. Binnen een kwartier waren we bij de camping.

De volgende morgen zouden we naar een camping in Frankrijk rijden. Het was voor het eerst dat we alle campings last minute boekten. In eerste instantie wilde we naar Normandië rijden maar mijn vrouw vond 500 kilometer te ver en lang rijden. We besloten uiteindelijk naar camping Le Chateau des Tilleuls in Port-le-Grand te reizen. Een camping in het hart van Somme, vlakbij Abbeville en Valery sur Somme in de prachtig vakantiegebied Picardië.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Vakantie aan de Belgische kust: Ontdek De Panne (Bezoek Plopsaland De Panne & Plopsaqua)

Wil je zelf op vakantie naar de No.1 familiebadplaats van de Belgische kust / kamperen aan de Belgische kust? De Panne. Ga dan naar: www.ontdekdepanne.be Op deze De Panne website vind je het grootste aanbod: De Panne hotels, appartementen in De Panne, familiehuizen in De Panne, Plopsaland tickets met korting, Plopsaqua tickets met korting, korting Plopsa hotel, vakantieparken Belgische kust, vakantiehuizen Belgische kust, campings Belgische kust, Plopsa arrangementen, goedkope reisartikelen en natuurlijk veel handige / praktische toeristeninformatie over De Panne

Plopsa Village

MEER BLOGS

Kamperen op boerderijcamping Bij Groen Geluk ❤️ GewoonKamperen.nl

REISVERSLAG DENEMARKEN & ZWEDEN 2019 DEEL 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

KAMPEREN POLEN & KAMPEREN DUITSLAND DEEL 1 ❤️ GewoonKamperen.nl

Kamperen Achterhoek op recreatiepark Het Winkel, Winterswijk ❤️ GewoonKamperen.nl