Home Reisverslag Nederland Reisverslag kampeervakantie op camping De Rammelbeek in Lattrop, Overijssel, meivakantie 2019

door GewoonKamperen

Reisverslag / reisblog eerste lange campingvakantie / kampeervakantie met de caravan in Nederland

Na twee korte oefen kampeersessies in de buurt van ons huis gingen we nu ‘echt’ kamperen in het oosten van het land. Vanaf onze woonplaats was het ongeveer 210 km rijden. Vrijdag 19 april was het zover. Het was mooi weer. ’s Ochtends vroeg hadden we al de caravan uit de stalling gehaald en tegenover ons huis half de stoep gezet. Ons huis stond vol met tassen. Het leek wel of er in huis een bom was ontploft. Samen met mijn zoon droegen wij alle tassen en overige spullen naar de caravan. Mijn vrouw verdeelde alle spullen / kleding over de caravan. Zo was er tenminste één persoon die wist waar alles lag. Ieder van ons had zijn eigen kledingruimte in de caravan gekregen.

Bij de aankoop van onze caravan hadden we een extra fietsendrager van Thule laten monteren. Deze kwam nu goed van pas. Toen alle spullen in de auto en caravan lagen hadden we nog een laatste klus. We wilde onze fietsen meenemen om in Twente te gaan fietsen. Twee fietsen werden vastgemaakt aan de voorkant van de caravan en de mountainbike van onze zoon aan de achterkant. Het was wel even passen en meten voordat alle fietsen goed vast zaten. Tip! Zorg dat je alle sleutels (fiets en Thule) bij elkaar houdt en weet waar je ze neerlegt. Altijd leuk als je moet zoeken…

Ik wilde onderweg tanken dus had ik de auto een dag eerder helemaal volgegooid. Zonder de caravan was de reisduur al 2 uur en 20 minuten. Reken met de caravan zo’n 30 procent extra reistijd. ’s Ochtends had ik nog even naar de weersvoorspelling en windkracht gekeken. Wel belangrijk om hier rekening mee te houden!

Na een finale check van onze checklist gingen we op pad. Onze eerste lange rit naar de camping in het Oosten van het land. We zaten vlakbij de Duitse grens. Ik kon de hele rit redelijk goed doorrijden.

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

Halverwege de route hielden we een korte sanitaire stop en was het tijd voor een broodje. Het was rustig op de parkeerplaats en kon de auto en caravan makkelijk parkeren. Even de caravanspiegels controleren en kijken of de fietsen nog goed vastzaten.

Camping De Rammelbeek is een gezellige vier sterren familiecamping gelegen aan een riviertje in Twente en heeft 220 kampeerplaatsen waarvan 80 standplaatsen met privé sanitair. Op deze camping hoeft jong en oud zich niet te vervelen. Onze zoon was regelmatig te vinden in het grote binnenzwembad met een lange glijbaan maar er is op deze camping nog veel meer te doen. De camping heeft een animatieteam. Elke week is er weer een nieuw animatieprogramma. Er rijdt regelmatig een treintje over de camping. Er zijn een indoor en outdoor speeltuinen, visvijver, minigolf, recreatiemeer met toestellen, voetbal en volleybalveld, kinderboerderij, tafeltennistafel en nog veel meer. Met de ANWB Kampeerkaart CKE of de ACSI kaart krijgt u in het laagseizoen en zelfs het hoogseizoen korting op deze camping.

Video impressie Camping De Rammelbeek

Halverwege de middag kwamen we aan bij Camping De Rammelbeek. Er was voldoende ruimte om je auto en caravan te parkeren. Bij de receptie stond niemand te wachten. We werden meteen geholpen door een vriendelijk medewerker. We kregen standplaats 211 op het veld met het walvis logo. We hadden een comfort + standplaats met privé sanitair geboekt. Lekker je eigen toilet en douche op 5 meter lopen. Even wat luxe tijdens de meivakantie.

Toen we uit de auto stapte merkte we pas hoe warm het was. Even wat drinken en het privé sanitair bekijken en door. Met de mover kregen we de caravan op de juiste plek. Nu de tent nog. Leuk in die hitte! Gelukkig was dit niet de eerste keer. Binnen 5 minuten stonden we met het zweet op onze voorhoofd tentstokken te monteren. Tijdens onze laatste ‘tent opzet sessie’ in Zoetermeer was het 6 graden en toen 27 graden. We klagen niet!

Het is wel grappig om te zien dat sommige kampeerders je vorderingen goed in de gaten houden. Vanaf een afstand kijken ze of alles goed gaat. Dit deden wij later in het kampeerseizoen ook. Sommige werken goed samen, bij andere breekt de pleuris uit.

Stap 2 was de indeling van de tent. Ik pakte alle spullen uit de auto en de caravan en mijn vrouw zorgde een gezellige / handige indeling zodat eventueel ook de fietsen binnen konden staan.

Het was bijna al een traditie geworden. Op de eerste avond op de camping haalde we friet / patat met een snack.

Op de fiets reden we terug naar de ingang van de camping. Naast de receptie hadden ze een snackbar. We hadden een lange rij verwacht op vrijdagavond maar er was niemand. Prima.

Na een heerlijke avondwandeling op de camping was de koek op. Gelukkig hadden we alle ramen opengezet en de horren dichtgehouden. Desondanks was het nog warm in de caravan. Dan overdag maar even bijslapen.

De volgende dag waren we redelijk vroeg wakker. Naast ons stond een gezin met twee kinderen. Eén jonger dan onze zoon en één 2 jaar ouder. Al snel vroegen ze of hij mee ging spelen. Na wat twijfel ging hij mee. Voor het eerst sinds tijden hadden we alle ruimte om even te lezen. Van onze andere kampeer buren kregen we een aantal oude KCK kampeertijdschriften. Super aardig. Daar zaten we dan in Twente in het zonnetje. Even helemaal niets. Van niets doen kan je ook moe worden.

Rond de lunchtijd kwam onze zoon even langs om een boterham te halen maar voordat we wisten was vogel weer gevlogen. Nu naar het zwembad. De camping had een groot overdekt zwembad op 300 meter van onze standplaats. Wij mochten ’s avonds ook even komen kijken en zwemmen. Gelukkig maar.

Voor ons was dit de eerste echte kampeervakantie. We hadden niets gepland. We hadden al geluk met het weer en zolang onze zoon het naar zijn zin had…

Op de camping reed om de paar dagen treintje Bollo over het terrein. ’s Ochtend vroeg werd al gevraagd of onze zoon kwam spelen en of hij niet mee wilde gaan met het treintje. Daar stonden we dan, te wachten op de trein. Jonge en oudere kinderen wilde graag mee.

Nu de zon scheen en de temperatuur ’s avonds aangenaam was, vond ik het tijd om de nieuwe BBQ te testen. Bij de Vrijbuiter had ik tijdens een actie een CADAC Grillo Chef 2 gasbarbecue gekocht. Ik kon het niet laten om een extra grillplaat te kopen. Ik was niet de enige die dit plan had. Overal rook je de geur van gegrild vlees.

Al 50 jaar alles voor de buitenmens. Voor 17:00 besteld = zelfde dag verstuurd!

Niets leuker dan gezellig barbecueën! Het gevaar hierbij is dat je wel moet wachten tot het vlees gaar is terwijl iedereen trek heeft. Terwijl jij dan bezig bent wordt het stokbrood opgegeten en de satésaus op en dan horen dat je zoon geen honger meer heeft. Tegenwoordig zet ik de BBQ vast aan zonder wat te zeggen.

Na een paar dagen op de camping merkte ik dat ik een ander ritme kreeg. Alles ging op de 2de versnelling. Niets moest. We deden waar we zin in hadden onder al teveel te doen. Met dit mooie weer was het prima toeven op de camping.

Halverwege de week merkte we dat het weer veranderde. Op het veld voor onze tent was onze zoon met z’n vriendjes lekker aan het spelen. Het begon licht te waaien. Een uur later dreven de eerste wolken langs en nam de wind toe. Mijn vrouw vond het een goed moment om toch nog even de voortent te checken. Dat bleek achteraf een super beslissing. Alle haringen kregen een extra klap en scheerlijnen werden strakker gespannen. Er werd zelfs een extra scheerlijn gespannen over de voorkant van de tent. Je wist maar nooit.

De lucht werd steeds grijzer en het begon steeds harder te waaien. Snel zette ik de fietsen in de tent. Daarna verzette ik mij auto. Hierdoor stond de wind niet meer volop onze tent. Alles wat helpt. Per uur werd het slechter. Op mijn telefoon kon ik zien dat dit een serieuze storm zou worden. Gezellig buiten eten was er niet meer bij. De temperatuur was al flink gedaald. We gingen binnen een paar uur van hoogzomer naar een onaangename herfsttemperatuur.

Het was al donker en we hoorde de wind. Onze zoon vond het steeds minder leuk en was al de caravan ingedoken met een IPad. Nu het steeds harder begon te waaien zagen we vanuit de voortent dat diverse kampeerders hun voorluifel weghaalde.  Je moest er toch niet aan denken dat de wind je hele voortent mee zou nemen. Gelukkig was onze caravan redelijk zwaar. Je voelde hem wel echt bewegen. Voor de zekerheid bleven mijn vrouw en ik in de voortent zitten. Op een gegeven moment waaide het zo hard dat we beide de tentstokken vasthielden. Ik weet niet of het geholpen heeft of nodig was, maar toch. Het leek wel een rare film. Op iedere tentflap hadden we spullen gelegd als extra gewicht. Na een paar uur op wacht te hebben gezeten gingen we toch maar slapen.

De volgende morgen zagen we dat onze tent er nog stond. Gelukkig maar. Vanaf dat moment hebben we elke keer de tent meteen goed opgezet met haringen en scheerlijnen. We namen geen enkel risico meer. Het kan verkeren! Nu konden we eerst even rustig ontbijten. Het echte zomerweer was verdwenen. Na een week niksen vonden we het allemaal tijd om wat te gaan doen. De batterij was opgeladen.

Het werd tijd om de regio te ontdekken. Ben je op zoek naar een betaalbaar familie-uitje in de buurt van Denekamp? Op 15 minuten rijden van onze camping lag vlakbij het gezellige Duitse plaats Nordhorn een dierentuin: Tierpark Nordhorn. Een klein maar mooi opgezet en kindvriendelijke dierenpark met meer dan 100 diersoorten, een boerderij met zeldzame inheemse dieren en een binnen- en buiten speelgelegenheid voor de kinderen! Je kan de meeste dieren van dichtbij bekijken.

Alle informatie over de dieren was in het Duits en Nederlands. Gelukkig was het er niet druk en had je de tijd om alle dieren rustig te bekijken. Veel verblijven van de dieren waren toegankelijk en de dieren mochten gevoerd worden met voer van de dierentuin. (Zie schema voedertijden op de foto)

De toegangsprijs voor deze dierentuin in Nordhorn was een stuk lager dan voor een dierentuin in Nederland. Bovendien was het parkeren ook gratis. Echt een aanrader en een leuke familie excursie als je in de buurt bent!

De volgende morgen gingen we weer naar Duitsland. We hadden de smaak te pakken. Vandaag gingen we naar Bad Bentheim. Een ritje van een half uur. We hadden ons niet voorbereid en hadden geen idee wat we konden verwachten. Vlakbij Kasteel Bentheim op Parkplatz Schloßpark (parkeerplaats) konden we onze auto parkeren. Hier het adres voor je navigatie: Funkenstiege, 48455 Bad Bentheim, Duitsland.

Een bezoek aan het middeleeuwse kasteel lag nu voor de hand. Het was super rustig. We konden bij het kasteel zo doorlopen. Het is altijd leuk om even een kasteel te bekijken. Vanaf de kasteelmuren had je een mooi uitzicht. Na ons bezoek werden we in het centrum van Bad Bentheim voor een winkel gestald. Speciaal voor wachtend mannen hadden ze buiten een ‘mannen parkeerplaats’ gemaakt.

Voordat we weer terug gingen naar de camping moesten we natuurlijk even goedkoop gaan tanken en boodschappen doen bij de Lidl net over de Duitse grens. Het is altijd leuk om te winkelen in een supermarkt met andere producten. (Duitse worsten, schnitzels, etc.)

De volgende morgen regende het. Tot nu toe hadden we echt geluk gehad met het weer. We vermaakte ons met een spelletje. De televisie ging aan en in de voortent kon je heerlijk lezen. Dit was pas de tweede avond dat we binnen zaten. De plannen voor de volgende dag werden alweer gemaakt.

We waren al in de buurt van Nordhorn geweest maar nog niet in het centrum. Het was zondag rond of 11 toen we aan de rand van het centrum bij Pier 99 (een restaurant) gratis onze auto parkeerde. Langs de Vechtesee liepen we richting het centrum. Het was nog erg rustig. Overal werden marktkramen opgetuigd. Hadden wij even geluk. Ook gingen de meeste winkels open. Bij één van die kramen stond een echtpaar uit Nederland waar je gratis kaarsen mocht maken. Onze zoon was één van de eerste die een kaars mocht maken. Super leuk. We hebben de kaars nog steeds.

Overal rook je de geur van bier en worsten. We konden niet achterblijven. Drie braadworsten graag!

Onze zoon wilde terug naar de camping. Hij had afgesproken om ’s middags te gaan zwemmen met zijn vrienden. Tja.. wie zijn wij dan om daar geen rekening mee te houden. Nu onze vakantie bijna was afgelopen wilde we nog een keer iets leuks gaan doen. Onze zoon mocht bepalen waar we naar toe gingen en dus gingen een dagje naar attractiepark de Waarbeek in Hengelo. Een pretpark voor kinderen tussen de 3 en 12 jaar. Na een dag attracties was ik blij dat ik weer in de auto zat.

Onze zoon had zoveel onderwater gezwommen dat hij gedurende de dag steeds meer last had gekregen van zijn linker oor. De pijn werd steeds erger. We waren vergeten oordruppels mee te nemen. Vanaf de camping zijn we toen maar naar de huisarts in Denekamp gereden. Altijd leuk wachten tijdens je vakantie. Gelukkig was er wel een arts beschikbaar. Maar we waren er nog niet. Nu nog naar de apotheek voor druppels. ’s Avonds ‘knapte’ zijn oor en was de druk weg. Gelukkig maar.

Om 08.00 uur zaten we al in de auto. Vandaag gingen we op bezoek bij vrienden in Duitsland. Ze hadden een huisje gehuurd vlakbij attractiepark Schloss Dankern in Haren, Duitsland en hadden ons uitgenodigd om een dagje mee te gaan. Het was een klein uur rijden. Op de Duitse snelweg was het extreem rustig. Dit was het moment om even ‘von plankenstein’ te gaan. Goed voor de motor zullen we maar zeggen.

Schoss Dankern is een groot familie vakantiepark. Ze hebben o.a. een overdekt zwemparadijs met glijbanen en waterspeeltoestellen, 120 speeltoestellen, waterskiën, adventure minigolf, fietsverhuur, bioscoop, bootverhuur, duiken in het Dankernmeer, quad en kartbaan, muziek en dansruimte, grote overdekte speelruimte van 5000 m2 met o.a. een aantal reuzenglijbanen en talloze speelattributen, speelautomaten, tafeltennis, mini-scooters, grote speeltuin met wigwams, hutten om te knutselen en te verven, houten fort, voetbal- en volleybalveld, weide voor modelvliegtuigen, manege met Shetlandpony’s, tennis, ballenbak, schuimrubberballenschieten, trampolines, luchtkussens. Daarnaast is er zijn er ook bowlingbanen, bioscoop, duikschool, windsurfschool, survivalbaan, huur van waterfietsen en boten, kleiduifschieten, kartbaan, kabelwaterski-installatie en vismogelijkheden.

Misschien ben ik nog wat vergeten maar er was zoveel te zien en te doen in dit park. Het was wel druk die dag maar dat kwam omdat het 1 mei was. Dag van de arbeid. Alle Duitsers waren vrij. Waren we even vergeten!

Voordat we weer terug gingen naar de camping besloten we nog even samen wat te eten. We waren zo weer op de camping. Heerlijk als je de hele autobahn voor jezelf hebt.

De volgende morgen was het jammer genoeg tijd om bijna alles in te pakken. Onze zoon mocht niet meer zwemmen maar ging met vrienden naar de boerderij op de camping. Daar hadden ze drie varkentjes. Ieder had z’n eigen favoriet. Papa en man mochten alles inpakken. De vakantie was voorbij gevlogen. Als je alles gaat inpakken kom je erachter dat je de helft van je kleding niet hebt gebruikt. Alle schone kleding kan zo de kast weer in. Toen ook de voortent was ingepakt, was het wel heel kaal. Geen gezellig voortent meer. De helft van ons ‘huis’ was verdwenen.

Het was nu zover. We gingen naar huis. De caravan hadden we eerst nog even schoongemaakt. Je wilt namelijk niet de volgende keer in een rotzooi caravan terecht komen. Alles schoon en fris.

Met de mover hadden we caravan zo achter de auto. Even nog keken we naar onze checklist. Niets vergeten. Onze zoon nam intussen afscheid van zijn kampeervriendjes. Daar gingen we. Even zwaaien. Home sweet home.

Wil je meer informatie over camping de Rammelbeek? Camping de Rammelbeek is een camping met veel standplaatsen met privé sanitair. Klik HIER voor meer informatie!

Nog even verder zoeken naar een camping met privé sanitair in Nederland?