Home Kampeer ditjes & datjes Eerste BOVAG onderhoudsbeurt caravan (Safety first: Wat rijdt dat slijt en wat staat dat vergaat!

Eerste BOVAG onderhoudsbeurt caravan (Safety first: Wat rijdt dat slijt en wat staat dat vergaat!

door GewoonKamperen
0 reactie

In maart 2019 kochten wij bij caravancentrum Neerkant onze Adria Adora. Nu, na twee jaar, om pech en ongelukken te voorkomen, was het tijd voor een onderhoudsbeurt zodat we zeker wisten dat onze caravan in goede conditie zou blijven. Een goed onderhouden kampeermiddel is ook prettig bij een eventuele verkoop. Je investeert met onderhoud in waardevastheid.

Je hoort / leest regelmatig verhalen over caravans die afgebrand zijn vanwege achterstallig onderhoud of caravans die onderweg een klapband krijgen omdat de banden de verkeerde bandenspanning hebben, uitgedroogd zijn of bijna geen profiel meer hebben. Daar hadden we geen zin in!

We hadden niet ver van Neerkant een camping uitgezocht om eerst een aantal dagen te gaan winterkamperen. Winterkamperen werd lentekamperen met extreem hoge temperaturen. We gingen naar 4,5 sterren camping Beringerzand in Panningen. (Limburg) (Deze camping is makkelijk te boeken via ANWB en Eurocampings (Zie binnenkort een reisverslag winterkamperen op camping Beringerzand)

Aan het einde van onze mini kampeervakantie in Noord Brabant zouden we de caravan op tijd komen brengen. Ergens in de middag zou deze dan klaar zijn en zouden we naar de stalling rijden.

Op woensdagochtend 24 feb reden we op tijd naar Neerkant. Het was ongeveer 15 minuten rijden. De keurmeester van caravancentrum Neerkant stond al klaar om onze caravan te inspecteren.

Een onderhoudsbeurt van je caravan is niet alleen belangrijk voor je eigen veiligheid maar ook belangrijk voor de verzekeraar. Deze controleert bij een schadeclaim of de caravan goed is onderhouden, dit i.v.m. de zorgverplichting t.o.v. het verzekerde object. (je caravan of camper)

Tijdens een onderhoudsbeurt worden een groot aantal onderdelen van de caravan bekeken en getest. Er wordt gecontroleerd op ruim 60 onderhoudspunten. Bijvoorbeeld de controle van de remmen, banden, schokbrekers, de elektra – en gascontrole, leidingen, vochtcontrole, opbouw caravan, onderstel en nog veel meer.

We kregen een uitgebreid BOVAG rapport met alle punten die waren gecontroleerd. Gelukkig hadden ze bij onze caravan geen aparte zaken gevonden. Op het rapport konden we ook zien dat de gewichtsverdeling van al onze spullen in de caravan goed was. We hadden op gevoel de juiste balans gevonden. Al onze spullen worden elke keer op dezelfde manier verdeeld. Tot onze verbazing mochten we zelfs nog 150 kilo extra meenemen aan bagage. We zaten dus niet op onze max. Prettig om te zien en te weten!

Wel moesten de caravanbanden vervangen worden. De keurmeester kon zien dat we veel gereden hadden en liet ons zien dat het profiel door de vele kilometers gedeeltelijk was verdwenen aan de zijkant van de band. De keurmeester wilde niet dat we een klapband zouden krijgen. Direct de banden vervangen was erg belangrijk.

Bij het wegrijden merkte ik wel dat er nieuwe banden onder zaten. De caravan reed was minder stabiel. Waarschijnlijk moesten de banden zich nog vormen en warm worden. Het nerveuze gedrag van de caravan verdween na een half uur rijden over de snelweg en stonden we na 2 uur rijden bij de stalling. De caravan was helemaal klaar voor een nieuw kampeerseizoen!

Last minute nog kamperen in mooi Nederland? (Pasen, Pinksteren, meivakantie 2021)

Kamperen meivakantie op 5 sterren camping in Nederland – GewoonKamperen.nl

Kamperen of huren luxe (glamping) accommodatie vakantiepark in Nederland – GewoonKamperen.nl

Micro kamperen op een microcamping = nieuwe stijl kamperen 2021 – GewoonKamperen.nl

ANWB Camping – Zoek en boek meer dan 9000 campings in 27 landen

You may also like